آسمان تهران دوباره خاکستری شد

دادستان کل کشور از شوراهای شهر خواسته‌ در موضوع آلودگی هوا وارد شوند

شهروندآنلاین- تهران در کنار 10 کلانشهر دیگر، آلوده است. شهرهایی که در دسته‌بندی‌ها در شهرهای ناسالم قرار می‌گیرند؛ ناسالم برای تمام گروه‌ها یا ناسالم برای گروه‌های حساس. سامانه شبکه ملی پایش کیفی هوای محیط و صوت سازمان حفاظت محیط‌ زیست امروز یکشنبه بیست‌ویکم دی‌ماه روایتگر شاخص‌هایی است که زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند؛ هوای شهرهای خرم‌آباد با شاخص‌ ۱۰۳، اراک ۱۰۴، قم ۱۰۸، مشهد ۱۲۲، ارومیه ۱۲۹ و تبریز ۱۲۹ ناسالم برای گروه‌های حساس. هوای شهرهای تهران با شاخص‌های ۱۵۳، بجنورد ۱۵۸، اهواز ۱۶۱، کرج ۱۶۴ و  اصفهان ۱۷۳ در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌‌ها. البته در میان ناسالم‌ها شاخص‌ها تعدادی از شهرها را در رده پاک‌ها قرار داده‌اند؛ هوای شهرهای زابل با شاخص ۱۷، اردبیل ۱۹، بیرجند ۳۸، ایلام ۴۶. البته شهرهای بوشهر با شاخص 53، گرگان 58، بندرعباس 61، سمنان 62، یزد66، رشت78، کرمانشاه80،کرمان 81، شیراز 84، همدان 88، شهرکرد 92، زنجان99 و قزوین با 100 در شرایط قابل قبول دارند.

از ابتدای سال تنها 182 روز سالم را به خود دیده تا 90 روز هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس باقی بماند و 9 روز هم شرایط برای هم گروه‌ها ناسالم باشد، البته پایتخت 15 روز پاک را هم در سال 99 تجربه کرده است.

تنها 15روز پاک

پایتخت سال‌هاست برای نفس‌کشیدن با ذرات معلق در جنگ است. حریفی که ثابت کرده به این راحتی‌ها قرار نیست پایتخت را راحت بگذارد. حالا تهران در روز 21 دی‌ماه در شرایط هشدار ایستاده. روزی که به تبعیت روزهای قبل ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون بیشترین غلظت را در میان دیگر آلاینده‌ها دارند. شرایطی که توصیه می‌کند همه افراد جامعه از فعالیت در فضای باز خودداری کنند. پایتخت روزهای دی‌ماه را پشت‌سر می‌گذارد درحالی که از ابتدای سال تنها 182 روز سالم را به خود دیده تا 90 روز هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس باقی بماند و 9 روز هم شرایط برای هم گروه‌ها ناسالم باشد، البته پایتخت 15 روز پاک را هم در سال 99 تجربه کرده است.

«شرکت کنترل کیفیت هوا بیش از 10سال اطلاعات دقیقی از 20 دستگاه به صورت آنلاین اطلاعات منتشر می‌کند، اما اینکه شهرداری 7 فیلد خودرویی می‌خواهد، ناجا در اختیار شهرداری قرار نمی‌دهد و هواشناسی برای اطلاعات ریز جوی طلب پول کرده درحالی که این دستگاه برای مقابله با آلودگی هوا طبق قانون وظیفه دارند و باید با دیگر دستگاه‌ها همکاری کنند.»

هواشناسی و ناجا پول می‌خواهند!

رئیس شورای اسلامی شهر تهران معتقد باید کارهای ویژه‌تر و بزرگ‌تری برای رفع مشکل آلودگی هوای تهران انجام شود اما متأسفانه این اقدامات انجام نشده. «وضعیت آلودگی هوا در تهران همچنان ادامه دارد و باید کارهای ویژه‌تر و بزرگ‌تری برای رفع آن انجام شود.» به باور محسن هاشمی، متأسفانه این اقدامات برای حل مشکل آلودگی هوای تهران انجام نشده است. هرچند یکی از اعضای شورای شهر بر این باور است که شورای شهر برای بررسی منشأ آلودگی هوا نیازمند اطلاعات هواشناسی و شناسه خودروهاست. به گفته آرش حسینی‌میلانی اما هواشناسی و ناجا در ازای دادن این اطلاعات، پول می‌خواهند.

به گفته حسینی‌میلانی، دادستان کل کشور از شوراهای شهر خواسته‌ در موضوع آلودگی هوا وارد شوند. «رسیدن به این موضوع مستلزم این است که شوراهای شهر دسترسی به اطلاعات دقیقی از انتشار آلاینده داشته باشند.»

او با اشاره به اینکه این اطلاعات از سوی سازمان محیط‌زیست ثبت و نگهداری می‌شود و به این طریق شوراهای شهر می‌توانند برای اقدام به دعوی پیگیری کنند، می‌گوید: «این اطلاعات مربوط به هواشناسی و شناسنامه خودروها که مورد نیاز است که در ازای این اطلاعات این دستگاه‌ها پول می‌خواهند.»

او ادامه می‌دهد: «شرکت کنترل کیفیت هوا بیش از 10سال اطلاعات دقیقی از 20 دستگاه به صورت آنلاین اطلاعات منتشر می‌کند، اما اینکه شهرداری 7 فیلد خودرویی می‌خواهد، ناجا در اختیار شهرداری قرار نمی‌دهد و هواشناسی برای اطلاعات ریز جوی طلب پول کرده درحالی که این دستگاه برای مقابله با آلودگی هوا طبق قانون وظیفه دارند و باید با دیگر دستگاه‌ها همکاری کنند.»

این عضو شورای شهر از پیش‌بینی 5هزار میلیارد جریمه از مردم در بودجه سال 1400 خبر می‌دهد. «لازم است مشخص شود این مبلغ چگونه می‌خواهد به کلانشهرها تخصیص یابد چون طبق قانون این مبلغ توسط خزانه به دیگر مخارج کشور هزینه می‌شود، بنابراین لازم است مجلس شورای اسلامی مکانیزمی برای انتقال این پول و هزینه‌کرد آن در بخش مقابله با آلودگی هوا تعیین کند.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.