بازیگران در رادار ساترا!

بازگشت شبکه نمایش خانگی به عصر کنترل و ارشاد

ظاهرا مهاجرت چند بازیگر باعث شده ساترا تصمیم بگیرد با نوعی نظارت سفت و سخت بر عوامل و به‌خصوص بازیگران سریال‌هایش از تکرار این اتفاق جلوگیری کند

در شرایطی که در ماه‌های اخیر مهاجرت شماری از بازیگران و حضور آنها در شبکه نمایش خانگی باعث بروز مشکلاتی برای چند فیلم و سریال جدید شده؛ شنیده می‌شود نهاد تصمیم‌گیر در زمینه تولیدات شبکه نمایش خانگی تصمیم گرفته با نوعی نظارت سفت و سخت بر عوامل و به‌خصوص بازیگران سریال‌هایش از تکرار این معضل برای تولیدات جدیدش جلوگیری کند.

دو هزار میلیارد برای تولید محتوا

در روزهای اخیر برخی از رسانه‌های هنری و سینمایی از نظارت ساترا بر بازیگران سریال‌های شبکه نمایش خانگی گفته‌اند. اتفاقی که به رغم اعلام رسمی عدم ورود ساترا به حوزه تولید محتوا و برنامه، می‌تواند نشان از عمیق‌ترکردن نفوذ ساترا در این عرصه داشته باشد. به‌خصوص که مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اختصاص بودجه دوهزار میلیارد تومانی به صداوسیما برای تولید محتوا در فضای مجازی، دست ساترا را در هرگونه دخالت و تصمیمی در این حیطه بازتر کرده و شائبه‌هایی را درباره ابعاد فعالیت این مجموعه به وجود آورده است.

ساترا در پی اهداف جدید

ساترا که از ابتدای حضور در عرصه تولیدات مجازی حاشیه‌ساز  و بحث‌انگیز بوده، بعد از اینکه به هدف نظارت بر فیلم‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی دست یافت، حالا به افق‌های دیگری چشم دوخته و می‌خواهد با ورود به حوزه تولید در فضای مجازی نقش و نفوذ خود را در این حیطه مستحکم‌تر کند. در روزهای اخیر رسانه‌های اغلب غیررسمی از جمله  پایگاه اینترنتی سینما مثبت که دست بازتری در انتشار اخبار و تحلیل‌های فرهنگی- هنری دارند، از اختصاص دوهزار میلیارد تومان به این مجموعه خبر داده‌اند- که این خبر سوال‌برانگیز شده است. به‌خصوص که گفته می‌شود ساترا قصد دارد حوزه نفوذ و نظارتش را گسترده‌تر کرده و از این پس حتی بر فعالیت هنرمندان سریال‌های شبکه نمایش خانگی نیز نظارت مستقیم داشته باشد.

کدام بازیگر؟

ظاهرا در هفته‌های اخیر ساترا از تهیه‌کنندگان سریال‌های نمایشی خواسته فهرست بازیگران و عوامل خود را پیش از آغاز تولید به ساترا اعلام و پس از تأیید ساترا اقدام به آغاز تولید کنند. رسانه‌ها دلیل این درخواست را مهاجرت و همکاری چند بازیگر با شبکه‌های ماهواره‌ای عنوان کرده‌اند- که باعث بروز مشکلاتی برای سریال‌ها و فیلم‌های آنها شده است. حالا گفته می‌شود که ساترا با توجه به روابطش امکان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رصد فعالیت‌های هنرمندان را دارد، قصد دارد از این امکان برای کنترل هنرمندان و حتی چیدن ترکیب عوامل و بازیگران تولیداتش استفاده کند. سیاستی که شماری از تهیه‌کنندگان قدیمی سینمای ایران آن را مشابه سیاست‌های کنترل‌کننده دهه شصت سینمای ایران می‌دانند- که سازندگان فیلم‌ها موظف بودند اسامی عوامل، تصاویر، تست‌های گریم و لباس، عکس‌های تبلیغاتی و حتی اسامی و سوابق عوامل پشت صحنه را پیش از انتشار به نهادهای نظارتی ارایه داده و پس از دریافت مجوز آنها را رسانه‌ای کنند.
باید دید تکرار سیاستی که نسخه اصلی و منحصر به‌فردش در سال‌های اخیر انتقادات پررنگی را به وجود آورده است، با شبکه رو به رشد و در آستانه بالندگی شبکه نمایش خانگی چه خواهد کرد و مسیر تولیدات این شبکه را به چه سویی هدایت خواهد کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.