چگونه «ایثار» بگیریم؟

گزارش «شهروندآنلاین» از مراحل نجاتگری به بهانه جذب نجاتگران با درجه ایثار و برگزاری آزمون استخدامی در جمعیت هلال‌احمر

جذب نجاتگران با درجه ایثار در جمعیت هلال‌احمر موضوعی است که در هفته‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی مطرح شده است. به گزارش «شهروندآنلاین» جمعیت هلال‌احمر قرار است از طریق جذب نجاتگران با درجه ایثار، بخشی از نیروی انسانی خود را تأمین کند. به همین منظور «شهروندآنلاین» برای آشنایی بیشتر خوانندگان خود و آنانی که علاقه‌مند به داوطلب‌شدن در فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه هستند، مباحث نجاتگری را در چارچوب ساختاری جمعیت هلال‌احمر معرفی می‌کند. در این گزارش به معرفی مراحل امدادگری، اخذ درجه‌ها و نحوه فعالیت داوطلبانه در سازمان امدادونجات پرداخته‌ایم.

امدادگری و نجاتگری یک حوزه کاملا تخصصی است، به همین علت امدادگران و نجاتگران دوره‌های  آموزشی مستمر و تخصصی مختلفی را می‌گذرانند. امدادگرانی که تمام مراحل امدادی را طی کنند به آنان امدادگران با درجه ایثار می‌گویند. از یک سو وظیفه هر کدام از امدادگران به تفکیک و در موقعیت‌های مختلف در برخورد با حوادث و سوانح تعریف می‌شود و از سوی دیگر در زمان وقوع حادثه به صورت کاملا تیمی و برنامه‌ریزی‌شده وارد عمل می‌شوند. در یک تعریف ساده می‌توان وظیفه این سازمان را کمک به انسان‌ها در شرایط بحرانی و سخت و در حوادثی که گریبان جامعه را می‌گیرد و آنها را ناتوان می‌کند، عنوان کرد. در چنین شرایطی است که نجاتگران و امدادگران سازمان امدادونجات جمعیت هلال ‌احمر به کار می‌آید و سهم مهمی را در تسکین آلام جسمی و روحی آسیب‌دیدگان به عهده می‌گیرد.

در تعریف و اساسنامه این سازمان آمده است: «این سازمان برای توسعه آگاهی‌های همگانی، ارایه خدمات امدادی به آسیب‌دیدگان و کمک به آنها برای بازگشت به زندگی عادی تلاش می‌کند، از طریق آمادگی و به‌کارگیری جدیدترین و کارآمدترین تجهیزات، فناوری و اطلاعات علمی و منابع انسانی متخصص به این کار مبادرت می‌ورزد؛ در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها و همچنین حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن هیچ‌گونه تبعیض میان آنها گام برمی‌دارد. مأموریتی که دشوار است، اما فعالیت‌های این سازمان تا این لحظه نشان داده که غیرممکن نیست.»

نحوه ورود به سازمان امدادونجات

افرادی که علاقه‌مند به فعالیت‌ داوطلبانه و امدادگری در جمعیت هلال‌‌احمر هستند، باید در نخستین قدم با مراجعه به کانون‌های جمعیت هلال ‌احمر یا واحد داوطلبان جمعیت هلال‌‌احمر شهرستان‌ها تقاضانامه داوطلبی در هلال‌‌احمر را پر کنند. برای افراد بالای ٢٩ سال در سازمان داوطلبان و  افراد کمتر از ٢٩ سال در سازمان جوانان با تکمیل این فرم و قبول شرایط مندرج در تقاضانامه داوطلب جمعیت هلال ‌احمر برای داوطلبان، کارت داوطلبی جمعیت هلال‌‌احمر صادر می‌شود.

