رج به رج مهربانی و همدلی

داوطلبان خانه هلال عنبران از دغدغه معیشتی اهالی این شهر مرزی می‌گویند

خانه هلال عنبران قدیمی‌ترین خانه هلال استان اردبیل است که از‌سال 95 فعالیت خود را آغاز کرد. تا قبل از احداث خانه هلال، کانون جوانان عنبران چراغ فعالیت‌های هلال ‌احمر را در این شهر مرزی روشن می‌کرد. خانه هلال عنبران حالا نقش شعبه‌ای از هلال ‌احمر را در این شهر ایفا می‌کند و از آموزش و افزایش تاب‌آوری در برابر حوادث گرفته تا فعالیت‌های داوطلبانه را در این شهر مرزی استان اردبیل برعهده دارد.
کمک به کشاورزان روستایی برای برداشت محصول گوشه‌ای از فعالیت‌های داوطلبانه در این خانه هلال است.
اشتغال، بزرگ‌ترین دغدغه این روزهای اهالی این شهر و روستاهای اطراف آن است. با این حال داوطلبان خانه هلال آستین بالا زده‌اند تا گلیم و صنایع دستی این شهر را بدون واسطه به دست خریداران برسانند.

خانه هلال شهر عنبران از توابع نمین، 300 عضو فعال دارد؛ اعضایی که در گروه‌های مختلف، اهداف و فعالیت‌های هلال ‌احمر را دنبال می‌کنند.

محرومیت و مشکلات اقتصادی ساکنان عنبران هم دلیلی برای دور شدن آنها از فعالیت‌های داوطلبانه نبود. اهالی این خانه هلال برای حل مشکلات معیشتی همشهریان خود دست به کار می‌شوند یا گاهی از توان و مهارت‌های خود برای حل این مشکلات استفاده می‌کنند.

«محمدرضا انصاری» 19‌سال دارد و بیش از 9‌سال از حضور داوطلبانه‌اش در هلال ‌احمر عنبران می‌گذرد.

او می‌گوید: «عنبران شهر کوچکی است که در آن تقریبا همه همدیگر را می‌شناسند.

شش روستا هم در اطراف اینجا قرار دارد که گاهی برای فعالیت‌های داوطلبانه به آنجا می‌رویم. مثلا در فصل برداشت محصول گندم، امسال به یکی از روستاها رفتیم و به پیرمردی که به تنهایی از عهده درو کردن گندم‌هایش برنمی‌آمد کمک کردیم.

اگر کمک داوطلبانه بچه‌های خانه هلال نبود احتمال داشت محصولات روی زمین بمانند و از زمان درو شدن آن بگذرد. یا اینکه صاحب زمین مجبور شود هزینه زیادی را برای برداشت محصول بپردازد.

چیزی که من و دیگر داوطلبان را به انجام این فعالیت‌ها تشویق می‌کند دعای خیری است که مردم شهر بعد از هر کمک کوچک و بزرگی برای بچه‌ها می‌کنند و برق شادی از انجام کار در چشم‌شان نمایان می‌شود.»

امدادگر پایگاه نمین است و علاقه به امداد و کمک‌های اولیه او را به سمت امدادگر شدن کشانده است. به جز انصاری حدود 30 امدادگر دیگر از شهر عنبران در پایگاه نمین فعالیت می‌کنند.

او می‌گوید: «آتش‌سوزی، سیل و زمین‌لرزه مهم‌ترین حوادث طبیعی‌ است که ما در عنبران با آن روبه‌رو هستیم. برای همین آموزش مردم و آشنایی آنها با کمک‌های اولیه و مقابله با حوادث برای ما موضوعی جدی است.

عنبران در فاصله 10 کیلومتری نمین و شعبه هلال ‌احمر این شهر قرار دارد. خانه هلال عنبران تمام فعالیت‌هایی که در شعبه هلال ‌احمر انجام می‌شود را در مقیاس کوچک‌تر انجام می‌دهد. آموزش مهارت‌های امدادی و کمک‌های اولیه یکی از مهم‌ترین اقدامات این خانه هلال است

من و دیگر امدادگران داوطلب خانه‌به‌خانه در عنبران برای آموزش اقدامات اولیه و پیش بیمارستانی و آشنایی با حوادث فعالیت می‌کنیم. حتی برای این آموزش‌ها به روستاها می‌رویم و برای قشرهای مختلف دوره‌هایی متناسب با نیازشان برگزار می‌کنیم.»

 

مشارکت داوطلبانه شهر مرزی

بیکاری یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که این روزها گریبان اغلب اهالی عنبران را گرفته.

خشکسالی پی‌درپی، بخش عمده‌ای از کشاورزی این منطقه را از بین برده است. تنها دلخوشی اهالی این منطقه مرزی استان اردبیل، گلیم‌بافی است که به تازگی ثبت ملی شده.

