روحانی: پایان ترامپ نشان داد قلدرمابی عاقبت خوشی ندارد

دولت آینده آمریکا می‌داند که ادامه سیاست فشار حداکثری امکان‌پذیر نیست

رئیس‌جمهوری با مقایسه سرنگونی رژیم شاه و پایان دولت ترامپ گفت: «پایان یک دولت با سرافکندگی و رسوایی نشان می‌دهد در جهان قلدرمابی، نژادپرستی و زیر پا گذاشتن قانون پایان خوبی نخواهد داشت.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیأت دولت اظهار داشت: «شاهد سالروز فرار شاه معدوم با حادثه مشابه‌ای در سطح دیگری از جهان هستیم.  ۲۶ دی ماه فرار آن مزدور نمادی برای رسوایی و پایان استبداد و استعمار خارجی در ایران بود و امروز هم با یک پدیده کم‌نظیری از سقوط یک مستبد دیگری در آمریکا مواجه هستیم.»

نکات مهم سخنان رئیس‌جمهوری را با هم می‌خوانیم:

– پایان یک دولت را با سرافکندگی و رسوایی از سوی کاخ سفید می‌بینیم و نشان داد که در دنیا قلدر مابی، نژادپرستی و زیر پا گذاشتن قانون پایان خوبی نخواهد داشت.

-در طول این سه سال گذشته که مردم عزیز و صبور ما برابر این تروریست بزرگ مقاومت کردند و به‌رغم اینکه آنها می‌خواستند سه ماهه نظام را سرنگون کنند، خودشان با رسوایی سرنگون شدند.

– این روزها پایان یک دولت نیست، بلکه شکست یک سیاست یعنی سیاست فشار حداکثری علیه ملت بزرگ ایران است. امروز روز شکست سیاست تروریسم اقتصادی است که می‌خواستند زندگی مردم را به هم بریزند.

-امروز شاهد رشد شش‌ونیم درصدی در بخش صنعت هستیم و این نشان می‌دهد جهش و رونق تولید چیزی است که در جامعه خودمان وجود دارد.

– نه‌تنها سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی آمریکا با شکست قطعی و حتمی مواجه است که طراحان این سیاست هم در حال سرنگونی هستند. نه‌تنها دولت این سیاست تمام شده است، بلکه حیات سیاسی آنان هم برای همیشه به پایان رسیده است.

– رسانه‌های خارج از کشور و برخی در داخل، به جای آنکه بگویند آمریکا چه ظلمی به ملت ایران روا داشته، به دنبال نادیده‌انگاری همه ظلم‌ها و فشارهای آمریکا هستند، گویی آمریکا علیه ملت ایران هیچ ظلمی انجام نداده و این مدیران کشور بوده‌اند که یک‌مرتبه ضعیف شده‌اند.

– آنها که برای مدیریت و تحریم درصد تعیین می‌کنند با معیاری که می‌گویم جواب خود را خواهند گرفت. معیار این است که سال ۹۵ و ۹۹ را کنار هم قرار دهیم و مقایسه کنیم. همان مدیران سال ۹۵ در حال اداره کشور در سال ۹۹ با همان قدرت و روحیه و توانمندی و تجربه بیشتر هستند. پس فرق بین ۹۵ و ۹۹ هر چه که هست به خاطر جنایت آمریکا و مربوط به تروریسم اقتصادی، تحریم و فشارهای نارواست.

– امروز می‌دانید که منابع ارزی ما بلوکه‌شده و اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد، قیمت دلار به ۱۶ و ۱۷ هزار تومان می‌رسد. این قیمت دلار در سامانه نیما و بازار واقعی نیست و بانک مرکزی هم برای اعمال سیاست دستش بسته است.

-دولت آینده آمریکا با هر سیاستی می‌داند که سیاست فشار حداکثری علیه ملت ایران شکست خورده و ادامه آن راه امکان‌پذیر نیست و حتی اگر ترامپ هم پیروز می‌شد این را می‌فهمید.

-رئیس‌جمهوری که فهم سیاسی نداشت، بر کشوری مسلط شد و یک وزیر امور خارجه سفیه و یک مشاور امنیت ملی افراطی نادان هم در کنارش قرار گرفته بود؛ خود او هم با تفکر تاجرمأبی و قماربازی که داشت، کار را پیش می‌برد که پایان کار او را هم دیدیم.

-در لایحه بودجه، بودجه است و قانونگذاری در لایحه بودجه نباید صورت بگیرد. خود شورای نگهبان در این زمینه بسیار حساس است. از آنجا که قانونگذاری در بودجه راحت است،  یک نماینده‌ای پیشنهادی می‌دهد، یک رأی می‌گیرد، یک قانونی که باید لایحه شود و در دولت بحث شود و به شور اول و دوم برود، بحث شود، یکدفعه با یک رأی و قیام و قعود تبدیل به قانون می‌شود. خصوصا در ساعات آخر یک بند یا تبصره‌ای را اضافه می‌کنند.

– تقاضای من از نمایندگان مجلس این است که در قانون دست مجلس باز است و لایحه ارایه می‌دهیم و آنها هم قادر هستند طرح بدهند، در آینده هر قانونی که می‌خواهند اصلاح و تصویب می‌کنیم و یکدیگر را یاری می‌کنیم و باید کاری کنیم که در لایحه بودجه، قانونگذاری صورت نگیرد.

– امنیتی که ما عنوان می‌کنیم، برخی‌ها فکر می‌کنند، بگیروببند باشد یا نباشد، در خیابان دعوا نباشد یا بمباران نشود. این‌طور نیست. در امنیت مهم این است که قانون و مقررات تثبیت باشد، یعنی زمانی که ما یک قانونی وضع می‌کنیم و به مردم و سرمایه‌گذاران می‌گویم در اینجا پتروشیمی تولید کنند و خوراک و مشخصات را برای آنها مشخص می‌کنیم.

– یک وقتی خدای ناکرده در شبی، روزی در مجلس چیزی تصویب نشود که امید، اعتماد و امنیت مردم را در سرمایه‌گذاری، تولید، تجارت در حرکت‌های اقتصادی دچار مشکل نکند وگرنه اگر دچار مشکل شوند، دیگر کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور نیست.

– امنیت سرمایه‌گذاری در ابتدا برای مجلس است که هر روز قانون وضع نکند و برای دولت است که هر روز آیین‌نامه‌ها را تغییر ندهد و بعد هم برای قوه قضائیه است.  سه قوه باید دست‌به‌دست یکدیگر بدهیم تا امنیت کشور درست شود و البته همه باید در کنار هم باشیم. تقاضای من است که به موضوع امنیت هم توجه کنیم و مواردی را که دولت، مجلس و قانون به مردم قول داده‌ است، یک وقتی در لایحه بودجه تغییراتی ایجاد نشود که این امنیت بر هم بخورد.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.