کتاب‌های فارسی بدون شعر، برای دبستانی‌ها

حذف عجیب تمام شعرها از کتاب‌های درسی پایه اول و دوم

شهروندآنلاین- اشعار از کتاب‌های درسی رفتند. کتاب‌های فارسی اول و دوم دبیرستان هیچ شعری ندارند. تیغ تیز حذفیات چندوقتی بر گردن کتاب‌های درسی فشار می‌آورد. از همان زمانی که نام «نیما»، «اخوان» و «سایه» از فهرست دروس درسی حذف شدند تا نوبت به حذف تصویر دختران از روی جلد کتا‌ب‌ها برسد. عکس مقبره کوروش هم به سرنوشت حذف دچار شد. داستان نادر ابراهیمی و قصه‌های مجید هم در کنار نام مولانا در لیست حذفیات قرار گرفتند تا جنجال به کتاب‌های درسی برسد.

کتاب‌های درسی عموما در درس زبان و ادبیات فارسی، در یکی، دو سال گذشته گاه موضوع سوژه‌های داغ در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بوده؛ از انتساب برخی جعلیات به بزرگان شعر و ادب فارسی گرفته تا حذف و اضافه برخی مطالب در کتاب‌ها.

حذفیات کتاب‌های درسی به‌خصوص کتاب فارسی در حالی ادامه دارد که تحقیقات نشان می‌دهند فارغ‌التحصیلان مدارس اشراف کافی در مهارت نوشتن، خواندن، شنیدن و صحبت کردن، ندارند. هرچند بررسی سازمان سنجش با ارزیابی آزمون‌های سراسری در سال‌های مختلف نیز حکایت از نقصی بزرگ در یادگیری زبان و ادبیات فارسی در میان دانش‌آموزان دارد.

کتاب‌های درسی به‌ خاطر اهمیت زیادی که در تعیین محتوا و خط‌مشی آموزشی دارند، کانون توجه دست‌اندرکاران آموزش‌وپرورش هستند. اهمیت کتاب‌های درسی در نظام‌های آموزشی متمرکز مانند ایران که تقریبا تمام عوامل آموزشی براساس محتوای آن تعیین و اجرا می‌شود، بیش از سایر انواع نظام‌های آموزشی است و به خاطر همین اهمیت بیش از اندازه است که صرف وقت نیروهای متخصص در ارزشیابی و تحلیل کتاب‌های درسی می‌تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات جاری آموزش باشد. در حال حاضر کتاب‌های درسی یکی از مهم‌ترین مراجع و منابع برای یادگیری به‌شمار می‌آیند در حالی که به نظر می‌رسد فرآیند تدوین کتاب‌های درسی دور از واقعیت‌های روز و نیازهای زندگی امروز ایرانی صورت می‌گیرد؛ فرآیندی که در کلیات خود ماهیتی انتزاعی دارد. آموزش، فرآیندی تک‌بُعدی نیست و نگاه تک‌بُعدی به این فرآیند روندی اشتباه است. آموزش مسأله‌ای شنیداری، دیداری و احساسی است که در فضای مدرسه اتفاق می‌افتد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.