سینمای تعطیل و جشنواره‌ای پر از فیلم‌های دولتی!

انتقاد از سینمای سفارشی به اوج رسید

اکثریت فیلم‌های جشنواره امسال فیلم‌هایی است که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی، سازمان اوج و دیگر نهادهای دولتی تولید شده‌اند

شهروند آنلاین: ادعای سازمان سینمایی اوج مبنی بر دست کاملا پر این سازمان در جشنواره فجر امسال بحث‌های زیادی را به خصوص در فضای مجازی به راه انداخته و علاقمندان سینما بر این باورند که در شرایطی که سینمای ایران به دلیل تعطیلی سینماها، و البته در مقیاسی کلی‌تر: به دلیل قهر مخاطبان با سینمای دولتی- سفارشی ایران در آستانه ورشکستگی است، برگزاری جشنواره‌ای که اکثریت شصت فیلم شرکت‌کننده در آن را فیلم‌های دولتی تشکیل می‌دهند، ساختار معیوب این سینما را بهتر و آشکارتر پیش چشم می‌آورد.

سینمای دولتی

سازمان سینمایی اوج در کانال رسمی خود با تاکید بر «دست پر سازمان اوج در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر» نوشت: چهار فیلم سینمایی، دو مستند و یک فیلم کوتاه از محصولات سازمان هنری رسانه‌ای اوج در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهند آمد». موضوعی که نشان از این دارد که در شرایطی که تعطیلی سینماها باعث قطع کامل زنجیره تولید و نمایش فیلم شده، اما نهادهای دولتی- حاکمیتی بدون توجه به شرایط اکران هم‌چنان به تولید فیلم مشغولند- که خود این نیز حکایت از دیدگاهی می‌کند که تداوم حرکت سینما را تنها در تداوم تولید می‌بیند و همان‌گونه که سابقه نهادهای فرهنگی- هنری دولتی نشان می‌دهد، دلمشغولی خاصی درباره نمایش فیلم‌های تولید شده ندارد.
این موضوع توجه سینمادوستان را به خود جلب کرده و بعد از ادعای سازمان اوج، شاهد انتقاداتی پرشمار از روند حاکم بر سینمای ایران بوده‌ایم. از جمله کاربرانی که به فهرست منتشر شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی هم اشاره کرده‌اند که حکایت از تولید نه فیلم با حمایت فارابی دارد. موضوعی که نشان می‌دهد حدود 20 فیلم از 60 فیلم امسال رسما توسط دولت تولید شده- و به ادعای سایت‌هایی مانند کافه سینما احتمالا چند فیلم دیگر هم به زودی به این فهرست اضافه خواهند شد.

جشنواره اوج

اما فیلم‌های اوج در جشنواره چه فیلم‌هایی هستند؟
در کانال رسمی سازمان سینمایی اوج فیلم‌های «کارو»، «منصور»، «مصلحت نظام» و انیمیشن «پسر دلفینی» به عنوان آثار سینمایی این سازمان در جشنواره فیلم فجر معرفی شده‌اند. «منصور» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی روایت بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و ناگفته‌هایی از هشت سال دفاع مقدس را در دستور کار قرار داده است. «کارو» به کارگردانی احمد مرادپور و تهیه‌کنندگی حسین صابری نیز فیلمی در حوزه دفاع مقدس است. فیلم سینمایی «مصلحت نظام» اما احتمالا جنجالی‌ترین فیلم این سازمان خواهد بود. این فیلم به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‎‌کنندگی محمدرضا شفاه (دیدن این فیلم جرم است) که به عنوان نخستین فیلم مشترک اوج و حوزه هنری معرفی شده، یک تریلر جاسوسی- امنیتی است که داستان آن در اواخر دهه ۵۰ می‌گذرد.

هم‌چنین گفته شده که مستندهای «کمیته» و «دستمال سرخ‌ها» نیز در بخش آثار مستند این جشنواره به نمایش درمی‌آیند. فیلم کوتاه «من آمریکایی هستم» نیز که در بخش فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر به نمایش در می‌آید، دیگر تولید این سازمان در جشنواره امسال است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.