بازگشایی مدارس یا تله اردیبهشت و خرداد؟

پس از یک هفته بلاتکلیفی حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری شد

صدوسی‌وشش روز پیش بود که زنگ سال تحصیلی 1399-1400 نواخته شد، البته غیرحضوری و آنلاین. دانش‌آموزان پایه‌های مختلف برای بار دوم آموزش مجازی را تجربه کردند. کلاس اولی‌ها و پیش‌دبستانی‌ها اما درس‌خواندن را با دنیای مجازی شروع کردند تا اولین خاطرات تحصیل‌شان خلاصه شود در قاب تلویزیون و صفحه گوشی.

کرونا، همه‌گیری قرن بیست‌ویکمی همه ابعاد زندگی بشر را تحت‌تأثیر خود قرار داد. شهرها رنگ قرمز به خود گرفتند و نیمکت‌ها در حسرت هیاهوی بچه‌ها خالی ماندند. محدودیت‌ها به کمک شهروندان آمدند برای درامان ماندن، اما حالا رنگ قرمز رنگ باخته و شهرها یا نارنجی‌اند یا زرد و آبی. رنگ‌هایی که باعث شده‌اند ستاد ملی مقابله با کرونا از اختیاری بودن حضور در مدارس بگوید.

دانش‌آموزان دنیای مجازی حالا قرار است بعد از صدوسی‌وشش روز سر کلاس‌ها حاضر شوند، البته اختیاری. هرچند این تصمیم مخالفانی به خود می‌بیند. تعدادی از  اولیا و دانش‌آموزان مخالفان این تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا هستند هرچند متولیان نظام سلامت هم در چند روز گذشته مخالفت‌ خود را با این تصمیم اعلام و نسبت به صعودی شدن آمار ابتلا و روبه‌رو شدن با پیک چهارم بیماری در پی کاهش و لغو محدودیت‌ها و عدم رعایت دوباره پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه در پی بازگشایی مدارس، ابراز نگرانی کرده‌اند.

دانش‌آموزان هنرستانی، کلاس اول و دومی‌ها در شهرهای با وضعیت آبی و زرد از اول بهمن در قالب کلاس‌های با حداکثر ۱۰ دانش‌آموز به مدرسه می‌روند و مدارس با کمتر از ۵۰ دانش‌آموز در شهرهای آبی برای همه مقاطع تحصیلی بازگشایی خواهند شد.

بازگشایی مدارس با مراعات تهران!

ستاد ملی مقابله با کرونا 20دی‌ماه جلسه‌ای تشکیل داد برای تصمیم‌گیری درباره وضعیت مدارس. جلسه‌ای که نتیجه آن تصمیم بر بازگشایی مدارس همه پایه‌ها در مناطق آبی خبر می‌داد، البته در مدارس زیر 50نفر. در این جلسه در مورد پایه‌های اول و دوم هم تصمیم‌گیری شد تا این دانش‌ْآموزان با حداکثر 10 نفر در مناطق آبی و زرد سرکلاس حاضر شوند. فردای جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد  دستورالعمل بازگشایی مدارس طبق پیشنهادات مطرح شده در ستاد ملی تدوین خواهد شد. به گفته محسن بیگی براساس این تصمیم  دانش‌آموزان هنرستانی، کلاس اول و دومی‌ها در شهرهای با وضعیت آبی و زرد از اول بهمن در قالب کلاس‌های با حداکثر ۱۰ دانش‌آموز به مدرسه می‌روند و مدارس با کمتر از ۵۰ دانش‌آموز در شهرهای آبی برای همه مقاطع تحصیلی بازگشایی خواهند شد. هرچند استاندار تهران معتقد بود با توجه به تراکم دانش‌آموزی در تهران که بیش از میانگین کشوری است باید در ارتباط با بازگشایی مدارس دقت لازم انجام شود. فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا هم با محسن بندپی تقریبا هم عقیده بود و زالی گفته بود نظر فنی ما در مورد بازگشایی مدارس پرهیز از شتابزدگی است حتی در بازگشایی پایه‌های یکم و دوم نباید شتابزده عمل کرد. «بی‌تردید این بازگشایی تأثیراتی را در الگوی حمل‌ونقل شهری خواهد گذاشت و تهران به دلیل آلودگی هوا باید تدابیر متفاوتی نسبت به سایر شهرها برایش اندیشیده شود لذا در تهران باید این کار با تأخیر و مراعات انجام شود.»

نگرانیم دوباره با عادی‌انگاری به تله اردیبهشت و خردادماه بیفتیم. اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد و نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند.

مدرسه رفتن اختیاری شد

صحبت از بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی در حالی مطرح شد که هنوز شاد از کاستی‌هایی رنج می‌برد و گروهی از اولیا و دانش‌ْآموزان از آموزش مجازی گلایه دارند هرچند تعدادی از خانواده‌ها هم مخالف بازگشایی مدارس هستند. البته وزیر بهداشت هم چنین عقیده‌ای دارد. سعید نمکی در این باره گفته بود ما مخالف بازگشایی مدارس هستیم.«نگرانیم دوباره با عادی‌انگاری به تله اردیبهشت و خردادماه بیفتیم. اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد و نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند.»

قرار بر بازگشایی مدارس و برگزاری حضوری دانش‌آموزان شد هرچند تصمیم‌گیری و مدیریت برعهده مدیران مراکز آموزشی افتاد تا در مورد اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها و زمان حضور دانش‌آ‌ْموزان در مدارس تصمیم‌گیری کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.