تلفات کرونا از مرز 2 میلیون نفر گذشت

آنتونیو گوترش: «در پس این رقم وحشتناک، نام‌ها و چهره‌ها پنهان است...»

«دنیای ما به نقطه عطفی دلخراش رسیده است.در پس این رقم وحشتناک، نام‌ها و چهره‌ها پنهان است؛ لبخندی که اکنون فقط خاطره‌ای‌ است، صندلی‌ای که برای همیشه در کنار میز شام خالی است، اتاقی که دیگر صدای عزیزی در آن طنین‌انداز نمی‌شود.» آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در آستانه عبور تلفات جهانی کووید-19 از مرز 2 میلیون نفر گفت و افزود: «در نبود تلاش هماهنگ جهانی، تلفات بدتر شده است. علم موفق شده است، اما همبستگی و اتحاد شکست خورده است.»

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: جان‌های از دست رفته بر اثر کرونا از  2 میلیون نفر گذشت.

اطلاعات دانشگاه جان هاپکینز نشان می‌دهد که ایالات متحده بیشتر از هر کشور دیگری از کووید-19 آسیب دیده است و به دنبال آن برزیل، هند، مکزیک و انگلستان قرار می‌گیرند.

دکتر بهارات پانخانیا، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه اکستر انگلستان گفت: «چشم‌انداز هرگز این نبود که بسیاری از مرگ و میرها در ثروتمندترین کشورهای جهان رخ دهد! اینکه ثروتمندترین کشورهای جهان چنین سوء مدیریتی دارند، بسیار تکان‌دهنده است.»

این میزان مرگ و میر بیش از یک سال پس از شناسایی ویروس کرونا در شهر ووهان چین رخ می‌دهد؛ تعداد کشته‌شدگان تقریبا برابر با جمعیت بروکسل، مینسک یا وین است!

آسوشیتدپرس گزارش داد در حالی که این ارقام بر اساس آماری است که سازمان‌های دولتی در سراسر جهان ارایه می‌دهند، اعتقاد بر این است که تلفات واقعی به‌طور چشمگیری بیشتر است که بخشی از آن مربوط به آزمایش ناکافی است.

طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، در سال 2019، بیش از 55 میلیون مرگ در سراسر جهان رخ داده است که اغلب ناشی از بیماری‌های قلبی، سکته، COPD  (بیماری مزمن انسدادی ریه) و بیماری‌های تنفسی است. با این حال، سال گذشته به دلیل همه‌گیری، میزان مرگ و میر در بسیاری از کشورها افزایش یافت.

آسوشیتدپرس گزارش داد در حالی که این ارقام بر اساس آماری است که سازمان‌های دولتی در سراسر جهان ارایه می‌دهند، اعتقاد بر این است که تلفات واقعی به‌طور چشمگیری بیشتر است که بخشی از آن مربوط به آزمایش ناکافی است؛ همچنین بسیاری از تلفات جانی با بی‌دقتی به دلایل دیگری نسبت داده شد، به ویژه در اوایل شیوع کووید-19.

هشت ماه طول کشید تا تلفات کرونا به یک میلیون برسد و کمتر از چهار ماه بعد از آن، یک میلیون بعدی اضافه شد!

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز جمعه در ویدیویی به مناسبت این لحظه گفت: «دنیای ما به نقطه عطفی دلخراش رسیده است.»

سیاستمدار پرتغالی ادامه داد: «در پس این رقم وحشتناک، نام‌ها و چهره‌ها پنهان است؛ لبخندی که اکنون فقط خاطره‌ای‌ است، صندلی‌ای که برای همیشه در کنار میز شام خالی است، اتاقی که دیگر صدای عزیزی در آن طنین‌انداز نمی‌شود.»

او افزود: «در نبود تلاش هماهنگ جهانی، تلفات بدتر شده است. علم موفق شده است، اما همبستگی و اتحاد شکست خورده است.»

این نگرانی وجود دارد که توزیع نامتوازن واکسن مانع تلاش‌های جهانی برای سرکوب ویروس شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل: «دنیای ما به نقطه عطفی دلخراش رسیده است. در نبود تلاش هماهنگ جهانی، تلفات بدتر شده است. علم موفق شده است، اما همبستگی و اتحاد شکست خورده است.»

در کشورهای ثروتمند از جمله ایالات متحده، انگلیس، کانادا و آلمان به میلیون‌ها شهروند با حداقل یک دوز واکسن تا حدی مصونیت داده شده است؛ واکسنی که با سرعتی انقلابی توسعه یافت و به‌سرعت مجوز استفاده از آن صادر شد!

آسوشیتدپرس گزارش داد بیشتر دوزهای واکسن‌های کووید-19 را در جهان کشورهای ثروتمند از آنِ خود کرده‌اند.  COVAX،پروژه مورد حمایت سازمان ملل در زمینه تهیه واکسن برای مناطق در حال توسعه جهان، از نظر واکسن، پول و کمک لجستیکی کمبود دارد.

در نتیجه، دانشمندان ارشد WHO (سازمان بهداشت جهانی) هشدار دادند بسیار بعید است مصونیت جمعی – که نیاز است برای دستیابی به آن حداقل 70 درصد از کل جمعیت جهان واکسینه ‌شود – امسال محقق شود.

در همین حال، روز پنجشنبه تیمی جهانی از محققان به رهبری WHO به ووهان، جایی که نخستین‌بار این آفت در اواخر سال 2019 کشف شد، رفتند تا ریشه ویروس را که احتمال می‌رود از حیوانات وحشی به انسان سرایت یافته است، بررسی کنند.

شهر 11 میلیون نفری چین بار دیگر شلوغ و پُرجنب و جوش شده است، با کمترین نشانه‌ای  از گذشته‌ای که کانون فاجعه بود، به مدت 76 روز قرنطینه شد و بیش از 3هزار و 800 کشته داد.

شین کیونگ، صاحب مغازه نودل‌فروشی گفت: «ما مثل گذشته ترس و نگرانی نداریم. اکنون زندگی عادی داریم. من هر روز سوار مترو می‌شوم تا در مغازه کار کنم. به جز مشتری‌های ما که باید ماسک بزنند، همه چیز مثل قبل است.»

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.