تأخیر عمدی در واکسیناسیون! چرا؟

کشورهایی منتظر نتایج تزریق واکسن‌های کرونا در بین ملل دیگر هستند

تأخیر در واکسیناسیون! چرا؟ گام‌های آهسته به سوی واکسیناسیون استراتژی برخی کشورهاست برای حصول اطمینان کامل از ایمنی و موثر بودن واکسن کرونا. می‌گویند عجله‌ای نیست، منتظر نتایج می‌مانیم! استرالیا، نیوزیلند، تایوان و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که واکسیناسیون را تا ماه‌ها آغاز نمی‌کنند، برای بررسی دقیق واکنش آنانی که از روی اضطرار پیشقدم شدند.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: آنها مللی هستند شهره به مدیریت درخشان ویروس کرونا؛ در استرالیا، نیوزیلند و تایوان موارد ابتلای روزانه به کووید-19 تک‌رقمی است و شیوع آن به‌سرعت سرکوب می‌شود.

اما این ملت‌ها ترجیح داده‌اند در جایی عقب‌تر از دیگران بایستند و آن استفاده از واکسن کروناست! کشورهایی که سیستم‌های بهداشتی بسیار رشک‌برانگیزی در جهان دارند، از جمله استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و کره جنوبی تا پایان فوریه یا بعد از آن واکسیناسیون را شروع نمی‌کنند! این تأخیر عمدی است.

میلیون‌ها نفر از افرادی که تاکنون در برابر کووید-19 واکسینه شده‌اند، داده‌های ارزشمندی را در اختیار کشورهایی قرار می‌دهند که -به دلایل مختلف- تصمیم گرفته‌اند منتظر بمانند تا اطلاعات بیشتری در مورد واکسن، اثربخشی و عوارض جانبی آن، قبل از واکسینه‌کردن جمعیت آسیب‌پذیر و عموم مردم، کسب کنند.

گرگ هانت، وزیر بهداشت استرالیا، روز پنجشنبه گفت استرالیا مفتخر است که در گروه «موفق‌ترین کشورهای جهان در مبارزه با کووید-19» حضور دارد و او برای آغاز واکسیناسیون تحت فشار نخواهد بود.


اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، هیچ عجله‌ای برای واکسیناسیون جمعیت کشور در برابر کووید-19 ندارد. Photograph: Mike Bowers/The Guardian

بررسی‌های دوباره و دوباره

عامل مهم در عرضه سریع واکسن در برخی کشورها، وضعیت وخیم آنهاست. ایالات متحده روز چهارشنبه رکورد 3هزار و 900مرگ بر اثر ویروس کرونا را ثبت کرد. روز پنجشنبه تلفات انگلستان به یک هزار و 162 نفر افزایش یافت؛ دومین افزایش چشمگیر از زمان شیوع بیماری همه‌گیر.

با توجه به اینکه بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها برای مدیریت تعداد متوفیان و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی سخت تلاش می‌کنند، ضرورت واکسیناسیون در این کشورها کاملا آشکار است.

در مقابل، بیشتر ایالت‌های استرالیا ماه‌هاست هیچ مورد محلی از ابتلا به ویروس نداشته‌اند و از هجدهم نوامبر هیچ انتقال ویروسی در نیوزیلند وجود نداشته است.

پروفسور جنیفر مارتین در استرالیا پزشک است. او همچنین عضو کمیته مشاوره داروسازی و درمانی فارماک، تنها خریدار دارو در نیوزیلند، است. او گفت مردم اغلب از او در مورد سرعت عرضه واکسن می‌پرسند.

مارتین گفت: «دلیل طولانی بودن روند تأیید واکسن‌ها در استرالیا و نیوزیلند بررسی‌های پی در پی نتایج است، زیرا اگر یک خطا مرتکب شویم، زمانی که دارو در میان جمعیتی وسیع توزیع شود، با خطایی در مقیاس بزرگ مواجه خواهیم شد.»

او ادامه داد: «توجه ناظران به داده‌ها غیر معمول نیست. خب، به نظر واکسن برای مردم اروپا کارا بوده است. اما ما بسیار نگران تأثیر آن بر افراد بومی هستیم؛ و به نظر می‌رسد واکنش جمعیت آسیا نیز متفاوت باشد. استرالیا و نیوزیلند می‌گویند چرا مردم  به خطر بیفتند زمانی که می‌توان کمی بیشتر برای به دست آوردن اطلاعات کامل‌تر صبر کرد.»

پروفسور جنیفر مارتین پزشک در استرالیا: «دلیل طولانی بودن روند تأیید واکسن‌ها در استرالیا و نیوزیلند بررسی‌های پی در پی نتایج است، زیرا اگر یک خطا مرتکب شویم، زمانی که دارو در میان جمعیتی وسیع توزیع شود، با خطایی در مقیاس بزرگ مواجه خواهیم شد.»

سازمان‌هایی که به واکسن‌ها مجوز می‌دهند، کسانی را که واکسینه شده‌اند رصد می‌کنند. روز چهارشنبه، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده اطلاعات مربوط به واکنش‌های آلرژیک به واکسن فایزر/بایون تک را که بین 14 تا 23 دسامبر در ایالات متحده مشاهده شده است، منتشر کرد.

