کجای لایحه بودجه باعث فروپاشی نظام می‌شود؟

مشروح نشست خبری سخنگوی دولت با خبرنگاران

آنچه آمریکا باید انجام دهد توقف قانون‌شکنی و نقض تعهدات بین‌المللی آن کشور بر اساس قطعنامه شورای امنیت است.این کار نیازی به مذاکره ندارد چون اجرای وظیفه یک کشور نباید موضوع مذاکره و بده‌بستان باشد. اینها بخشی از صحبت‌های علی ربیعی در نشست خبری هفتگی با رسانه‌ها بود. نشستی که همچون سنوات این چند ماه گذشته به دلیل شیوع کرونا به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد.

ربیعی در ابتدای صحبت‌هایش به برگزاری جلسه شورای عالی اقتصادی سران قوا اشاره کرد. جلسه‌ای که به گفته او به موضوع لایحه بودجه و مباحث اولیه کمیسیون تلفیق پیرامون این لایحه و برخی تغییرات آن مورد بررسی قرار گرفته است: «با توجه به ضرورت نزدیک شدن دیدگاه‌ها و اجتناب از اختلافات احتمالی، اعضای جلسه متفق بودند که راه‌حل هماهنگی و مفاهمه می‌باشد، لذا تصمیم گرفته شد جلسات مشترکی بین اعضای اقتصادی دولت و تعدادی از نمایندگان کمیسیون تلفیق در خصوص منابع و سپس مصارف تشکیل شود.»
او ادامه داد: «طرفین استدلال‌های یکدیگر را شنیده تا زمینه نزدیکی دیدگاه‌ها فراهم شود. در ادامه یکی از محورهای ابلاغی مقام معظم رهبری در جلسه ستاد مبنی بر توجه به جهش تولید، در خصوص حمایت از تولید و پیشگیری از توقف واحدهای صنعتی مصوب شد.»

اتهامات بی‌اساس بودجه‌ای علیه دولت

ربیعی درباره برخی صحبت‌های مطرح شده درخصوص تغییرات کلی لایحه بودجه هم گفت: «لایحه بودجه ماحصل مطالعات و بررسی تفصیلی و همه‌جانبه کارشناسان خبره دولت در خصوص الزامات و اقتضائات اقتصادی کشور بوده و این بودجه بر اساس قواعد و شرایط کشور تهیه و تنظیم شده است. کلی‌گویی درخصوص بودجه از سوی برخی افراد و بیان اینکه بیشترین عواید بودجه نصیب دلالان و سودجویان می‌شود، حرف درستی نیست.»
او ادامه داد: «مصادیق این کلی‌گویی‌ها باید مشخص شود تا بتوان به آن پاسخ داد. سخنانی نظیر لایحه با رویکرد سیاسی برای فروپاشی نظام، اساسا فاقد بنیه علمی و اقتصادی است و بیشتر نوعی رفتار سیاسی و اتهامی علیه دولت تلقی می‌شود. ما که نمی‌خواهیم منازعه سیاسی داشته باشیم. دقیق بگویند کجای لایحه بودجه باعث فروپاشی نظام می‌شود و تصمیم جایگزین شما چیست تا در مورد آن صحبت کنیم.»

متخلفان ارز 4200 تومانی معرفی شوند

ربیعی همچنین به موضوع ارز 4200 تومانی در راستای حمایت از زندگی و معیشت مردم عنوان کرد و در مقایسه با توزیع کوپن در دوران جنگ، دراین باره گفت: «واقعیت این است که وقتی اقتصاد در تعادل نباشد و تحت فشار حداکثری و در جنگ اقتصادی قرار داشته باشد هر دولتی نیاز به استفاده از طرح‌های حمایت معیشتی دارد. بنابراین دولت صراحتا اعلام کرده هر کسی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی سوءاستفاده کرده، حتما به دستگاه قضائی معرفی شوند. ما در حال گذر از شرایط نامتعادل هستیم و باید تا عادی شدن شرایط اقتصادی از مردم حمایت کنیم.»

تسهیلات یک ساله برای بنگاه‌ها

به گفته ربیعی با توجه به شرایط موجود اقتصادی تا پایان سال ۱۴۰۰، به منظور جلوگیری از بروز اختلال در روند تولید و اشتغال و با هدف امکان‌پذیر نمودن وصول مطالبات مالیاتی از بنگاه‌های تولیدی غیردولتی، مدت زمان تقسیط مندرج در ماده (۱۶۷) قانون مالیات‌های مستقیم، صرفا برای بنگاه‌هایی که برنامه احیای تولید و ساماندهی مالی آنها به تأیید ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید رسیده است، به حداکثر شصت ماه افزایش می‌یابد.
سخنگوی دولت همچنین از مجوزی خبر داد که به موجب آن به ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید اجازه داده می‌شود تا به منظور جلوگیری از تعطیلی بنگاه‌های تولیدی برخی اجراییه‌ها را تا یک‌سال به تعویق بیندازند: «به منظور جلوگیری از تعطیلی بنگاه‌های تولیدی که طرح احیای تولید و ساماندهی مالی آنها به تأیید این ستاد رسیده است، نسبت به تعویق یک‌ساله و فقط برای یک بار اجراییه‌هایی که به درخواست سازمان‌های امور مالیاتی کشور، تامین اجتماعی، شرکت های آب، برق، گاز، شبکه بانکی و شهرداری‌ها علیه بنگاه‌های مذکور صادر شده، در صورت تعیین تکلیف، استمهال و تقسیط بدهی‌ها توسط ستاد مذکور اقدام نماید. دستگاه‌های مزبور و بانک‌ها می‌توانند در صورت تصویب ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید نسبت به تعویق اجراییه‌های مربوط اقدام کنند.»
ربیعی در ادامه به مصوبه‌ای در هیات وزیران اشاره کرد که براساس آن و به منظور جلوگیری از تضییع حقوق کارکنان آزمایشگاه‌های تشخیص طب در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شبانه‌روزی دولتی و غیردولتی به آیین‌نامه اجرایی قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت اصلاح و شاغلان آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به زمره شاغلان بالینی اضافه کرد.
به گفته او تقلیل ساعت کاری از جمله مواردی است که به موجب قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت شامل این افراد می‌شود.

