انگیزه کار بشردوستانه با اعمال تحریم سرد می شود

نگرانی صلیب سرخ جهانی از آثار منفی قرار گرفتن انصارالله در فهرست سازمان های تروریستی

تنها کمتر از دو هفته از شروع سال 2021 می­ گذرد. برای یمن، این سال جدید همانطور آغاز شد که سال قدیمی به پایان رسید؛ با خشونت، ترس و لطمه.

مدیر عملیات صلیب سرخ جهانی از تمامی طرفین درگیریها خواست به غیر به غیرنظامیان امان دهند و از آنها حفاظت کنند و تضمین کنند که کارکنان بشردوست می­توانند وظایف خود را انجام دهند.

دومینیک استیل هارت، مدیر عملیات کمیته بین­ المللی صلیب سرخ، پس از بازدید از یمن در پی کشته­ شدن سه تن از کارکنان این کمیته در انفجارهای فرودگاه عدن بیانیه ایی صادر کرد.

به گفته استیل هارت، سفرش به یمن در پی مرگ سه تن از همکاران­مان مملو از دلشکستگی است. مردم یمن از خشونت­ های اینچنین در پنج سال گذشته رنج کشیده ­اند، دیدن مردمی که علاوه بر مشکلات و پیامدهای ناشی از مخاصمه طولانی مدت در حال مبارزه با همه­ گیری جهانی هستند و مبارزات مداوم روزانه ایجاد خسران و یأس کرده، قلب انسان را به درد می ­آورد.

به گزارش کمیته بین ­المللی صلیب سرخ از صنعا، حمله به فرودگاه عدن در تاریخ 10 دیماه حمله­ ای کور و نیشتری برای یادآوری آنچه غیرنظامیان در این مخاصمه و خشونت تحمل می ­کنند، بود.

تازه ­ترین آمار رسمی حکایت از آن دارد که در این حمله 28 نفر کشته و113 تن مجروح شدند که در میان آنها، کارکنان فرودگاه، خانواده ­هایی که آمده بودند تا عزیزان­شان را بدرقه کنند یا از آنها استقبال کنند بودند که در یک لحظه دنیای شان تغییر کرد.

عمیقا نگران یمن هستیم

سه تن از همکاران صلیب سرخ نیز در این حمله کشته شدند؛ سعیدی کایرانگا، حمید القدامی و احمد وزیر سه تن از کارکنان متعهد کمیته بین­ المللی صلیب سرخ که به افراد نیازمند کمک می ­کردند.

استیل هارت عنوان کرد باوجود دشواری این سفر، خرسند شدم که توانستم با خانواده­ های عزادار دیدار کنم تا از طرف تمامی اعضای کمیته بین ­المللی صلیب سرخ مراتب صمیمانه حمایت و تسلیت را ابراز کنم. ما همچنین، به فکر همکاران مجروح­ شده مان، و نیز آنها که شاهد حمله بودند و از آن جان سالم به در بردند اما اکنون با عوارض روانشاختی و جسمی بعد از آن دست و پنجه نرم می ­کنند نیز هستیم.
این اولین حمله از این دست در یمن، جایی که غیرنظامیان همواره متحمل این قبیل لطمات و خسارات شده­ اند، نیست.

او در این بیانیه تاکید کرده است قبلاً نیز بارها  گفته ­ایم و در آینده نیز تکرار خواهیم کرد: تمامی آنهایی که در خشونت در یمن شرکت دارند باید به غیرنظامیان امان دهند و از آنها حفاظت کنند و تضمین کنند که کارکنان بشردوست می­ توانند وظایف خود را انجام دهند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ عمیقاً در خصوص وضعیت در یمن نگران است و خود را به انجام هرچه در توان دارد برای کمک به کاهش درد و رنج و کمک رسانی متعهد می داند.

استیل هارت معتقد است علاوه بر خشونت مداوم و مرگبار در مناطق مختلف این کشور، کووید 19 نیز جوامع بسیاری را تحت الشعاع قرار داده است، بیماری های عفونی فصلی سالانه جان هزاران نفر را می ­گیرد؛ و تورم بالا قیمت غذا، دارو و سایر کالاهای اساسی را افزایش داده است.

تاثیر سرد شدن انگیزه کارهای بشردوستانه نگران کننده است

کمیته بین ­المللی صلیب سرخ با توجه به این موضوع، نگران اثر منفی بالقوه قرار گرفتن انصارالله توسط ایالات متحده در فهرست سازمان­های تروریستی خارجی بر وضعیت بشردوستانه در یمن، و همینطور بر ارائه کمک بشردوستانه غیرمغرضانه به افراد نیازمند است.

بویژه، این نهاد بین المللی نگران «اثر سردشدن» احتمالی ناشی از این اقدام بر کار بشردوستانه است که می ­تواند منجر به ممانعت از انجام کار بشردوستانه یا به تعویق افتادن آن گردد. افزایش خطرات عملیاتی و احتمال ریسک گریزی بخش های بانکی و خصوصی در واکنش به اقدام ایالت متحده، ممکن است در نهایت واکنش بشردوستانه در یمن را محدود کند.

دولت­ هایی که تصمیم به اعمال چنین اقداماتی می­ گیرند باید پیامدهای بشردوستانه آن را مد نظر قرار داده و گام­ هایی را مانند معافیت ­های بشردوستانه، به منظور کاهش هرگونه اثر منفی بر جمعیت متأثر و اقدام بشردوستانه بی­غرض بردارند.

تنها کمتر از دو هفته از شروع سال 2021 می­ گذرد. برای یمن، این سال جدید همانطور آغاز شد که سال قدیمی به پایان رسید؛ با خشونت، ترس و لطمه. مردم آنجا بیش از هر زمان دیگر به کمک نیاز دارند و کمیته بین­ المللی صلیب سرخ، به عنوان یک کنش گر بشردوستانه مستقل، بی­غرض و بی­طرف، هر آنچه در توان دارد برای کمک انجام خواهد داد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.