جنگ «هفتاد و دو ملت» با کووید-19

هند با 1.3 میلیارد نفر جمعیت امیدوار است تا آگوست 300 میلیون شهروند را واکسینه کند

جنگ «هفتاد و دو ملت» در برابر دشمن کرونا با واکسن آغاز شده است؛ بزرگ‌ترین برنامه‌ واکسیناسیون کووید-19 در جهان و تلاش نخستین کشور بزرگ در حال توسعه برای ایمن‌سازی بیش از 1.3 میلیارد نفر. هند بیشترین گزند را پس از ایالات متحده از کرونا دیده است و حالا پا در راه واکسینه کردن 300 میلیون نفر -تقریبا معادل جمعیت ایالات متحده- تا ماه آگوست گذاشته، راهی پُر بیم‌ و امید.

هند یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های واکسیناسیون کووید-19 را در جهان آغاز کرده است؛ تلاش نخستین کشور بزرگ در حال توسعه برای ایمن‌سازی بیش از 1.3 میلیارد نفر.

دوز اول پس از سخنرانی نارندرا مودی، نخست‌وزیر، در تلویزیونی ملی، به یکی از کارکنان بهداشتی در انستیتوی علوم پزشکی هند در دهلی تزریق شد.

مودی گفت: «ما در حال راه‌اندازی بزرگ‌ترین واکسیناسیون جهان هستیم و این توانایی ما را به جهانیان نشان می‌دهد.» او از شهروندان خواست مراقب خود باشند و «شایعات در مورد ایمنی واکسن‌ها» را باور نکنند.

مشخص نیست که آیا مودی 70 ساله مانند سایر رهبران جهان این واکسن را برای نشان دادن ایمنی آن تزریق کرده است یا نه.

وزارت بهداشت هند برای 300 میلیون نفر، تقریبا معادل جمعیت ایالات متحده، برنامه‌هایی تنظیم کرده است که تا ماه آگوست واکسینه شوند. کارکنان خط مقدم مراقبت‌های بهداشتی، پلیس و ارتش در اولویت قرار گرفته‌اند، همچنین افرادی که بیش از 50 سال دارند و بیماری‌های دیگری هم دارند؛ همه بدون هزینه.

دولت او گفته است سیاستمداران در مرحله اول ارایه گسترده واکسن، جزو گروه‌های اولویت‌دار محسوب نخواهند شد.

هند بیش از 10.5 میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا ثبت کرده است که دومین رتبه از این نظر در جهان است. کرونا 151 هزار جان هم از مردم این سرزمین ستانده است.

وزارت بهداشت هند برای 300 میلیون نفر، تقریبا معادل جمعیت ایالات متحده، برنامه‌هایی تنظیم کرده است که تا ماه آگوست واکسینه شوند. کارکنان خط مقدم مراقبت‌های بهداشتی، پلیس و ارتش در اولویت قرار گرفته‌اند، همچنین افرادی که بیش از 50 سال دارند و بیماری‌های دیگری هم دارند؛ همه بدون هزینه.

در سراسر کشور پهناور، بیش از 200 هزار واکسیناتور و 370 هزار نفر در  تیم‌هایی برای کار واکسیناسیون آموزش دیده‌اند. حداقل در چهار ایالت آزمایش در مقیاس وسیع انجام شده است و مقامات 29 هزار واحد سردخانه برای حمل و نگهداری ایمن واکسن آماده کرده‌اند.

به دو واکسن برای برنامه واکسیناسیون در هند مجوز اضطراری داده شده است. واکسن داخلی به نام Covaxin  که شرکت دارویی Bharat Biotech آن را تولید کرده است و واکسن آکسفورد/ آسترازنکا که در هند با نام  Covishield شناخته می‌شود.

تأیید واکسن شرکت بهارات بایوتک، که دولت هند از آن حمایت مالی کرده است، بحث‌برانگیز هم بوده است؛ اینکه کووکسین هنوز در فاز 3 آزمایش‌های انسانی است و اطلاعات کامل درباره تأثیر آن منتشر یا بررسی نشده است.

VG Somani، ناظر و کنترل‌کننده دارو در هند، تأکید کرد که کووکسین 100 درصد ایمن است.

دولت 5.5 میلیون دوز کووکسین و 11 میلیون دوز Covishield سفارش داده است. جعبه‌های Covishield با این پیام ارسال شد: «می‌شود همه از بیماری آزاد باشند».

