۴۰۰ هزار نفر در کشور قمارباز آنلاین هستند

گوگل صدها میلیارد تومان در ایران درآمد دارد

چهلمین نشست هم‌افزایی فعالان فضای مجازی پاک با حضور ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی و با هدف بررسی وضعیت حکمرانی فضای مجازی کشور برگزار شد.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از ارایه مجوز به وزارت ارتباطات برای مذاکره با اینستاگرام و توییتر خبر داد و گفت: «گوگل صدها میلیارد تومان در ایران درآمد دارد، اما هیچ سیاستی روی آن اعمال نمی‌شود.»

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با اشاره به تحولات یک سال اخیر نظام بانکی کشور برمبنای سیاست‌گذاری‌های موجود گفت: «اقدامات خوبی در حوزه مقابله با قمار در فضای مجازی صورت گرفته است. هم‌اکنون مطابق شناسایی‌های انجام‌شده از طریق درگاه‌های بانکی، مشخص شده که ۴۰۰ هزار نفر در کشور قمارآنلاین بازی می‌کنند و در خصوص مقابله با آنها اقداماتی در دست انجام است.»

او گفت: «در حوزه مباحث مربوط به دروس حوزه علمیه، توافقات خوبی انجام شده است و مواردی مانند هوش مصنوعی، بلاکچین و سایر فناوری‌های نو به دروس حوزه وارد شده‌اند. به طور کل در بسیاری از موارد اقدامات خوبی صورت گرفته و البته در بخش‌هایی نیز ضعف وجود دارد.»

او درباره سیاست‌گذاری در حوزه پیام‌رسان‌های بومی در کشور گفت: «از نظر ما شبکه شاد یک پیام‌رسان نیست و ترکیبی از پلتفرم آموزشی و پیام‌رسانی است. از نظر ما، کشور نیازمند سه مدل پیام‌رسانی بومی مانند توییتر، اینستاگرام و تلگرام است. ما مدل شبیه اینها را باید در کشور پیاده‌سازی کنیم.»

فیروزآبادی با تأکید بر اینکه تعداد کاربر ایرانی فعال در توییتر حدود ۴۰۰ هزار نفر ارزیابی می‌شود، گفت: «مدل‌های شبیه اینستاگرام و تلگرام بیشتر مورد توجه کاربران ایرانی است و ما توصیه کرده‌ایم که با توجه به اینکه بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیست، از توان خصولتی (اپراتورهای موبایل) برای ایجاد پیام‌رسان‌های بومی قوی استفاده شود.»

او در پاسخ به اینکه چرا مسئولان مربوطه برای وضعیت اینستاگرام دغدغه ندارند و آیا قدرتی برای مذاکره با این پلتفرم وجود دارد، گفت: «با توجه به تجربه تلگرام، تا زمانی که آلترناتیو و جایگزینی برای اینستاگرام نداشته باشیم، هر اقدام شتابزده‌ای نتیجه عکس خواهد داد. ما معتقدیم فضای مجازی نیاز امروز ما است و شکل زندگی ما بدون پیام‌رسان ممکن نیست، به همین دلیل ما باید بتوانیم در نظام به این توافق برسیم که یک پیام‌رسان در این قالب راه‌اندازی کنیم.»

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه برخی فقط به مشکلات اخلاقی اینستاگرام می‌اندیشند، اما من مشکلات را خیلی فراتر می‌بینم، خاطرنشان کرد: «اینستاگرام مخاطب را در حباب اطلاعاتی قرار می‌دهد، خودشیفتگی دیجیتالی را در کاربران دامن می‌زند و اراده پلتفرم را بر افراد تحمیل می‌کند. این موضوع بحران‌زاست. اما با این وجود، عده زیادی در این بستر زیست می‌کنند و ما نمی‌توانیم به راحتی این بستر را مسدود کنیم، بلکه باید جایگزینی برای آن پیدا کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.