دولت بیت‌کوین استخراج نمی‌کند

واعظی: انواع و اقسام افراد در مجلس درباره بودجه صحبت می‌کنند

در ستاد مقابله با کرونا تصویب کردیم که در تهران و کرج به هیچ‌وجه مازوت استفاده نشود و الان هم استفاده نمی‌شود و از قبل هم استفاده نمی‌شد

محمود واعظی در حاشیه جلسه  هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: «ما خوشحالیم جلسات سران سه قوه با یک فاصله کمی برگزار می‌شود. کشور امروز از لحاظ سیاسی و اقتصادی نیاز دارد سران قوا با هم جلساتی نزدیک‌تر داشته باشند؛ هر چه انسجام و همفکری بین سران بیشتر باشد امور تسهیل می‌شود.»

نکات مهم سخنان او چنین است:

-در مورد بودجه و معیشت مردم که چیزی است که مجلس و دولت بر روی آن اتفاق نظر دارند. یعنی ما با توجه به اینکه شرایط جهانی بعد از ترامپ، وضعیت بهتری از نظر همکاری ایران با سایر کشورها پدید می‌آید و روابط بانکی ما و صادرات‌مان بهتر از گذشته خواهد شد، پس طبیعی است که باید نتیجه این تحولات بر سفره مردم تأثیر بگذارد.

– کالاهای تولیدی و وارداتی با همکاری و همفکری که انجام می‌شود، طوری مدیریت شوند که دست دلالان و واسطه‌ها را کوتاه سازیم و مستقیم هزینه یا پولی که پرداخت می‌شود به تولیدکننده برسد و آنچه که وارد می‌شود هم مستقیم به مردم برسد نه اینکه واسطه‌ها در چند نوبت هرکدام درصدی از آن را بردارند.

-ما نمی‌خواهیم اینگونه نگاه کنیم که چون این بودجه را ما نوشته‌ایم هیچگونه نگاه انعطاف‌پذیر اصلاحی نسبت به آن نداریم، اما در برخی موارد کار کارشناسی ما با ایده‌هایی که در مجلس داده می‌شود همخوانی ندارد. مثلا می‌گویند رقم بالایی باید مالیات گرفته شود که ما می‌دانیم به مردم فشار می‌آید یا می‌گویند که آنقدر نفت فروخته شود و آنقدر درآمد باید داشته باشیم اما می‌دانیم که درآمد نفت ما آنقدر نخواهد شد.

– این حرف که این بودجه ما را به سمت فروپاشی می‌برد حرف دقیقی نیست. بودجه را نباید سیاسی کنیم یا بهانه‌ای سازیم برای انتخابات ۱۴۰۰، بودجه نباید به صورت تبلیغاتی پرداخته شود. متاسفانه الان اینگونه شده و انواع و اقسام افراد در مجلس درباره بودجه صحبت می‌کنند.

– اینکه الان هرکسی در هر سخنرانی که در تریبون‌های مجلس هست به هر موضوعی می‌پردازد، عاملی برای تبلیغات شده و این باید اصلاح شود. بودجه برای اداره مملکت نوشته شده است و مجلس توجه کند که در پنج‌ماه اول سال بعد همین دولت باید پاسخگوی این بودجه باشد. ما همچنین داریم تلاش می‌کنیم که طوری عمل کنیم تا با برداشته‌شدن تحریم‌ها دولت بعدی هم بتواند به راحتی کشور را اداره کند.

– در ستاد مقابله با کرونا تصویب کردیم که در تهران و کرج به هیچ‌وجه مازوت استفاده نشود و الان هم استفاده نمی‌شود و از قبل هم استفاده نمی‌شد.

– اینکه گفته شود دولت، بیت‌کوین استخراج می‌کند یک جفاست! دولت که اصلا وارد این مسائل نمی‌شود اما اینکه در یک سال گذشته با فشارهایی که بود و دستگاه‌ ماینر بیت‌کوین به صورت قاچاق وارد کشور شده بود و ورودش به دلیل کوچک ‌بودنش خیلی کار سختی نبوده، فشاری بر دولت آمد که به نوعی استفاده از آن را ضابطه‌مند کنند و دوبار در کمیسیون‌های دولت مطرح شد که باید از وزارت صمت اجازه بگیرند و وزارت نیرو هم تأیید کند که چگونه از ماینر استفاده کنند. بنابراین در یک حدی اجازه دادند و در آن حد مشخص است که این ماینرها در کجاست و می‌توان با آنها ارتباط برقرار کرد که در چه روزها و ماه‌هایی از آن استفاده نشود.

– سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به ایران سفری بود که از قبل با فشارهای متعددی که هم وزارت خارجه ما و هم بانک مرکزی‌مان روی کره جنوبی آورده بودند، از ماه قبل طراحی شده بود. دوستان ما در وزارت خارجه و بانک مرکزی خیلی محکم با این مسأله برخورد کردند و آنان خودشان قول دادند که بروند و پیگیری کنند تا پول‌ها آزاد شود.

– ما مقدمات کارهای حقوقی لازم را در این زمینه طراحی کرده‌ایم و با توجه به مذاکرات انجام شده، امیدواریم که در ماه آینده توفیقاتی حاصل شود. نه فقط راجع به پول‌های کره جنوبی بلکه پول‌های ما در جاهای دیگر که به دلیل فشار آمریکا مسدود شده و امیدواریم در ماه‌های آینده آزاد شود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.