مجلس به کدام سناریوی یارانه 100هزارتومانی رأی خواهد داد؟

سرنوشت غیرشفاف پرداخت یارانه در سال 1400

در حال حاضر، سه سناریو اصلی درباره پرداخت یارانه نقدی در بین اعضای کمیسیون تلفیق مجلس مطرح است

شهروند آنلاین: گفته می‌شود که کمیسیون تلفیق مجلس قصد دارد مابه‌التفاوت ناشی از محاسبه ۸میلیارد دلار از منابع نفتی با ارز 4هزار و۲۰۰ تا 17هزار و۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال آینده را به صورت یارانه میان مردم توزیع کند. در حال حاضر، سه سناریو اصلی درباره پرداخت یارانه نقدی در بین اعضای کمیسیون تلفیق مجلس مطرح است:

سناریو اول (پرداخت یارانه به صورت مساوی بین تمام یارانه‌بگیران):

مطابق این سناریو به تمامی یارانه نقدی‌بگیران فعلی بوده که طبق آمارهای رسمی بالغ بر 77میلیون نفر هستند، یارانه‌ای به صورت مساوی پرداخت می‌شود. در این حالت، قرار است به هر فرد ماهانه 150هزار تومان یارانه نقدی پرداخت شود و مجموعا حدود 138.5هزار میلیارد تومان در سال بابت پرداخت یارانه به مردم اختصاص می‌یابد. در این حالت یارانه افرادی که یارانه معیشتی نمی‌گیرند (حدود 17میلیون نفر)، بیش از سه برابر شده ولی یارانه افرادی که جزو دریافت‌کنندگان یارانه معیشتی هستند (حدود 60میلیون نفر)، حداقل 50درصد افزایش می‌یابد.

این سناریو، راحت‌ترین سناریو از لحاظ اجرایی و در عین حال، غیرعادلانه‌ترین حالت توزیع یارانه در بین مردم و نوعی بازگشت به عقب (مدل توزیع یارانه در سال 89) است.

سناریو دوم (صرفا افزایش یارانه افرادی که یارانه معیشتی می‌گیرند):

مطابق این سناریو، 17میلیون نفری که صرفا یارانه نقدی 45هزار و 500 تومانی می‌گیرند، همچنان این یارانه را دریافت می‌کنند (بار مالی سالانه حدود 9.2هزارمیلیارد تومان) ولی میزان یارانه افرادی که هم یارانه نقدی و هم یارانه معیشتی می‌گیرند و حدود 60 میلیون نفر هستند، به 200هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد. مجموعا بار مالی اجرای این سناریو، حدود 153هزار میلیارد تومان است.

در این حالت یارانه افرادی که یارانه معیشتی نمی‌گیرند (حدود 17میلیون نفر)، ثابت باقی می‌ماند ولی یارانه افرادی که جزو دریافت‌کنندگان یارانه معیشتی هستند (حدود 60میلیون نفر)، حداقل 2 برابر می‌شود.

این سناریو نسبت به سناریو قبلی عادلانه‌تر است و در عین حال، پیچیدگی اجرایی خاصی ندارد.

سناریو سوم (پرداخت یارانه متناسب با وضعیت مالی خانوارها)

مطابق این سناریو، پرداخت یارانه به صورت سه پله‌ای صورت می‌گیرد:

گروه اول: افرادی که یارانه کمک معیشت کرونا نمی‌گیرند. این گروه از افراد حدود 43میلیون نفر هستند. یارانه این افراد به 100هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد. در واقع، یارانه نیمی از این افراد که «صرفا» یارانه نقدی می‌گرفتند، 2.2 برابر می‌شود و یارانه نیمی دیگر از این افراد که هم یارانه نقدی و هم یارانه معیشتی می‌گرفتند، حداقل 50درصد افزایش می‌یابد.

گروه دوم: افرادی که هم یارانه نقدی و معیشتی و هم به صورت موقت، یارانه کمک معیشت کرونا می‌گیرند ولی تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار ندارند. این افراد که اخیرا شناسایی شده‌اند و اولین مرحله از یارانه کمک معیشت کرونا به آنها پرداخت شده است، حدود 25میلیون نفر هستند. این افراد، بیمه و درآمد ثابت نداشتند و از نظر دهک‌های بانکی در شرایط پایین جامعه بودند. یارانه این افراد به 200هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد یعنی حداقل 2 برابر می‌شود.

گروه سوم: افرادی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند و هم یارانه نقدی و معیشتی و هم به صورت موقت، یارانه کمک معیشت کرونا می‌گیرند. این گروه از افراد هم حدود 9میلیون نفر هستند. یارانه این افراد به 250هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد یعنی حداقل 2.5 برابر می‌شود.

مجموعا بار مالی اجرای این سناریو، حدود 149.5هزار میلیارد تومان است.

این سناریو نسبت به سناریوهای قبلی به مراتب عادلانه‌تر است و در عین حال، پیچیدگی اجرایی خاصی ندارد.

ظرف چند روز آینده مشخص خواهد شد که اعضای کمیسیون تلفیق مجلس، کدام سناریو را برای پرداخت یارانه در سال 1400 انتخاب می‌کنند.

البته مصوبه کمیسیون تلفیق باید در صحن علنی مجلس هم تصویب شود و نهایتا به تأیید شورای نگهبان برسد تا وارد فاز اجرایی شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.