قانونی که اقتصاد را به تعطیلی می‌کشد!

رئیس سازمان محیط‌زیست: در شرایط حاضر اگر قانون هوای پاک اجرایی شود، 70درصد اقتصاد تعطیل می‌شود

شهروندآنلاین: قانون هوای پاک 70درصد اقتصاد را به تعطیلی می‌برد! 300 روز از سال تحصیلی می‌گذرد و شهروندان 107 روز را با آلودگی سرکرده‌اند، یعنی یک‌سوم روزهای سال. آلودگی‌هایی که 99درصدشان انسان‌محورند؛ از سه‌میلیون موتورسوار کاربراتوری تا تهیه برق. جایگزین‌نشدن خودروها به دلیل تحریم‌ها هم یکی از متهمان آلودگی هواست، هرچند اصل آلاینده‌ها مربوط به موتورهای گازوییل‌سوز و صنایع مازوت‌سوز است.

رئیس سازمان محیط‌ زیست معتقد است اگر قانون هوای پاک اجرایی شود، 70درصد اقتصاد تعطیل می‌شود. به گفته عیسی کلانتری قرار بود 70هزار کامیون جایگزین کامیون‌های فرسوده شود و 6هزار اتوبوس هم جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شود، اما چون درآمد ارزی نداشتیم، نتوانستیم.

کلانتری از نبود یک‌میلیارد دلار پول برای خرید اتوبوس گفته، در حالی که تولید داخلی هم نتوانست کمبود اتوبوس‌ها را جبران کند. «در بخش سوخت بنزین و گازوییل وضعیت مناسبی داشتیم، تقریبا استاندارد هستند.» به باور رئیس سازمان محیط‌زیست سوخت نیروگاه‌ها فرق می‌کند. «پول‌های ما در کره‌جنوبی، ترکیه و هند بلوکه‌شده و بخش عمده مشکل هوا هم‌ارزی است و سیاست‌های خارجی اثراتش را در هوای پاک به ما نشان می‌دهد.»

به باور کلانتری وقتی سه میلیون موتورسیکلت مستهلک کاربراتوری در تهران است چند برابر خودرو آلودگی ایجاد می‌کند. «ما آن ‌را کوچک تلقی می‌کنیم و فکر می‌کنیم سیاست خارجی با داخلی ارتباطی ندارند.» رئیس سازمان محیط‌زیست شدت تخریب محیط‌ زیست در کشور را بالا می‌داند. به باور او خودروها، کامیون‌ها، اتوبوس‌های شهر تهران عمر بالای 30 سال دارد، باید جایگزین شود. «حداقل 400 هزار کامیون سنگین باید اسقاط شود، مشکل اعتباری نداریم و اگر در موضوع هوای پاک در حوزه پژوهشی سرمایه‌گذاری نشود، فایده ندارد.» رئیس سازمان محیط‌ زیست معتقد است: «ما هنوز فکر می‌کنیم هر چه آب داریم باید مصرف کنیم و این تفکر ریشه محیط‌زیست را می‌زند. مقام معظم رهبری بارها گفته‌اند مسأله محیط ‌زیست مسأله این دولت و آن دولت نیست. مسأله امنیت و سیاست را باید از محیط‌زیست خارج کنید و بگذارید محیط‌زیست برای مردم باقی بماند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.