شر جنگ‌طلبی ترامپ دور شد

سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع آمریکا و اتفاقات جنجالی کنگره این کشور اشاره کرد: «اتفاق مهم دیگری که در روزهای گذشته رخ داد، حمله به ساختمان کنگره آمریکا بود. این البته با همه ابعاد عظیمش یک مسأله داخلی آمریکاست که ما علاقه‌ای به ورود به آن نداریم اما آنچه برای ما مهم است، هشدارهایی است که ما از تقریبا ابتدای دولت ترامپ درباره پیامدهای قانون‌شکنی و یکجانبه‌گرایی رژیم ترامپ می‌دادیم و بارها تکرار کردیم که سیاست قلدری محدود به ملت ایران نمی‌ماند.»
او ادامه داد: «در چهار سال گذشته، این شر بزرگ، فشارهای زیادی بر ملت ایران وارد کرده و زندگی عادی مردم را تحت تأثیر قرار داد و تعادل معیشتی را در جامعه به هم زد. ترامپ، سخن از فروپاشی جامعه ایران می‌گفت و با صدای بلند اظهار می‌داشت که آنچنان عرصه را بر زندگی ایرانیان تنگ خواهد کرد که جامعه را به شورش وا دارد و از سقوط سه ماهه و یک‌ساله ایران سخن می‌گفت.»
ربیعی گفت: «در چهار سال گذشته عده‌ای هم در داخل کشور نخواستند در مورد این شرارت بی‌سابقه و نقش مخرب آن به درستی حرف بزنند و ناخودآگاه ظلم ترامپ بر مردم ایران را نادیده‌انگاری می‌کردند تا جایی که با درصدبندی‌های عجیب و غریب، عامدانه سهم کمی برای این یاغی‌گری بین‌المللی اختصاص می‌دهند.»
او ادامه داد: «دولت برای ایجاد شرایط مقاومت، دور کردن شر جنگ‌طلبی ترامپ و نیز حفظ معیشت و سلامت مردم، مسیر سخت و دشواری را پیمود به نحوی که در دوران کرونا حتی برای خرید واکسن و دارو با مشکلات زیادی از سوی دولت و خزانه‌داری آمریکا مواجه بودیم.»
به گفته ربیعی در این چند سال، این مدیریت اقتصادی و سیاسی دولت بود که باعث شکست تحریم‌های ظالمانه ترامپ علیه مردم ایران شد. مردم رنج‌کشیده و صبور ایران این تحریم‌های ظالمانه ترامپ و شرارت‌هایی که علیه ایران انجام داد را هرگز فراموش نمی‌کنند.
او با ابراز امیدواری از نتیجه‌بخش بودن مقاومت مردم در به عقب رانده شدن تحریم‌های ظالمانه گفت: «شکست واقعی سیاست قلدری، نه در انتخابات آمریکا بلکه آن روزی اتفاق افتاد که رژیم ترامپ به‌طور بی‌سابقه‌ای در شرارت‌هایش علیه ایران، در سازمان ملل تنها ماند و سه بار شکست فضاحت‌بار را تجربه کرد و در دادگاه‌های بین‌المللی نیز به طور ناباورانه‌ای در برابر دولت ایران محکوم شد.»

اولویت‌بندی دریافت واکسن از سوی ستاد کرونا

سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع کرونا و ساخت داخلی واکسن این ویروس اشاره کرد و دراین‌باره گفت: «تولید واکسن داخلی در سه مسیر و همچنین تولید مشترک در حال پیشرفت است و هر هفته گزارش آن به ستاد ملی ارایه می‌شود.»
او ادامه داد: «بنابر استراتژی اطمینان‌سازی به جامعه با ایجاد شفافیت در واگذاری و تزریق، سامانه هوشمند برای توزیع واکسن طراحی شده که وضعیت تمام افراد آسیب‌پذیر و اولویت‌بندی‌ها به تفکیک شهرهای مختلف به طور شفافی در آن قابل رویت است.»
ربیعی درباره اولویت واکسیناسیون هم توضیح داد: «سند ملی برنامه واکسیناسیون براساس شواهد علمی و اخلاقی در چهار فاز تدوین و در آن اولویت دریافت واکسن با جزئیات تعیین شده است. بنابر تصمیم ستاد ملی کرونا خارج از این اولویت‌بندی به هیچ فردی واکسن تزریق نخواهد شد. همچنین دولت، سیاست افزایش تست را با شدت و جدیت دنبال می کند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.