بدرفتاری با مادران مجرد و مرگ ۹هزار نوزاد در مراکز کلیساهای ایرلند

گزارش تکان‌دهنده کمیسیون تحقیق قضائی درباره مراکز مذهبی نگهداری از مادران ازدواج‌نکرده

مراکز تحت نظر کلیسای کاتولیک و حکومت ایرلند طی قرن گذشته میزبان زنان بارداری که ازدواج نکرده بودند، فرزندان آنها و کودکان یتیم بود. موضوع سوءمدیریت و بدرفتاری در این مراکز پس از آنکه یک تاریخدان در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد محل دفن نزدیک به ۸۰۰کودک جان‌باخته مشخص نیست، مورد توجه قرار گرفت.

شهروندآنلاین: گزارش یک کمیسیون تحقیق قضائی در ایرلند درباره بدرفتاری‌ها در مراکز نگهداری از مادرانی که خارج از ازدواج در این کشور صاحب فرزند شده بودند، روز سه‌شنبه منتشر شد.

در این گزارش ۲۸۶۵ صفحه‌ای به موارد زیادی از بدرفتاری و سوءاستفاده از این زنان و فرزندان‌شان در مراکزی که طی قرن بیستم تحت نظر کلیسای کاتولیک و حکومت ایرلند اداره می‌شد، اشاره شده است. در گزارش کمیسیون تحقیق قضائی آمده است که هزاران کودک متعلق به این زنان جان باختند و در برخی موارد در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند.

اعضای کمیسیون تحقیق قضائی در گزارش خود نوشته‌اند که میزان مرگ‌ومیر نوزادانی که در این مراکز مذهبی متولد شدند، به مراتب بیشتر از میزان مرگ‌ومیر نوزادان در سراسر ایرلند بود. در این گزارش آمده است که ۹هزار نوزاد در ۱۸مرکز نگهداری از آنها و مادران‌شان طی قرن بیستم جان باختند. این رقم به این معناست که از هر هفت نوزاد متولدشده در این مراکز یک نفر جانش را از دست داده است.

مراکز تحت نظر کلیسای کاتولیک و حکومت ایرلند طی قرن گذشته میزبان زنان بارداری که ازدواج نکرده بودند، فرزندان آنها و کودکان یتیم بود. موضوع سوءمدیریت و بدرفتاری در این مراکز پس از آنکه یک تاریخدان در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد محل دفن نزدیک به ۸۰۰کودک جان‌باخته مشخص نیست، مورد توجه قرار گرفت. کارآگاهان درنهایت موفق شدند در زیرزمین یکی از این مراکز که توسط راهبه‌ها اداره می‌شد یک گور دسته‌جمعی کشف کنند. این مرکز در سال ۱۹۶۱ میلادی تعطیل شده بود.

آخرین مرکز مشابه در ایرلند در نهایت در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی تعطیل شد. مایکل مارتین، نخست‌وزیر ایرلند قرار است تا پایان هفته جاری از طرف حکومت این کشور بابت سوءمدیریت‌ها و بدرفتاری‌ها در این مراکز عذرخواهی کند.

در گزارش کمیسیون تحقیق قضائی درباره مراکز مذهبی نگهداری از مادران ازدواج‌نکرده و کودکان یتیم از فرهنگ انگ‌زنی و رفتارهای ضدزن انتقاد شده است. اعضای کمیسیون به «فرهنگ بی‌رحمانه ضدزن» که منجر به بدرفتاری‌ها در این مراکز شده، اشاره کرده‌اند. آنها همچنین به مسئولیت پدران کودکانی که در این مراکز نگهداری می‌شدند و خانواده زنانی که ترجیح می‌دادند برای فرار از «ننگ اجتماعی» تسلیم ارزش‌های محافظه‌کار شوند، اشاره کرده‌اند.

با این حال، در این گزارش آمده است که کلیسای کاتولیک و کل ساختار حکومت ایرلند نیز با حمایت از فرهنگ انگ‌زنی و ضدزن به نهادینه‌شدن آن کمک می‌کردند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.