حاشیه 12 میلیاردی!

عده‌ای حواشی اخیر پیرامون زندگی شخصی آیدین آغداشلو را دلیل رکوردشکنی فروش تابلوی او می‌دانند

در سیزدهمین حراج تهران، یکی از تابلوهای آیدین آغداشلو 12 میلیارد تومان به فروش رفت که رکورد بالاترین رقم فروش در تاریخ برگزاری این حراجی بود. در این رویداد که در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، چکش حراج برای 110 اثر هنری با اجرای حسین پاکدل زده شد.

شهروندآنلاین: سیزدهمین حراج تهران، عصر روز جمعه، بیست‌وششم دی در هتل پارسیان آزادی با چکش‌زدن 110 اثر هنری برگزار شد. اجرای برنامه را حسین پاکدل به عهده داشت. البته طبق اعلام قبلی گویا قرار بود رضا کیانیان بین مراسم جایگزین پاکدل شود که این اتفاق نیفتاد و برنامه به روال سابق پیش رفت. مراسم امسال اما تفاوت‌هایی با سال‌های گذشته داشت و آن هم رکوردشکنی پیش‌بینی‌ناپذیر تابلویی از آیدین آغداشلو بود.

گران‌ترین‌ها

البته آثار محمد احصایی و حسین زنده‌رودی همچنان از گران‌ترین آثار حراج سیزدهم بودند که هر کدام به ترتیب به قیمت 5 میلیارد و 900 میلیون تومان و 6 میلیارد و 200 میلیون تومان فروخته شدند. در کنار اینها مجسمه‌ای فلزی اثر ژازه تباتبایی که به قیمت 2 میلیارد و 100 میلیون تومان چکش خورده بود، توانست عنوان سومین فروش میلیاردی حراج سیزدهم را به نام خود ثبت کند. در رتبه بعدی، تابلوی بدون عنوان مسعود عربشاهی بود که با قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان چکش خورد و چهارمین فروش میلیاردی حراج سیزدهم بود. اثر حجمی تیمو ناصری با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و تابلوی نقاشی رضا درخشانی با قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، به ترتیب پنجمین و ششمین آثار پرفروش این نمایشگاه بودند.

انتقادبرانگیزها

در کنار اینها یکی از آثاری که کاربران شبکه‌های اجتماعی به فروش آن واکنش نشان داده بودند، اثری حجمی بود با عنوان «بدنساز از مجموعه محله ما» ساخته بیتا فیاضی. کاربران عموما از فروش 340میلیون تومانی این اثر شگفت‌زده شده بودند و عکس این اثر را با چنین کامنت‌هایی به اشتراک گذاشته‌اند.

حاشیه‌سازها

یکی از فروش‌های عجیب امسال، تابلوی نقاشی دو لته‌ای «خاطرات امید» از مجموعه «خاطرات انهدام» آیدین آغداشلو بود که با قیمت پایه یک میلیارد و 200 میلیون تومان عرضه شده بود و درنهایت به قیمت 12 میلیارد تومان به فروش رفت. این تابلوی آیدین آغداشلو یکی از بیشترین نوسانات قیمت‌دهی را داشت و توانست رکورد تابلوی محمد احصایی را بشکند. همچنین این تابلو رکورد 12 دوره حراج تهران را هم شکست. فروش اینچنین اثر آغداشلو، قطعا بی‌ارتباط به حواشی ماه‌های اخیر نبود؛ جریانی که تحت عنوان جنبش «من هم» (می تو) به راه افتاد و حاشیه‌هایی که از سوی برخی اطرافیان و شاگردان این چهره هنری در اتهام به او مطرح شد. در کنار آن تابلوی 12 میلیاردی، اثری دیگر از آیدین آغداشلو با عنوان «خوشنویسی ساقط» هم به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

قدیمی‌ها

تابلوی بدون عنوان گواش روی مقوا اثر سهراب سپهری که متعلق به مجموعه شخصی زنده‌یاد منیژه میرعمادی و دکتر جمشید ناصری بود، یک میلیارد و 700 میلیون تومان چکش خورد. برآورد قیمت این اثر 800 میلیون تومان بود. قطع این تابلوی قدیمی از سهراب سپهری، 69 در 50 سانتی‌متر است. اثری از پرویز تناولی هم توانست رکورد تابلوی سهراب سپهری را که 5 میلیارد و 100 میلیون در حراج نهم به فروش رسیده بود، بشکند.

عکس‌ها

تابلوی عکس بدون عنوان اثر عباس کیارستمی از مجموعه «سفید برفی»‌ هم در این حراج عرضه شده بود که با قیمت 700 میلیون تومان به فروش رفت. همچنین تابلوی عکسی از رضا کیانیان با عنوان «دیگر مپرس از من نشان»، به قیمت 100 میلیون تومان در این حراج فروخته شد.

مجموع رقم فروش سیزدهمین حراج تهران، 87 میلیارد و 942 میلیون تومان بود که بعد از 3 ساعت به کار خود پایان داد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.