900 خودرو به تجهیزات هلال‌احمر اضافه خواهد شد

کرونا و مشکلات مالی هلال ‌احمر

جمعیت هلال ‌احمر همواره در تمام مشکلات و حادثه‌ها به‌عنوان یکی از نهادهای امدادی در خط مقدم مقابله در حوادث مختلف مانند زلزله رودبار، بم، ورزقان، سیل شمال و جنوب کشور یا حتی در حوادثی مانند برخورد هواپیمای تهران یاسوج و… در کنار مردم بوده است و حتی یک لحظه از خدمات خود در دوره‌های مختلف کوتاهی نکرد، در همین زمینه خبرگزاری آنا با محمدحسن قوسیان‌مقدم، دبیرکل جمعیت هلال‌ احمر، به گفت‌وگو نشسته است تا در جریان فعالیت‌های اخیر این جمعیت قرار گیرد که در ادامه می‌خوانید.

آقای دکتر در ایام کرونا بحث میزان استقبال مردم برای عضویت در جمعیت هلال‌ احمر چگونه بود؟

در جریان کرونا بسیاری از مسائل تحت تأثیر قرار گرفت. با توجه به آنلاین‌شدن کلاس‌های آموزشی بحث آموزش دارای مشکلات و مسائل خاص خود بوده است، اما جمعیت هلال‌ احمر سعی کرده با استفاده از پتانسیل‌های فضای مجازی و فعال‌کردن خانه‌های هلال کماکان روند جذب اعضا و آموزش‌ها را داشته باشد و فعالیت‌های آموزشی با تغییر نگرش و رویکرد به این حوزه در حال انجام است.

بودجه هلال ‌احمر به چه صورت است؟

تنظیم بودجه هلال‌ احمر تفاوتی با سایر دستگاه‌ها دارد، منابعی برای تأمین بخشی از بودجه مورد نیاز هلال ‌احمر در راستای وظایف حاکمیتی دولت ازقبیل سهمی از محموله‌های پستی، درصدی از بلیت کشتی و هواپیما و… بیان شده است و سایر منابع را هلال ‌احمر باید از منابع داخلی خود تأمین کند.

 جمعیت هلال‌ احمر تا کنون اقدامات خوبی را در زمینه‌های مختلف انجام داده اما به نظر شما باید اولویت را در چه کارهایی بگذارد؟

به نظرم مهم‌ترین برنامه هلال ‌احمر جذب جوانان، داوطلبان و امدادگران است. آموزش صحیح و اصولی داوطلبان یکی از مأموریت‌های مهم ماست تا بتوانیم در مواقع ضروری و حوادث با استفاده از ظرفیت‌های جامعه کنار مردم شریف کشورمان باشیم.»

با توجه به مشکلات اقتصادی آیا جمعیت هلال‌ احمر نیز با مشکلات مالی رو‌به‌روست؟

 بله، جمعیت هلال‌ احمر با مشکلات مالی رو‌به‌روست و در واقع آن پیش‌بینی که ما در سال قبل مثل همه سال‌ها می‌کردیم، تنها 45درصدش محقق شده است. یعنی بیش از 55درصد از نظر درآمدها عقب هستیم و علت اصلی این موضوع کروناست. به‌شدت نیز دچار مشکل مالی هستیم و در این زمینه با دولت در حال رایزنی هستیم.

یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که هلال‌ احمر باید به آن توجه کند، بحث تجهیزات است؛ تأمین خودرو یکی از تجهیزات مهمی است که باید هلال‌ احمر به آن توجه داشته باشد، این موضوع آیا مورد توجه هلال ‌احمر است؟

دولت مجوز واردکردن 900 خودرو امدادی را بدون عوارض گمرکی صادر کرده است. البته اعتبار این مجوز سه‌ سال است و ما سعی داریم در کمترین زمان ممکن خودروها را وارد کنیم. این موضوع به این معنا نیست که تولید ملی خوب نیست ولی خودروسازان داخلی نمی‌توانند توقع ما را کامل انجام دهند.

شما سخنگو و دبیرکل جمعیت هلال ‌احمر هستید، این قانونی است؟

 دبیرکل جمعیت هلال‌ احمر بر اساس شرح وظایفی که برعهده دارد و به‌ عنوان معاون اجرایی رئیس جمعیت محسوب می‌شود، دارای نقش‌های مختلفی است و با توجه به این نکته که امورات اجرایی در جمعیت بر عهده دبیرکل جمعیت گذاشته شده و هماهنگی بین حوزه‌‌ها در حوادث نیز بر عهده دبیرکل است و از سوی دیگر هماهنگی نزدیکی بین رئیس جمعیت و دبیرکل  وجود دارد، طبق دستور رئیس جمعیت این وظیفه برعهده من قرار گرفت و این هیچ منافاتی با وظیفه ذاتی من نداشته؛ چراکه سخنگو سایر دستگاه‎ها نیز تنها سخنگو نبوده و در اجرا نیز نقشه‌‌ای اجرایی را نیز برعهده دارند.

واکسن ایرانی کرونا را چگونه می‌بینید؟

ما کشوری هستیم که تقریبا ۱۰۰سال در زمینه واکسن‌سازی فعالیت داریم. در حال حاضر بسیاری از نیاز واکسن‌های کشور و سایر کشورها را در داخل تولید می‌کنیم، بنابراین کشور ایران در این زمینه توانمند و دارای تجارب خوبی است و واکسن ایرانی کرونا دارای کیفیت خوبی است و به نظرم باید به جوانان اعتماد کنیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.