خبرنگار 3 میلیون دلاری…

تصویر طرح جلد رنگی تاخورده کارتونیست بلژیکی که مدت‌ها در کشو مانده بود، رکورد فروش را شکست

آن زمان کسی فکر نمی‌کرد کاغذی که 6 تا خورده، توی کشو رفته و جای تا روی آن مانده باشد، امروز با قیمتی بیش از 3 میلیون یورو به فروش برود! نسخه‌های اولیه آثار ژرژ رمی،‌ کارتونیست بلژیکی که با اسم مستعار «هرژه» و با «ماجراهای تن‌تن» به شهرت رسید، هنوز هم با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رود.

شهروند آنلاین: ژرژ رمی،‌ کارتونیست بلژیکی با اسم مستعار «هرژه» با «ماجراهای تن‌تن» به شهرت رسید؛ هرچند جنجال‌هایی هم به پا کرد؛ طوری‌که سال‌های بعد از مرگ مؤلف، «تن‌تن» گاه و بی‌گاه در فهرست کتاب‌های ممنوعه قرار می‌گرفت و گاهی هم از این فهرست بیرون می‌آمد. قصه برمی‌گشت به نوع دیدگاه هرژه نسبت به سیاه‌پوستان. در بخش‌هایی از این مجموعه کمیک استریپ، تن‌تن به جزایری سفر می‌کند که در آن با قبایل سیاه‌پوست مواجه می‌شود. تصاویری که هرژه از سیاهان کشیده است، در دهه‌های بعد نظر عده‌ای را به خود جلب کرد. آنها بر این باور بودند که رنگ و بوی نژادپرستی از نوع کشیدن این تصاویر به ذهن متبادر می‌شود. این حرف و حدیث‌ها دور از ذهن هم نبود. زمانی که هرژه «ماجراهای تن‌تن» را می‌نوشت، در هر حال رویکرد امروز نسبت به مسائل نژادپرستانه وجود نداشت و باور عام در این‌باره هنوز مثل امروز تغییر نکرده بود. به این ترتیب کتاب «تن‌تن در کنگو»، یکی از مجموعه‌های کمیک استریپ این کتاب‌ها، به‌شدت حاشیه‌ساز شد و فریاد اعتراض سازمان‌های حقوق بشری را به دنبال داشت. قصه به کشور کنگوی تحت استعمار آن زمان هم مربوط بود و خوانندگان گمان می‌کردند هرژه با نوعی نگاه مستعمرانه به کاراکترهای سیاه‌پوست کتابش نظر کرده است. کاپیتان هادوک به سیاه‌پوست‌ها می‌گفت «کاکا سیاه» و همین خشم بسیاری را برمی‌انگیخت. همین‌ها هم باعث شد بعدها حک و اصلاحاتی در مجموعه کتاب‌ها اعمال شود.

با این حال تمام اینها همچنان نتوانست قصه تن‌تن را تحت‌الشعاع قرار بدهد؛ «ماجراهای تن‌تن» هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین کمیک استریپ‌های جهان است و طرفدار دارد. این کتاب اواخر دهه پنجاه قرن بیستم به موفقیت و شهرت رسید و این وضعیت تا همین حالا هم ادامه دارد. طوری‌که نشریه گاردین گزارش داده یکی از طرح‌های جلد مجموعه داستان‌های تن‌‌تن که توسط خود مؤلف طراحی شده و به یک کودک هدیه داده شده بود، حالا رکورد جدیدی در جهان ثبت کرده. چون این طرح جلد به عنوان گران‌ترین اثر هنری یک کتاب کمیک در یک حراجی به قیمت 3 میلیون و 200 هزار یورو فروش رفته.

آخرین قیمت فروش چنین محصولاتی به سال 2014 برمی‌گردد. زمانی که یکی از کلکسیونرها، طرح جلدی از همین ماجراهای تن‌تن را به قیمت 2 میلیون و 600 هزار یورو خریداری کرده بود. این طرح جلد اما نامش «نیلوفر آبی» است و توانسته رکورد جدیدی به جا بگذارد. ماجرای آن هم برمی‌گردد به طرحی که هرژه با جوهر چینی، آبرنگ و گواش خلق کرد. او این طرح جلد را برای پنجمین کتابش در نظر گرفته بود. در این کتاب تن‌تن برای نابود کردن مافیای قاچاق تریاک در چین، به این کشور سفر می‌کند. ناشر اما بعد از دیدن این طرح جلد، عنوان کرده بود که اگر بخواهد کتاب را با چنین رنگ‌هایی چاپ کند، هزینه آن بالا می‌رود. بنابراین تصمیم بر این شد که هرژه، طرح جلد دیگری به شکل سیاه و سفید به ناشر ارایه کند و کتابش هم با همین طرح جلد چاپ شد، اما قصه به همین‌جا ختم نشد. هرژه طرح جلد رنگی را به پسر ویراستار کتابش هدیه داد. آن زمان کسی فکر نمی‌کرد کاغذی که 6 تا خورده، توی کشو رفته و جای تا روی آن مانده، امروز با قیمتی بیش از 3 میلیون یورو به فروش برود!

تن‌‌تن اولین بار در سال ۱۹۲۹ در یک کمیک‌ استریپ ظهور پیدا کرد و بعد کاراکتر اصلی ۲۴ کتاب پرطرفداری شد که هنوز هم مورد علاقه کتابخوان‌هاست. هرژه در سال ۱۹۸۳ درگذشت و بعد از مرگش، طرح‌ها و تصاویرش با قیمت‌های گزاف فروخته شدند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.