شهر عنبران به‌عنوان شهر ملی گلیم شناخته شده است. در هر خانه‌ای دار گلیم‌بافی به چشم  می‌خورد. با این‌حال بافنده‌های این شهر در بازاریابی با مشکل روبه‌رو هستند.

این روزها داوطلبان خانه هلال برای پیدا کردن بازار فروش این محصول فعالیت در فضای مجازی را آغاز کرده‌اند. «رویا شاهی» از داوطلبان این خانه هلال است که دستی در بافت و آموزش گلیم‌بافی دارد.

او می‌گوید: «اهالی عنبران مشکل زیادی برای آموزش ندارند. در اغلب خانه‌ها بچه‌ها از سنین کم با این هنر آشنا می‌شوند و آن را یاد می‌گیرند. مشکل بزرگ ما در پیدا کردن بازار فروش است. یکی از کارهایی که ما انجام می‌دهیم این است که سفارش‌های کار را به بافنده‌ها بدهیم. سودی که دلال‌ها از بافت گلیم می‌برند مبلغ قابل توجهی است که اگر به دست بافنده برسد می‌تواند آورده اقتصادی بیشتری برایش داشته باشد و انگیزه بیشتری برای رشد این هنر پیدا کند. ما به دنبال این هستیم که بتوانیم آموزش‌های استفاده از فضای مجازی برای بازاریابی را در خانه هلال ارایه کنیم. بزرگ‌ترین نیاز ما در عنبران توسعه این کارآفرینی است. با این کار می‌توانیم مشکل فقر و محرومیت عنبران را تا حدودی کمتر کنیم.»

آموزش کمک‌های اولیه، مشارکت در طرح‌های هلال احمر و مهارت‌آموزی از فعالیت‌هایی است که او و دیگر داوطلبان خانه هلال در عنبران دنبال می‌کنند. شاهی می‌گوید: «اهالی عنبران با وجود روبه‌رو بودن با مشکلات مختلف اقتصادی و معیشتی، مشارکت اجتماعی خوبی دارند. هر طرحی که در هلال ‌احمر برگزار می‌شود اهالی مشارکت خوبی در آن دارند.

از توزیع اقلام و بسته‌های معیشتی گرفته تا توزیع مواد بهداشتی و طرح‌هایی مثل نیابت و همای رحمت و … . خیران هم از شهرهای دیگر برای تهیه این اقلام و توزیع آنها در عنبران و روستاهای اطراف به ما کمک می‌کنند.»

 

شهر ملی گلیم نیاز به حمایت دارد

عنبران حدود 7‌هزار نفر جمعیت دارد. کشاورزی و گلیم‌بافی مهم‌ترین منبع درآمد اهالی این شهر است. با این حال خشکسالی و کامل نبودن چرخه بازار کار در عنبران باعث بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی برای اغلب اهالی این شهر شده است.

«فرزاد رسولی» مسئول خانه هلال عنبران می‌گوید: «عنبران در فاصله 10 کیلومتری نمین و شعبه هلال ‌احمر این شهر قرار دارد.

خانه هلال عنبران تمام فعالیت‌هایی که در شعبه هلال ‌احمر انجام می‌شود را در مقیاس کوچک‌تر انجام می‌دهد. آموزش مهارت‌های امدادی و کمک‌های اولیه یکی از مهم‌ترین اقدامات این خانه هلال است. گروه‌های سنی مختلف آموزش‌های لازم را از خانه هلال دریافت می‌کنند و در صورت بروز هر حادثه و مشکلی از این افراد آموزش‌دیده استفاده می‌کنیم.»

گرچه اغلب اهالی عنبران این روزها با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند، اما چراغ فعالیت‌های داوطلبانه در این شهر همچنان روشن است. خیرانی هم از شهرهای دیگر به اجرای طرح‌های حمایتی در این خانه هلال کمک می‌کنند. رسولی می‌گوید: «بعد از شیوع کرونا خانه هلال عنبران اولین کارگاه تولید ماسک را در این شهر راه‌اندازی کرد.

جمع‌آوری کمک به سیل‌زده‌های ‌سال 98، توزیع بسته‌های معیشتی و خرید دستگاه اکسیژن برای امانت دادن به بیماران نیازمند شهر ازجمله اقداماتی است که خیران و داوطلبان ما در آن مشارکت داشتند.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که لازم است در خانه هلال دنبال کنیم، کمک به اشتغال و کارآفرینی در عنبران است. اینجا به‌عنوان شهر ملی گلیم شناخته شده اما بافنده‌ها برای معرفی تولیدات خود نیاز به تبلیغ دارند. اگر بتوانیم بازاریابی حرفه‌ای در این زمینه انجام دهیم، قدم بزرگی برای توسعه کسب‌وکار در عنبران و راه انداختن چرخه اقتصادی این شهر برداشته‌ایم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.