بی گدار به کوه نزنید

صعودی ایمن در همه فصول سال داشته باشید

کوهنوردی یکی از ورزش‌های مفرح و لذت‌بخش است که در همه فصول سال طرفداران خاص خود را هم دارد. در کنار تمام زیبایی‌ها و لذایذ دلنشین این ورزش نمی‌توان منکر حوادثی شد که همواره کوهنوردان را تهدید می‌کند. حوادث کوهستان از جمله حادثه‌های غیرطبیعی انسان ساخت است که بعضا در پی بی‌احتیاطی کوهنوردان و کوهپیمایان در صعود و فرود از اتفاعات کهستانی و پایین‌بودن ضریب ایمنی آنها در کوهستان رخ می‌دهد.

الزامات پیش از کوهنوردی:

آمادگی جسمانی داشته باشید

لوازم مناسب و استاندارد تهیه کنید

تمرین کوهنوردی کنید

مهارت‌های کوهنوردی را بیاموزید

از قبل برنامه داشته باشید

برای فرود و بازگشت وقت و انرژی کافی در نظر بگیرید

اخلاق کوهنوردی را بیاموزید

برای بدترین شرایط در کوهستان آماده باشید

چطور ایمن صعود کنیم؟

داشتن لوزام و تجهیزات کافی و استفاده به موقع از آنها، از دیگر فاکتورهای مهم برای کوهنوردی در فصل زمستان است. در شرایط زمستانی کوهستان اگر کوهنورد تجهیزات لازم و استاندارد به همراه نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که دچار حادثه شود. البته که باید طرز استفاده از آنها را در کلاس‌های آموزشی یاد گرفته باشد، چراکه ما کوهنوردانی را هم داشته‌ایم که تجهیزات لازم را در صعودهای زمستانی به همراه داشته‌اند، اما چون طرز صحیح استفاده از آن را نمی‌دانسته‌اند، دچار حادثه شده و جان‌شان را از دست داده‌اند.

برای اینکه صعودی ایمن داشته باشیم:

با مکث قدم بردارید

در شیب‌های تند روی هر پا استراحت کنید

به اندازه عرض شانه قدم بردارید

در سربالایی و شیب‌های تند زیگزاگ حرکت کنید

در سربالایی و سرازیری با تمام کف پا راه بروید

در سرازیر با بغل پا حرکت نکنید

در صعود سنگینی اتان را به جلو متمایل کنید

در فرود سنگینی اتان را به عقب متمایل کنید

این نکته را هم فراموش نکیند که هر 125 قدم حدود 100 متر است، مسافت پیموده شده را این‌طور محاسبه کنید

اصول اولیه برای کوهپیمایی چیست؟

یکی از دلایل مهم حوادث مربوط به سقوط از کوه، گم‌شدن در کوهستان و حتی یخ‌زدگی، نداشتن وسایل و تجهیزات لازم کوهنوردی است. در این مورد فقط یک توصیه دارم و آن اینکه اگر تجهیزات لازم را ندارید، قید کوهنوردی در ارتفاعات را حتی در تابستان بزنید. برای داشتن یک صعود موفق اصل اولیه را رعایت کنید:

تهیه نقشه، قطب نما یا GPS

کفش و لباس مناسب فصل

همراه‌داشتن سوت و چراغ‌قوه

کیف کمک‌های اولیه را هم فراموش نکنید

در کنار تمام این موارد حواستان باشد هیچگاه به تنهایی اقدام به کوهپیمایی نکنید و حتما از مسیرهای علامت‌گذاری‌شده حرکت کنید، ضمن اینکه در کوله‌تان حتما اب، آذوقه و مایعات گرم به همراه داشته باشید.

برای اینکه یک کوهنوردی دلنشین و لذت‌بخش را تجربه کنید، لازم نیست صبح خیلی زود راهی شوید اما حتما قبل از تاریک‌شدن هوا از کوه پایین بیایید.

شرایط متفاوت صعود در زمستان

متأسفانه خیلی از ناپدیدشدگان کوهستان که مدت‌ها بعد اجساد آنها در کوهستان یافت می‌شود، ‌کسانی هستند که به خانواده یا دوستان خود نگفته‌اند که کجا می‌روند و تا کی برمی‌گردند و برای همین کسی منتظر آنها نبوده که متوجه گم‌شدن‌شان شود، آنها در کوه گم شده‌اند اما چون کسی نبوده که سازمان‌های امدادی را از بازنگشتن آنها باخبر کنند، در تنهایی جان باخته‌اند و مدت‌ها بعد که کوهنوردی از آنجا عبور کرده یا وقتی که خودروی آنها چندین روز در نزدیکی کوه بر جا مانده، کسی موضوع را خبر داده اما وقتی که دیگر خیلی دیر شده بود. یادتان باشد که هرگز تنها به کوهستان نروید.

صعودهای زمستانی باید با رعایت نکات و اصولی انجام گیرد و تا 72ساعت پس از بارش برف از صعود به کوهستان خودداری کنند؛ چراکه با شروع بارش‌های سنگین برف در ارتفاعات احتمال وقوع بهمن، بوران و مه و گم‌شدن در مسیرهای کوهستانی وجود دارد و همه این خطرها سلامت و جان کوهنوردان را تهدید می‌کند.

کوهنوردی در فصل زمستان با سایر فصول سال متفاوت است، چراکه در این فصل کوهستان پوشیده از برف است و کوهنوردی در برف هم شرایط خاص خود را دارد. نکته مهم برای کوهنوردی در فصل زمستان این است که کوهنورد حتما باید دوره‌های آموزشی لازم همچون دوره بهمن‌شناسی را گذرانده و از تجربه و توانایی کافی برخوردار باشد.

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.