ماموریت سخت آتش‌نشانان در تهران و رشت

یک خانه، یک خودروی بی‌ام‌دبلیو و 6 ویلا در آتش سوختند

آتش‌نشان‌های تهران و رشت مأموریت‌های سختی را در آخر هفته پشت‌سر گذاشتند. حریق‌های مهیب چندین ساعت عملیات را بدون هیچ قربانی رقم زد. انفجار یک واحد مسکونی در جنوب تهران، حریق در شمال پایتخت و حادثه در 6 ویلا در رشت به تلاش نیروهای آتش‌نشانی بدون کشته به پایان رسید. 25 نفر نجات یافتند و دونفر نیز به‌شدت مصدوم شدند. یک خودروی بی‌ام‌دبلیو نیز در میان شعله‌های آتش خاکستر شد.

نخستین حادثه ساعت ۱۱و 14دقیقه پیش از ظهر روز جمعه رخ داد. وقوع حادثه انفجار و حریق در یک واحد مسکونی از طریق تماس شهروندان به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد. درپی آن ستاد فرماندهی، آتش‌نشانان ایستگاه‌های ۲۲، ۹۵ و گروه امدادونجات 6 را به محل حادثه در ۲۰متری جوادیه، کوچه اربابی اعزام کرد.

آتش‌سوزی مهیب در جنوب تهران

با حضور عوامل آتش‌نشانی در محل مشاهده شد که کانون حریق یک واحد در طبقه سوم ساختمان پنج طبقه و ۱۰ واحدی مسکونی است. ابتدا انفجاری شدید در آن رخ داده و سپس شعله‌ور شده بود. شدت این حریق به حدی بود که شعله‌های آتش در حال سرایت به واحد‌های مجاوز نیز بود. در همین راستا عوامل آتش‌نشانی به سرعت وارد عمل شدند. آنها پس از قطع جریان برق و گاز ساختمان عملیات نجات و اطفای حریق را به شکل همزمان آغاز کردند.

عوامل گروه نجات آتش‌نشانی در همان دقایق اولیه عملیات 6نفر از ساکنان این ساختمان شامل دو کودک، سه زن و یک مرد را از میان دود و آتش خارج کردند. آنها به فضای امن انتقال داده شدند. اما در میان آنان دو زن ۳۵ و ۴۰ساله، یکی به دلیل سوختگی شدید و دیگری به دلیل شکستگی سر دچار مصدومیت جدی شده بودند.

دو مصدوم بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شدند. از طرفی گروه دیگر از آتش‌نشانان نیز اقدام به مهار و اطفای کامل شعله‌های آتش در این ساختمان کردند. آنها پس از ایمن‌سازی محل به مأموریت خود خاتمه داده و به ایستگاه‌های خود بازگشتند.

مرکز اطلاع‌رسانی آتش‌نشانی تهران با تأیید این خبر اعلام کرد که علت این انفجار و حریق از سوی کارشناسان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در حال بررسی است. این حادثه سبب خسارت سنگین به این واحد مسکونی شده بود.

مأموریت در اختیاریه

حادثه دیگری این‌بار در اختیاریه رخ داد. ساعت ۱۱و 48 دقیقه ظهر روز جمعه یک مورد حادثه آتش‌سوزی در یک ساختمان مسکونی در خیابان اختیاریه، خیابان دیباجی جنوبی به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی تهران اعلام شد.

در این حادثه دود زیاد ناشی از حریق خودروی سواری طبقات بالایی را فرا گرفته و شرایط ناایمنی ایجاد شده بود.

۳ ایستگاه آتش‌نشانی همراه با خودرو‌های پشتیبانی و تجهیزات مورد نیاز به محل حادثه اعزام و علاوه بر اطفای حریق موفق به نجات جان ۲۵نفر از ساکنان این ساختمان شدند.

خودروی لوکس خاکستر شد

جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران در رابطه با جزئیات این حادثه گفت: «محل آتش‌سوزی یک ساختمان ١٠ واحدی و پنج طبقه بود که در طبقه منفی یک و همکف آن پارکینگ واقع شده بود. در طبقه منفی یک سه خودرو وجود داشت. یک خودرو که «بی‌ام‌دبیلو» دچار حریق شده و کاملا شعله‌ور بود. تقریبا هیچ بخشی از این خودرو سالم نمانده بود. شدت دود و حرارت به حدی بود که گچ‌های سقف کاملا تخریب شده بود و دود بسیار زیادی طبقات بالایی را فرا گرفته بود. »

او با بیان اینکه افراد بسیاری در منازل خود محبوس شده بودند، گفت: «آتش‌نشانان تحت تدابیر عملیاتی با تجهیزات خاموش‌کننده به طبقه منفی یک نفوذ کردند. گروه دیگر با دستگاه‌های تنفسی به طبقات بالایی رفتند. آنها توانستند ساکنان را خارج کنند. در نهایت همه ساکنان شامل ٢٠ زن و 5 مرد با سنین مختلف به سلامت خارج شدند. در این بین خانمی که مشکل جسمانی داشت را هم با احتیاط کامل از ساختمان خارج کردند. این حادثه هیچ مورد مصدومیت و تلفات جانی نداشت. حریق خاموش و از گسترش آن به اطراف که چندین خودرو دیگر وجود داشت، جلوگیری شد. نفرات خارج شدند و محل به عوامل انتظامی و مالکان تحویل داده شد.»

آتش‌سوزی ۶ خانه ویلایی

سوختن 6 خانه ویلایی نیز یکی دیگر از حادثه‌های آتش‌سوزی در آخر هفته بود. این اتفاق در رشت رخ داد. ساعت ۲ و ۴۴ دقیقه بامداد روز جمعه طی تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت، آتش‌سوزی چند باب خانه ویلایی به آتش‌نشانان اطلاع داده شد.

شهرام مؤمنی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت درباره جزئیات این حادثه گفت: «بلافاصله ۴۵ آتش‌نشان و ۱۶ افسر ارشد آتش‌نشانی به همراه ۲۰ دستگاه خودروی اطفایی و آبرسان به محل حادثه اعزام شدند. محل آتش‌سوزی در بلوار امام رضا(ع) کوچه جوانبخت بود. در این حادثه سقف 6 باب خانه ویلایی با پشت بام‌های به هم چسبیده دچار آتش‌سوزی شده بود. آتش‌نشانان بلافاصله حریق را مهار کردند. آنها از گسترش آن به خانه مجاور پیشگیری کردند. این حادثه مصدومی نداشت و علت آن توسط کارشناسان در دست بررسی است.»

آخر هفته سخت آتش‌نشانان رشت

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت در ادامه گفت: «در ۲۴ساعت گذشته، آتش‌نشانان شهر رشت در پی وزش باد گرم آتش‌سوزی ۳۴ مورد حریق علفزار و چهار مورد ضایعات را مهار کردند. طی این مدت آتش‌نشانان رشت به هشت مورد مأموریت حادثه، سه مورد خدمات و پنج مورد آتش‌سوزی منزل مسکونی نیز اعزام و به شهروندان خدمات‌رسانی کردند. در این مدت یک‌هزار و ۳۰۸ تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت به ثبت رسیده است. ۲۱۸ آتش‌نشان با ۸۵ دستگاه خودرو به ۵۴ مأموریت اطفای حریق علفزار، ضایعات، منزل مسکونی و همچنین خدمات ایمنی اعزام شدند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.