آیا شوک قیمتی در اثر تغییر نرخ ارز پایه اتفاق می‌افتد؟

هشدار رئیس بانک مرکزی درباره شوک گرانی جدید بعد از مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس

مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درباره تغییر ارز ترجیحی از ۴۲۰۰ به ۱۷۵۰۰ تومان نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. رئیس کل بانک مرکزی در این‌باره اظهار کرد

رئیس بانک مرکزی در گفت‌وگویی از احتمال وقوع شوک قیمتی در اثر تغییر نرخ ارز پایه خبر داد.

مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 درباره تغییر ارز ترجیحی از 4200 به 17500 تومان نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

اینک پس از هشدارهای کارشناسان درباره تبعات این تصمیم، رئیس بانک مرکزی در گفت‌وگویی از احتمال وقوع شوک قیمتی در اثر تغییر نرخ ارز پایه خبر داد.

عبدالناصر همتی در حاشیه نشست روز یکشنبه کمیسیون اصل نودم مجلس در پاسخ به سوالی درباره اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: «دولت در شرایطی که کشور دچار افزایش جدی نرخ ارز به دلیل تحریم‌های سنگین و بی‌سابقه‌ای شده بود، چاره‌ای جز تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی و داروی مردم و کنترل قیمت‌ها نداشت، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در یک مقاطعی بسیار خوب عمل کرد.»

همتی تأکید کرد: «اگر مجلس بخواهد همین ارزی که به خوبی اجرا و توزیع نشده را تغییر دهد، حتما در قیمت کالاها تأثیر خواهد گذاشت و باید به نوعی حذف ارز یارانه‌ای جبران شود. بنابراین این موضوع یک تصمیم دوگانه است، زیرا ارز ۴۲۰۰ تومانی از یک طرف کمک به مردم بوده و از سوی دیگر با اجرای نادرست رانت‌هایی را به وجود آورده است.»

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه اظهار کرد: «امیدواریم با همفکری دولت و مجلس بتوانیم معضل پیش آمده در زمینه ارز یارانه‌ای را اصلاح کنیم و به سمتی برویم که ارز تک‌نرخی شود، من معتقد به ارز چند نرخی نیستم، اما اکنون باید مراقب شوک حاصل از حذف ارز یارانه‌ای در جامعه باشیم و با تدبیر اقدامات لازم را انجام دهیم تا اتفاقی نیفتد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.