وعده سنگین شرکت پُست!

ابراز نگرانی رئیس اتحادیه ناشران در پی گزارش «شهروند آنلاین» درباره چالش‌های شرکت پست در نمایشگاه مجازی کتاب

حدود 10روز پیش پرسیدیم آیا شرکت پست با توجه به تبادل فراوان کالا در ایام نمایشگاه کتاب مجازی می‌تواند کتاب‌ها را به دست خریداران برساند؟ رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان امروز در این باره گفته: «این موضوع برای شرکت پست یک موقعیت طلایی و همچنین یک تهدید است. با توجه به حجم استقبالی که از این نمایشگاه پیش‌بینی شده، شرکت پست باید این آمادگی را داشته باشد که در روزهای شلوغی کار و حجم بالای سفارش کتاب‌ها در این نمایشگاه بهترین و مناسب‌ترین خدمات را به مردم ارایه کند.»

شهروند آنلاین: مدتی پیش در «شهروند آنلاین» (19 دی 1399) گزارشی خواندید درباره نمایشگاه کتاب سال آینده که قرار است به شکل مجازی برگزار شود. چنین تصمیمی با توجه به نگرانی‌ها بابت شیوع مکرر ویروس کرونا، قابل پیش‌بینی بود. در واقع نمایشگاه کتاب سال آینده که قرار بود در مردادماه به‌صورت فیزیکی برگزار شود، به جهت احتمال ایجاد موج مجدد شیوع ویروس، ملغی شد. به همین دلیل سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال آینده به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. نکته مهم اما صحبت‌های مدیرعامل خانه کتاب در همان تاریخ بود نسبت به جریان ارسال کتاب‌ها. به هر حال چنانچه نمایشگاه مجازی برگزار شود، خریداران به شکل مجازی خرید خود را انجام خواهند داد اما نحوه ارسال کالا (کتاب)، می‌تواند چالشی در آن روزها باشد. مدیرعامل خانه کتاب درباره این موضوع گفته بود: «ناشر می‌تواند کتاب را با مسئولیت به دست مخاطب ارسال کند منتها تسویه حساب با ناشر زمانی صورت می‌گیرد که مطمئن شویم کتاب‌های خریداری ‌شده به دست مردم رسیده است. ناشر و پست موظف هستند کتاب را سالم و بدون عیب و نقص به دست مردم برسانند. اگر کتاب مخدوشی به دست مخاطب برسد و مشخص شود که این خطا از سوی ناشر بوده مخاطب امکان مرجوع کردن را دارد و ناشر موظف به تعویض کتاب است.»

همین یک پاراگراف سوالات فراوانی را پیرامون ماجرای پست کتاب‌ها برای خریداران به‌وجود می‌آورد:

  1. چنانچه کتاب به دست خریدار برسد و نقصی داشته باشد،‌ خریدار چطور قرار است ثابت کند کتاب به نحو سالم به دست او نرسیده؟
  2. چطور قرار است مشخص شود خطا از سوی ناشر بوده یا خریدار یا شرکت پست؟
  3. اصولا آیا شرکت پست، ظرفیت تبادل این میزان کتاب در مدت کوتاهی نظیر 10 روز را دارد؟

در آن گزارش عنوان کردیم آنچه فعلا روی کاغذ به سمع و نظر مردم می‌رسد، خبر از رویدادی جالب می‌دهد اما به نظر می‌رسد تمام این فرایند، چالش‌هایی سنگین پیش روی دست‌اندرکاران، ناشران، مخاطبان و به‌ویژه شرکت ملی پست ایران پیش خواهد آورد.

حالا بعد از گذشت حدود 10 روز،‌ هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در گفت‌وگویی با خبرگزاری کتاب، به همان موضوع اشاره کرده و گفته: «خوشحال هستیم که در این زمینه مدیرعامل محترم پست قول داده کتاب‌ها را طی مدت 3 تا 6 روز به دست مردم برسانند و امیدوارم این موضوع به‌درستی محقق شود و ما شاهد خدمات‌رسانی مناسب به مردم باشیم.» او در ادامه در بخشی دیگر از صحبت‌هایش تأکید کرده: «این موضوع برای شرکت پست یک موقعیت طلایی و همچنین یک تهدید است، زیرا مسئولیت بزرگی بر دوش آنها می‌گذارد و حسن انجام کار این عناصر در مطلوبیت کار تأثیر زیادی دارد. با توجه به حجم استقبالی که از این نمایشگاه پیش‌بینی شده، شرکت پست باید این آمادگی را داشته باشد که در روزهای شلوغی کار و حجم بالای سفارش کتاب‌ها در این نمایشگاه بهترین و مناسب‌ترین خدمات را به مردم ارایه کند. امکان دارد این نمایشگاه حجم زیادی مخاطب داشته باشد و مطالبه آنها نیز مشخص و جدی است و نتیجه کار می‌تواند مجموعه‌ای از تأیید و تحسین از طرف مردم برای پست به همراه داشته باشد و برعکس آن نیز می‌تواند حجم زیادی انتقاد توام با نارضایتی و شکایت به همراه داشته باشد.» او درباره تبعات عدم اجرای درست وعده‌های شرکت پست در ارسال کتاب‌های نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: «در غیر این‌صورت با انباشتی از کتاب‌های گسترده در انبارهای خود روبه‌رو می‌شویم که به دست مخاطبان نمی‌رسد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.