آسمانِ 2021

به نظر می‌رسد 2021 برای دوستداران نجوم شگفتی‌های بسیاری به همراه دارد. اگر از عاشقان آسمان هستید، این رویدادها را برای خود یادداشت کنید:
– 5 مارس، 45 دقیقه پیش از طلوع آفتاب، شاهد مقارنه مشتری و عطارد در افق شرقی آسمان خواهیم بود. عطارد کم‌سو، سمت چپ مشتری درخشان، قابل تشخیص است.
– 21 آوریل بارش شهابی لیرید، با 15 الی 20 شهاب در ساعت، پس از چهارماه به آسمان شب باز خواهد گشت. بارش شهاب بعدی، اتا آکوارید شب 5 مِی‌خواهد بود.
– در ماه آوریل، می و ژوئن، اَبَرماه، ماه کاملی که کمی از حد معمول بزرگ‌تر است، در آسمان شب خواهد درخشید.
-26 مِی، ماه سرخ، پدیده‌ای که به وقت ماه‌گرفتگی کامل رخ می‌دهد، در کوه‌های راکی قابل رویت است. در بقیه مناطق آمریکای شمال، آمریکای جنوبی، آسیا و شرق آسیا این ماه‌گرفتگی به صورت جزئی دیده می‌شود.
-10 ژوئن، با خورشیدگرفتگی آغلز خواهد شد. حلقه آتشین حول خوردشیدگرفتگی کامل فقط در شمال کانادا دیده شده و در بقیه آمریکای شمالی و شرق کانادا، اروپای شمالی، اسپانیا، فرانسه، آلمان، انگلستان و اسکاندیناوی خورشید گرفتگی جزئی خواهد بود.
-11 و 12 آگوست، بارش شهابی پِرسید، با 100 شهاب در ساعت، شب گرم تابستانی را روشن خواهد کرد. با توجه به اینکه امسال ماه اکثر شب زیر خط افق خواهد بود، فرصت خوبی برای دیدن شهاب‌های کم‌نورتر است. بارش شهابی ژمینید، با 120 شهاب در ساعت، نیز 13 و 14 دسامبر مهمان آسمان خواهد بود.
-22 آگوست، ژوپیتر و زحل و ماه آبی، دومین ماه کامل در طول یک‌ماه، در آسمان شب در یک خط قرار می‌گیرند.
– در نهایت غروب 25 نوامبر، ناهید، زحل و مشتری در یک خط روشن، نگاه‌ها را به آسمان خواهند کشید.

منبع: AccuWeather
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.