عملیات نجات از بام ایران

4 زن و مرد کوهنورد در قله دماوند از سرمازدگی نجات یافتند

بالگرد سازمان امداد‌و‌نجات هلال‌احمر چهار زن و مرد کوهنورد را از ارتفاع چهار هزار متری دماوند نجات دادند. این کوهنوردان پس از صعود قله دچار سرمازدگی شده بودند.

این عملیات امداد‌و‌نجات کوهستان با اعلام مرکز کنترل و هماهنگی عملیات امداد‌و‌نجات EOC استان البرز  کلید خورد. بررسی‌‌ها نشان می‌داد چهار کوهنورد که دو زن و دو مرد بودند در مسیر برگشت قله در ارتفاع ۴ هزار و ۷۰۰ متری بام ایران دچار آسیب دیدگی شده‌اند. این کوهنوردان آسیب ‌دیده به سختی، خود را به پناهگاه سوم قله دماوند رسانده بودند.

وقتی این حادثه که در ارتفاع چهار هزار متری قله دماوند رخ داده بود، به مرکز ۱۱۲ هلال‌احمر اطلاع‌رسانی شد، گروه امدادی جمعیت هلال‌احمر مستقر در پایگاه امدادی رینه، عازم منطقه شدند.

همزمان یک دستگاه بالگرد هم از سازمان امدادونجات هلال‌احمر عازم ارتفاعات شد. بالگرد پس از فرود در منطقه گوسفند سرا (کمپ سوم قله دماوند) نجاتگران پایگاه تخصصی امدادونجات کوهستان رینه به همراه نجاتگران سازمان امداد به پناهگاه سوم ضلع جنوبی عزیمت کردند.

عملیات هوایی

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام این خبر گفت: «با وجود تأکیدات هواشناسی این گروه چهار نفره‌ پس از صعود به قله دماوند، شامگاه پنجشنبه دچار حادثه شدند. با تماس یکی از اعضای این تیم که درخواست کمک اضطراری کرده بود، سازمان امدادونجات هلال‌احمر در جریان حادثه قرار گرفت.»

محمدی با بیان اینکه در زمان تماس این کوهنوردان هیچ تیم یا گروه دیگری در منطقه برفی حضور نداشت، اضافه کرد: «به دلیل باد شدید و نامساعدبودن شرایط جوی با روشن‌شدن هوا دستور اعزام تیم واکنش سریع سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر توسط بالگرد صادر شد.  پس از ساعتی جست‌وجوی هوایی تیم عملیاتی موفق شد این کوهنوردان را که حال مساعدی نداشتند را با قید فوریت‌های امدادرسانی به پایین دست انتقال دهند. ساعت ١٠و30دقیقه صبح امروز مصدومان در محل پد بالگرد سازمان، تحویل آمبولانس اورژانس ۱۱۵ شدند.»

حال عمومی هر چهار کوهنورد البرزی که به دلیل سرمای شدید دچار سرمازدگی ناحیه دست و پا شده‌اند، خوب گزارش شده است.

با فدراسیون هماهنگ کنید

این مقام مسئول در سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر از کوهنوردان خواست در زمان حاضر از صعود انفرادی به مناطق کوهستانی سراسر کشور خودداری کنند. کوهنوردان اگر قصد صعود به مناطق کوهستانی را دارند، به همراه گروهی مجرب و آموزش‌دیده و با هماهنگی فدراسیون کوهنوردی و سازمان‌های امدادرسان اقدام به این کار کنند.

شماره اضطرای ۱۱۲ هلال‌احمر

محمدی از کوهنوردان و دیگر شهروندان خواست، در صورت نیاز به کمک و قرارگرفتن در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث کوهستان، حتی بدون داشتن سیم‌کارت در تلفن‌همراه با شماره ۱۱۲ هلال‌احمر تماس بگیرند.
متخصصین هواشناسی درباره کوهنوردی، دره‌نوردی و اسکی در روزهای پایانی هفته هشدار داده‌اند. مشابه چنین هشدارهایی در هفته ابتدایی دی امسال هم مطرح شده بود اما نادیده‌گرفتن آنها، به روز تلخی در تاریخ کوهنوردی ایران و مرگ ۱۲نفر در روز پنجم دی منجر شد.
دماوند کوهی در شمال ایران است که با ارتفاع ۵۶۱۰ متر از سطح دریا، بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه است و بیشترین صعود به این  قله نیز در ماه مرداد و اوایل شهریور انجام می‌شود.
دماوند در رتبه بندی‌های جهانی دوازدهمین کوه برجسته و مستقل دنیاست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.