افتتاح بیش از ۶۰ طرح مهم در مناطق آزاد و ویژه

روحانی: در مناطق آزاد تنها نیستیم؛ در حال رقابت با کشور‌های منطقه هستیم

رئیس‌جمهوری گفت: «دریافت خدمات الکترونیکی اصل بسیار مهم دولت است که موجب افزایش سرعت و جلوگیری از فساد احتمالی می‌شود.»

شهروندآنلاین: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: «سرمایه‌گذاری مردم در مناطق آزاد تحول بسیار مهم برای ارایه یا دریافت خدمات است و برای سرمایه‌گذاری نیازی به حضور نیست و خدمات از طریق سیستم الکترونیک ارایه می‌شود.»

رئیس‌جمهوری گفت: «مناطق آزاد برای ما اهمیت ویژه دارد و مبنا بر این بود که این مناطق سرمایه و تکنولوژی جلب کند.»

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «مناطق آزاد برای ما اهمیت ویژه دارد و مبنای بر این بود این مناطق با جاذبه، سرمایه و تکنولوژی جلب کند. بنا بود با معافیت‌های مالیاتی این مناطق به اقتصاد کمک کند و در مناطق مرزی هستند تا یک حلقه ارتباطی بین کشور و دنیا باشد.»

روحانی گفت: «از آغاز دولت یازدهم تأکید من این بود که مناطق آزاد نباید منطقه واردات باشد و مردم از آنجا جنس خریداری کنند، مقصود این نبود. پیش از این، مناطق آزاد به جای اینکه منطقه صادرات باشد بیشتر واردکننده بود که این مد نظر ما نبود و این مدت طبق آمار ما حدود ۱۳۸ میلیارد دلار بوده و واردات ما ۴۷ میلیارد دلار بوده است.»

روحانی با بیان اینکه ما در مناطق آزاد تنها نیستیم، اظهار کرد: «ما در حال رقابت با کشورهای منطقه هستیم و روز به روز باید امتیازات معقول و معافیت‌ها را در مناطق آزاد بیشتر کنیم تا زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم شود.»

او افزود: «از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنم که در لایحه بودجه نسبت به مناطق آزاد توجه داشته باشند و امتیازات مناطق آزاد را کاهش ندهند؛ چون این به نفع ما نیست و موجب می‌شود که سرمایه‌گذاری به جای ایران در کشورهای همسایه صورت بگیرد.»

به گزارش شهروندآنلاین صبح پنجشنبه در چهل‌ویکمین هفته از افتتاح طرح‌های کشور با دستور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، به‌شکل ویدیوکنفرانسی ۶۱ طرح شامل پالایشگاه نفت خام فوق سنگین و ۲۸ طرح اقتصادی و زیربنایی در منطقه آزاد قشم، ۴ پروژه ساخت اسکله مجمع بندری و زیرساخت‌های پسکرانه و ۱۵ طرح زیربنایی و صنعتی در منطقه آزاد انزلی، پترو دوار کیش و ۲ طرح صنعتی و خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی افتتاح شد.

همچنین واحدهای تولید استیل صنعت ماهان پویا و ۴ واحد صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، طرح‌های قطعات الکترونیکی هواپیما و مواد شوینده و بهداشتی در منطقه ویژه اقتصادی سهلان و ۳ طرح توسعه زیرساخت لجستیکی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی کاوه از دیگر طرح‌ها و پروژه‌هایی بود که امروز از سوی رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

ارزش سرمایه گذاری این طرح‌ها در بخش‌های تولیدی، صنعتی، تجاری و زیرساختی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بالغ بر سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، ۲۶۰ میلیون دلار و ۱۳ میلیون یورو است و برای سه هزار و ۲۲۳ نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

۲۷ طرح اقتصادی و زیربنایی به همراه پالایشگاه نفت خام فوق سنگین با ظرفیت تولید روزانه ۳۵ هزار بشکه قیر در منطقه آزاد قشم به وسیله سازمان مناطق آزاد به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان و بخش خصوصی یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و ۲۴۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است به بهره‌برداری رسید. با افتتاح این طرح‌ها برای ۲ هزار و ۲۴۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

در منطقه آزاد انزلی نیز با بهره‌برداری از چهار پروژه ساخت اسکله شماره ۱۳ مجتمع بندری کاسپین به همراه زیرساخت‌های پسکرانه و ۱۴ طرح صنعتی و تجاری، با سرمایه گذاری ۸۱۸ میلیارد تومان برای حدود ۴۷۰ نفر اشتغالزایی شد.

دو طرح صنعتی و خدماتی با سرمایه‌گذاری پنج میلیون یورو و ۳۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید که برای ۱۳۳ نفر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اشتغال ایجاد کرد.

سه طرح زیرساخت لجستیکی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی کاوه با سرمایه‌گذاری ۳۸۰ میلیارد تومانی افتتاح شد که برای ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرد.

در منطقه ویژه اقتصادی سهلان افتتاح چهار طرح صنعتی و تولیدی با سرمایه گذاری ۶۲ میلیارد تومان و پنج میلیون و ۵۰۰ هزار یورو، درمجموع برای بیش از ۱۳۰ نفر شغل ایجاد کرد.

در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با سرمایه‌گذاری ۲۲ میلیارد تومانی و ۲ و ۵۰۰ هزار میلیون یورو بخش خصوصی، ۳ پروژه تولیدی و صنعتی به بهره‌برداری رسید که برای بیش از ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.