کشف لاشه هواپیمای اندونزیایی

در پی کشف لاشه هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 اندونزیایی که چند روز پیش در دریا ناپدید شده بود، شاهدان از دیده‌ها می‌گویند.
این هواپیما که متعلق به شرکت هوایی سری‌وی‌جایا بود، روز شنبه 9 ژانویه، 4 دقیقه پس از پرواز با 62 سرنشین خود در نزدیکی شمال جاکارتا از روی رادار ناپدید شد. شاهدان حادثه می‌گویند که حداقل صدای یک انفجار را شنیده‌اند. یک ماهیگیر اندونزیایی می‌گوید که در زمان حادثه روی دریا بوده و انفجار هواپیما را به چشم دیده است. «هواپیما به سرعت برق سقوط کرد و در دریا منفجر شد. ما نزدیک محل انفجار بودیم و حتی ترکش‌های آن به کشتی ما رسید.» کاپیتان کشتی تصمیم گرفت به ساحل بازگردد. یکی از ساکنان جزیره‌ای در نزدیکی محل انفجار گفت اشیایی پیدا کرده‌اند که احتمالا متعلق به هواپیما باشد.
به نظر می‌رسد این هواپیما 3000 متر در کمتر از یک دقیقه سقوط کرده باشد. عملیات امداد که شنبه شب به دلیل تاریکی هوا متوقف شده بود، صبح یکشنبه دوباره از سر گرفته و سیگنال‌هایی ردیابی شد که به نظر می‌رسد از سمت هواپیما باشد. غواصان نیروی دریایی که برای بررسی اعزام شده‌اند، می‌گویند این سیگنال‌ها از دو نقطه دریافت می‌شود که به نظر می‌رسد از جعبه سیاه هواپیما باشد. همچنین تکه‌هایی از هواپیما، بدن مسافران و بارهای آنها در دریا به دست آمده که هم اکنون در دست بررسی است. این هواپیمای 26 ساله از نوع بوئینگ 737 از سری کلاسیک بوده و با نوع MAX آن که به دلیل مشکلات عدیده ممنوع الپرواز شده فرق دارد. گفته می‌شود که چندین مشکل در طراحی هواپیما، خطای شرکت هوایی و خلبان عامل این فاجعه بوده است.

منبع: BBC
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.