این داده‌ها برای کشورهایی مانند کره جنوبی مفید است، که دوزهای کافی برای واکسیناسیون 52 میلیون نفر سفارش داده است، اما واکسیناسیون جمعی را به تأخیر می‌اندازد. در همین حال، وزارت بهداشت نیوزیلند گفت منتظر ارزیابی سازمان‌های مجوزدهنده معتبر مثلا در استرالیا، انگلیس، اروپا، کانادا و ایالات متحده است.

«آنان به ما کمک می‌کنند»

پروفسور رابرت بوی، متخصص بیماری‌های عفونی و واکسن از دانشگاه سیدنی معتقد است  واکسن فایزر/بایون تک mRNA، نخستین‌ واکسنی که در بسیاری از کشورها توزیع می‌شود، پنج برتری باورنکردنی نسبت به سایر واکسن‌ها دارد.

او گفت: «واکسن‌های mRNA به سرعت تولید می‌شوند، ارزان، کارآمد و بی‌خطر به نظر می‌رسند و اگر ویروس تغییر رفتار دهد، با آنتی‌ژن متفاوت می‌توان آنها را تنظیم کرد. اما نگرانی اساسی و مهم این است که ما قبلا هرگز از این نوع واکسن استفاده نکرده‌ایم، بنابراین مجبوریم با دقت بسیار عملکرد این واکسن را زیر نظر بگیریم و بررسی  کنیم.»

بوی گفت همیشه کشوری وجود داشته که به دلیل نیاز، در استفاده از یک دارو یا وسیله پزشکی اول بوده است، بدون نادیده گرفتن مراحلی مانند انجام آزمایش‌های بالینی فاز سه. این بدان معناست که احتمالا واکسن‌ها بی‌خطرند، اما بعضی از کشورها که مجبور به انتخاب بین مرگ‌های تصاعدی و سیستم درمانی مستأصل یا استفاده از یک واکسن قبل از آنالیز تمام نتایج‌اند، تصمیمی منطقی برای استفاده از واکسن گرفتند و از جمعیت آسیب‌پذیر شروع کردند.

حتی ژاپن، که روز پنجشنبه 2 هزار و 447 مورد جدید ابتلا را ثبت و در توکیو وضعیت اضطراری اعلام کرد، عجله‌ای برای واکسیناسیون ندارد.

پروفسور رابرت بوی، متخصص بیماری‌های عفونی از دانشگاه سیدنی معتقد است بعضی از کشورها که مجبور به انتخاب بین مرگ‌های تصاعدی و سیستم درمانی مستأصل یا استفاده از یک واکسن قبل از آنالیز تمام نتایج‌اند، تصمیمی منطقی برای استفاده از واکسن گرفتند و از جمعیت آسیب‌پذیر شروع کردند.

رسانه‌های ژاپنی گزارش داده‌اند واکسیناسیون تا اواخر فوریه آغاز نخواهد شد و زمانی هم که آغاز شود حدود 10 هزار نفر از کارکنان خط مقدم نبرد با کرونا در اولویت هستند. واکسیناسیون افراد بالای 65 سال، مراقبان سلامت و افرادی با وضعیت سلامتی خاص، در ماه مارس پیگیری می‌شود.

اعتماد و اطمینان عمومی به واکسن کرونا در ژاپن نیاز به تقویت دارد. با وجودی که از جنبش‌های ضد واکسن در ژاپن به اندازه بریتانیا و ایالات متحده خبری نیست، اما تردید و دودلی درباره واکسن کرونا نسبتا در سطح بالایی است.

آهسته گام برداشتن به سوی واکسیناسیون برای این کشورها فوایدی هم دارد، از جمله اینکه مقامات بهداشتی وقت بیشتری برای تدارکات حمل و نقل و ایجاد شرایط  نگهداری واکسن‌ها دارند و زمان بیشتری برای آموزش کارکنان در زمینه تزریق واکسن و اجرای برنامه‌های آموزشی و ایمنی برای اطمینان از اعتماد عمومی وجود دارد.

مارتین گفت افرادی که در آن کشورها زندگی می‌کنند و قبل از تأیید و توزیع واکسن، منتظر دریافت اطلاعات بیشتری هستند  باید از کسانی که  واکسن کووید-19 را در جاهایی مانند چین، آمریکا و انگلیس تزریق می‌کنند، سپاسگزاری کنند.

او گفت: «این افراد برای کسب اطلاعات به ما کمک می‌کنند، مثل بیمارانی که در مرحله آزمایش بالینی قرار دارند و این به نفع همه است.»

او افزود: «اما در پایان روز، وقتی با همکارانم در این کشورها، مانند انگلیس، صحبت می‌کنم، می‌گویند آنقدر برای واکسن ناامید شده‌اند که اگر مجبور باشند آن را بر چشم خود می‌گذارند!»

او ادامه داد: «آنان خیلی استرس دارند، در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند و نگران مبتلا شدن و گسترش آنند، بنابراین بسیار سپاسگزار خواهند بود که نخستین، در استفاده از واکسن، باشند.»

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.