لازم است بدانید خدمت داوطلبانه، خدمتی است که فرد داوطلب آن را با میل و اختیار خود انجام می‌دهد، نه به علت عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که بر او تحمیل شده و هدف از انجام آن ارایه خدمات به مردم آسیب‌پذیر جامعه است، نه کسب منافع مادی. افراد پس از عضویت داوطلبانه در جمعیت هلال‌احمر با گذراندن دوره‌های آموزشی می‌توانند به عنوان یک امدادگر فعالیت کنند. حداقل سن برای ورود به سازمان امدادونجات برای دوره امدادگری ١٦ سال تمام و برای دوره نجاتگری ١٨ سال تمام است. در حال حاضر در سازمان امدادونجات بیش از ٤٠ هزار امدادگر و نجاتگر درجه‌بندی‌شده به فعالیت مشغول هستند. به بالاترین درجه امدادگر در سازمان امدادونجات نیز ایثار گفته می‌شود.

تحلیف؛ یک پیمان داوطلبی

اعضای جمعیت هلال‌‌احمر می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های عمومی و پیشرفته کمک‌های اولیه به عنوان امدادگر در سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌‌احمر فعالیت کنند. عضو داوطلب باید پیش از حضور در مراسم تحلیف امدادگری حاضر شود. این مراسم در ابتدای ورود به دوره امدادگری برگزار می‌شود. در این مراسم فرد داوطلب براساس سوگندنامه تنظیم‌شده در پیشگاه ایزد منان به انجام خدمات امدادونجات و پایبندی به اصول اخلاقی و نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌‌احمر متعهد می‌شود‌.

معرفی آموزش‌های تخصصی امدادونجات

امداد؛ به مجموعه كمك‌های اضطراری به آسیب‌دیدگان سوانح نظیر: آب، غذا، سرپناه موقت و… اطلاق می‌شود. امدادرسان پیش از ورود به دوره‌های تخصصی امداد باید گواهینامه دوره تکمیلی ١٦٠ ساعته و عمومی امداد و عمومی نجات را دریافت کند. در بخش امداد، اعضا می‌توانند دوره‌های تخصصی همچون اسکان اضطراری، حمایت روانی و اجتماعی در بلایا، تغذیه اضطراری در حوادث، پشتیبانی در عملیات و مستندسازی را طی‌کنند.
نجات: به مجموعه اقداماتی از قبیل دسترسی و دستیابی، تثبیت و رهاسازی، ارایه کمک‌های اولیه پزشکی و انتقال فرد آسیب‌دیده به مراکز درمانی اطلاق می‌شود. دوره‌های تخصصی نجات نیز شامل: نجات در جاده، نجات در آوار، نجات ساحلی، جست‌وجو و نجات در کوهستان،‌ جست‌وجو و نجات در ارتفاع،‌ نجات در بهمن، اقدامات پیش‌بیمارستانی، نجات در سیلاب و … است.

سطوح درجات امدادی در سازمان امدادونجات

امدادگر
امدادگر به داوطلبی گفته می‌شود که در سازمان امدادونجات به ارایه خدمات امدادی می‌پردازد. حداقل سن ورود به دوره امدادگری ١٦ سال تمام است. امدادگر در این سازمان  به درجات سوم و دوم و یکم تقسیم می‌شود.

امدادگر سوم

امدادگر دوم

امدادگر یکم

 نجاتـــــگر
به داوطلبی اطلاق می‌شود که ضمن گذراندن مراحل امدادگری به ارایه خدمات نجات در سازمان امدادونجات می‌پردازد. حداقل سن ورود به دوره نجاتگری ١٨ سال تمام است.  نجاتگر به درجات سوم، دوم و یکم تقسیم می‌شود.

نجاتگر سوم

نجاتگر دوم

نجاتگر یکم

ایثــــــــار

به بالاترین درجه امدادگر در سازمان امدادونجات ایثار می‌گویند. درجه ایثار به امدادرسانی اطلاق می‌شود که ضمن گذراندن مراحل امدادگری و نجاتگری و کسب چندین مهارت و توانمندی ویژه، توانایی حضور در مأموریت‌های مختلف (جاده‌ای، کوهستان، دریایی و … ) را دارد و علاوه بر حضور در حوادث ملی توانایی و قابلیت حضور در حوادث بین‌المللی را نیز دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. زهرا می‌گوید

    مهندس.نقاش. شناگر. محیط زیست . جنگلبان. کوهنورد مبتدی . ورزشکار

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.