امداد و هواشناسی هماهنگ تر می شوند

انعقاد تفاهمنامه همکاری میان سازمان امدادونجات و سازمان هواشناسی

مراسم انعقاد تفاهمنامه‌ همکاری مشترک میان سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌ احمر و سازمان هواشناسی صبح امروز در سازمان امدادونجات کشور برگزار شد.

ولی‌پور افزود: «ایران جزء 10کشور حادثه‌خیز دنیا محسوب می‌شود و متأثر از حوادث آب‌وهوایی است. هر چقدر که اطلاعات دقیق‌تر به‌دست نیروهای امدادی برسد، روند خدمات‌رسانی به آسیب‌دیدگان تسریع پیدا می‌کند.» رئیس سازمان امدادونجات با اشاره به حادثه‌ ارتفاعات شمال تهران گفت: «متاسفانه با وجود اطلاع‌رسانی‌های لازم و به‌موقع تعدادی از هموطنان‌مان را از دست ‌دادیم. اگر به هشدارها توجه شود، آسیب کمتری را شاهد خواهیم بود.»

 افزایش همکاری

او ادامه داد: «امیدوارم تعاملات دو سازمان با انعقاد تفاهم‌نامه‌ همکاری افزایش پیدا کند و قدمی برای افزایش خدمات در کوتاه‌ترین ‌زمان ممکن برداشته شود و در کنار هم به افزایش تاب‌آوری مردم کمک کنیم.» ولی‌پور در پایان گفت: «تفاهمنامه‌ همکاری سازمان امدادونجات و سازمان هواشناسی کشور نقطه‌ عطفی در امداد در حوادث به‌حساب می‌آید.»

سحر تاج‌بخش مسلمان، رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز در این مراسم گفت: «هدف مشخص سازمان هواشناسی که فعالیت بین‌المللی نیز دارد، حفاظت از جان‌ومال مردم است. در واقع این موضوع هدف غایی هواشناسی‌ها در سراسر دنیاست.» تاج‌بخش مسلمان ادامه داد: «حوزه‌ امدادونجات گسترده است، اما ما با این حوزه مسیر مشخص و یکسانی داریم تا بر اساس پیش‌بینی‌ها راهکاری برای امدادونجات ارایه شود.»

او افزود: «یکی از مباحثی که هواشناسی‌های دنیا دنبال می‌کنند، بررسی تبعات اجتماعی و اقتصادی است که این مخاطرات بعد از گذشت زمان در مردم ایجاد می‌کنند. همواره هزینه‌های بسیاری برای انجام پیش‌بینی‌های دقیق در نظر گرفته می‌شود تا این تبعات کم و مدیریت شود.» معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: «ما در حوزه‌ پیش‌بینی تلاش می‌کنیم تا بهترین ‌خدمات را ارایه دهیم. دغدغه‌ ما افزایش سطح کیفیت خدمت‌رسانی است. باید توجه داشت که پیش‌بینی، بخشی از راهکار مدیریت بحران است. مثلا در موضوع سیلاب زیرساخت‌ها نقش اساسی دارند.»

باید هشدارها را جدی بگیریم

تاج‌بخش مسلمان اضافه کرد: «حادثه خبر نمی‌کند و باید هشدارها را جدی بگیریم و آماده باشیم. سطح دانش عمومی بعضا به‌شکلی ا‌ست که هشدارها جدی گرفته نمی‌شود. اگر بر موضوع فرهنگ‌سازی و توجه به هشدارها تاکید کنیم، نتیجه‌ خوبی کسب خواهیم کرد. اگر مردم رخدادهایی مثل برف‌، کولاک و سیلاب را جدی بگیرند، تبعات اجتماعی و اقتصادی آن کمتر خواهد شد.»

رئیس سازمان هواشناسی افزود: «با ارتقای زیرساخت‌های موجود می‌توانیم توجه مسئولان را نسبت‌ به هشدارها جلب کنیم. تلفات در حوادث الزاما به پیش‌بینی‌ها ربط پیدا نمی‌کند. ما به‌قدر کافی از حادثه و تبعاتش شناخت نداریم.» تاج‌بخش مسلمان در پایان گفت: «پذیرای راهکارهای سازمان امدادونجات هستیم تا با کمک یکدیگر بتوانیم برای حفاظت از جان‌ومال مردم حرکت کنیم که امری افتخارآمیز است.»

در پایان این مراسم اسناد تفاهمنامه‌ همکاری مشترک امضا و بین دوطرف ردوبدل شد. یادآور می‌شود طبق ماده‌ 14 قانون مدیریت بحران کشور سازمان هواشناسی به‌منظور پیش‌بینی دقیق و هشدار به‌هنگام وقوع مخاطرات آب‌وهوایی، نسبت به ایجاد مرکز پایش و هشدار بهمن، طوفان، گردباد، صاعقه، تگرگ، موج گرما (باد و باد گرم) و سرما در کشور اقدام می‌کند. در حاشیه‌ این دیدار رئیس سازمان هواشناسی کشور و معاونان این سازمان از مرکز کنترل‌وهماهنگی سازمان امدادونجات و همچنین نحوه‌ فعالیت خودروی مخابرات و ارتباطات رادیویی بازدید کردند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.