به‌طور چشمگیری برای سهولت در دسترسی و هزینه کم، هر دو واکسن در داخل کشور تولید می‌شوند.

موسسه سرم هند، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان واکسن در جهان، پیش از این حدود 50 میلیون دوز واکسن Covishield تولید و ذخیره کرده است.

این موسسه میلیاردها پیش‌سفارش از کشورهای جهان، همچنین ناامیدان از واکسن دارد.

دولت هند با چالش دیگری که افزایش مخالفت با واکسن است، روبه‌روست. طبق نظرسنجی از بیش از 8 هزار نفر، 69درصد هندی‌ها در دریافت واکسن مردد هستند.

کارکنان بخش بهداشت منتظر واکسیناسیون در بیمارستان مادیامگرام در کلکته هستند. Photograph: Dipayan Bose/Sopa Images/Rex/Shutterstock

هندی‌ها، بیم‌ها و امیدها

رام ورما، از کارکنان بهداشتی بیمارستان  Holy Family hospitalدر دهلی نو، نفس راحتی کشید. به‌عنوان یکی از نخستین کسانی که روز شنبه در هند واکسن کرونای کووکسین تزریق کرد، اندکی دلشوره دارد.

رام ورما گفت: «باید اعتراف کنم که عصبی بودم؛ همه بودیم! فکر کردم ممکن است غش کنم یا عوارض جانبی داشته باشد. به هر حال، این چیزی کاملا جدید است. اما من خوبم، هیچ موردی برای نگرانی نیست.»

در سرتاسر هند، 3 هزار و 6 مرکز وظیفه  واکسیناسیون 300 میلیون نفر را تا ماه آگوست بر عهده دارند.

طی یک هفته، بمبئی قصد دارد روزانه 50 هزار نفر را واکسینه کند، در حالی که این رقم در دهلی بلندپروازانه‌تر است.

اینها در حالی است که برخی پزشکان، مدافعان حقوق بهداشت و دانشمندان ایمنی کووکسین را زیر سوال برده‌اند.

روز شنبه، انجمن پزشکان مقیم بیمارستان Ram Manohar Lohia نامه‌ای به رئیس بیمارستان نوشتند و درباره کووکسین ابراز نگرانی و درخواست کردند به آنان اجازه داده شود از واکسن Covishield به جای آن استفاده کنند. دکتر نیرمالیا موهاپاترا، پزشک ارشد و نایب‌رئیس انجمن گفت: «نگرانی‌های بسیاری وجود دارد. ما کارکنان مراقبت‌های بهداشتی هستیم و نگرانیم که کووکسین نتواند ما را از موج دیگری از کرونا محافظت کند، زیرا هنوز در مرحله آزمایش است. بنابراین ما فقط درخواست داریم واکسنی را که می‌زنیم، انتخاب کنیم.»

یکی از کارکنان بهداشت واکسن کووید-19 را در بمبئی هند نشان می‌دهد. Photograph: Rajanish Kakade/AP

همچنین بهارات بایوتک به تخلفات اخلاقی برای آزمایش کووکسین روی مردم در محله‌های فقیرنشین شهر بوپال در ایالت مادیا پرادش – بدون اینکه آنان بدانند واکسیناسیون آزمایشی است- متهم شده است! هفت نفر ادعا کرده‌اند به آنها گفته شده واکسنی دریافت می‌کنند که از آنها در برابر ویروس محافظت می‌کند و به آنها 750 روپیه پرداخت شده است!

شرکت بهارات بایوتک اتهام تخلفات اخلاقی را رد کرد و گفت آزمایش این واکسن به‌طور کامل با «دستورالعمل‌های بالینی استاندارد و تمامی مقررات نظارتی که در مورد انجام آزمایش‌های بالینی در هند اعمال می‌شود» مطابقت داشت.

روز چهارشنبه، آرویند کجریوال، وزیر ارشد دهلی، از مردم خواسته بود در برابر اطلاعات غلط درباره این واکسن هوشیار باشند.

دکتر کالی دتا داس، جراح، در دهلی نو گفت برخی شایعات جعلی در واتس‌آپ در مورد این واکسن باعث ایجاد اضطراب در روز شنبه شد. با این حال، او همچنان خوشبین بود. داس گفت: «ما امروز 100 کارمند را واکسینه کردیم و این وجه بسیار مثبتی است، زیرا مردم احساس کردند سرانجام راه حلی برای کووید-19 وجود دارد.»

منبع: گاردین

اینجا و اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.