خشم تاریخی پس از بلوای تاریخی

درصدی تاریخی از آمریکایی‌ها پس از غائله کنگره خواهان برکناری دونالد ترامپ هستند

پیامدهای حمله هواداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا ادامه دارد؛ یکی احتمال برکناری رئیس‌جمهوری از سمت خود به دلیل تشویق به تشویش است. نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان می‌دهد بسیاری از آمریکایی‌ها خواهان کنار رفتن ترامپ هستند، درصدی که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است! با حمله به قلب دموکراسی آمریکا، نفس این کشور حداقل تا بیستم ژانویه که جو بایدن بر سر کار بیاید، در سینه حبس است.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: برکناری احتمالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از سمت خود بیش از برکناری هر رئیس‌جمهوری دیگری در تاریخ معاصر آمریکا خواهان دارد. با این حال برکناری ترامپ از سِمت خود در میان جمهوری‌خواهان چندان طرفدار ندارد.

نگاهی به نظرسنجی‌های انجام‌شده پس از غائله کنگره آمریکا و تسخیر آن به دست هواخواهان دونالد ترامپ در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که بسیاری از آمریکایی‌ها خواهان برکناری دونالد ترامپ هستند، حتی در شرایطی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب، قرار است بیستم ژانویه بر سر کار بیاید!

این را به‌ خوبی می‌توان در نظرسنجی ABC News/Ipsos poll که روز یکشنبه منتشر شد، مشاهده کرد.

این واقعیت که بسیاری از آمریکایی‌ها خواهان برکناری ترامپ از سمت خود هستند، در واقع از نظر تاریخی، در اوایل روند کار، بی‌سابقه است

بیشتر مردم (56درصد) می‌گویند ترامپ باید از سمت خود برکنار شود، در حالی که تنها 43درصد معتقدند نباید او را کنار گذاشت.

به ‌طور متوسط نظرسنجی‌ها از چهارشنبه نشان داد که 50درصد از آمریکایی‌ها یا خواهان استیضاح ترامپ با استناد به متمم 25 قانون اساسی بودند یا خواهان استعفای او از مقام خود. اقلیت (43درصد) گفتند هیچ ‌یک از این موارد نباید رخ دهد.

درصد بالایی از آمریکایی‌ها در حالی خواهان برکناری ترامپ از کار هستند که دموکرات‌های مجلس نمایندگان در حال برنامه‌ریزی برای استیضاح ترامپ‌ هستند.

این دومین تلاش کنگره برای استیضاح ترامپ است. هنگامی که دموکرات‌ها در سپتامبر سال 2019 بررسی استیضاح ترامپ را آغاز کردند، برکناری او از سمتش در هیچ ‌جا تا این حد خواهان نداشت؛ البته مجلس ترامپ را استیضاح کرد اما سنا برکنارش نکرد.

پیش از آنکه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان موضوع استیضاح را اعلام کند، تنها حدود 40درصد آمریکایی‌ها طرفدار استیضاح و برکناری ترامپ بودند؛ حدود نیمی از رأی‌دهندگان مخالف بودند.

این واقعیت که بسیاری از آمریکایی‌ها خواهان برکناری ترامپ از سمت خود هستند در واقع از نظر تاریخی، در اوایل روند کار، بی‌سابقه است.

آمریکایی‌ها از دونالد ترامپ پس از حوادث روز چهارشنبه و پیامدهای آن بسیار ناخشنودند. صِرف ایده برکناری رئیس‌جمهوری از سِمت خود گامی بزرگ است. بسیاری از آمریکایی‌ها برای دوباره دست یازیدن به آن آماده به نظر می‌رسند

درصد آمریکایی‌هایی که خواهان استیضاح بیل کلینتون پس از رابطه نامشروع او با مونیکا لوینسکی بودند، هرگز بالاتر از 40درصد نبود.

به همین ترتیب، هنگام رأی‌گیری مجلس برای آغاز بررسی استیضاح در فوریه 1974، درصد آمریکایی‌هایی که فکر می‌کردند ریچارد نیکسون باید برکنار شود یا از سمت خود استعفا کند، حدود 40درصد بود.

مثل آخرین‌بار، به نظر نمی‌رسد اشتیاقی در میان جمهوری‌خواهان برای بلندکردن ترامپ از مقامش وجود داشته باشد.

برای اینکه این‌بار سنا ترامپ را مجرم بشناسد، حداقل 34درصد از جمهوری‌خواهان سنا باید رأی آری بدهند.

در نظرسنجی ABC News/Ipsos poll حمایت در میان جمهوری‌خواهان فقط 13درصد بود و به‌ طور متوسط ​​در تمام نظرسنجی‌ها از روز چهارشنبه، این میزان حدود 15درصد بود. حدود 10 تا 15درصد جمهوری‌خواهان طرفدار استیضاح یا برکناری ترامپ در آخرین استیضاح او بودند.

آنچه در هفته‌های آینده برای این درصدها اتفاق می‌افتد، معلوم نیست و جو بایدن کمتر از دو هفته دیگر رئیس‌جمهوری می‌شود.

آنچه مشخص است این است که آمریکایی‌ها از دونالد ترامپ پس از حوادث روز چهارشنبه و پیامدهای آن بسیار ناخشنودند. صِرف ایده برکناری رئیس‌جمهوری از سِمت خود گامی بزرگ است. بسیاری از آمریکایی‌ها برای دوباره دست یازیدن به آن آماده به نظر می‌رسند.

منبع: CNN

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.