اگر ایران به برجام برگردد، ما نیز همین کار را می‌کنیم

گزینه بایدن برای وزارت خارجه آمریکا: به دنبال توافقی مستحکم‌تر با ایران خواهیم بود

«آنتونی بلینکن» در جلسه بررسی صلاحیتش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد که بایدن معتقد است که اگر ایران به برجام برگردد، ما نیز همین کار را می‌کنیم.

شهروندآنلاین: آنتونی بلینکن، گزینه جو بایدن برای احراز مقام وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که واشنگتن در صورت اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام آماده بازگشت به این توافق هسته‌ای است. سخنان نامزد جو بایدن برای مقام وزارت خارجه ایالات متحده یک روز پیش از مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید بیان شد. آنتونی بلینکن در سخنان خود همچنین از مسئولیتی «اضطراری» برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای سخن گفت. گزینه جو بایدن برای سمت وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که بازگشت به برجام در صورت پایبندی ایران به تعهداتش تنها «سرآغازی» برای «یک توافق مستحکم‌تر و بادوام‌تر» خواهد بود.

روز گذشته کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با حضور گزینه بایدن برای وزارت خارجه، به سیاست‌ها و برنامه‌های آتی این دولت در حوزه سیاست خارجی پرداخت. بلینکن گفت: «جو بایدن متعهد است که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. ما مسئولیتی اضطراری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای داریم.»

او افزود: «برجام با وجود همه محدودیت‌هایش در مأموریتی که داشت، موفق عمل کرده بود.»

بلینکن، گزینه پیشنهادی بایدن برای وزارت خارجه آمریکا گفت: «با کنگره و متحدان‌مان در منطقه درباره برجام مشورت خواهیم کرد.»

او در ادامه افزود: «جو بایدن معتقد است که اگر ایران به برجام برگردد، ما نیز همین کار را خواهیم کرد، اما از آن به عنوان سکویی برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر استفاده خواهیم کرد.»

گزینه پیشنهادی بایدن برای ریاست دستگاه به اصطلاح دیپلماسی آمریکا همچنین در پاسخ به سوال یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا درباره ترور شهید سپهبد سلیمانی در دولت ترامپ اظهار داشت: «هیچ‌کس برای حذف قاسم سلیمانی اشک نمی‌ریزد.  اما مسأله این نیست که آیا حذف او کار صحیحی بود یا خیر، بلکه مسأله پیش‌بینی تبعات چنین اقدامی بود و پرسیدن اینکه آیا این اقدام ما را ایمن‌تر می‌کند یا خیر؟»

او خاطرنشان کرد: «دولت‌های قبلی از جمله دولت‌های بوش و اوباما به این نتیجه رسیدند که ما [با چنین اقدامی] ایمن‌تر نخواهیم شد.»

او یادآور شد: «فکر می‌کنم آنچه بعد از مرگ او شاهد بودیم، از جمله حمله به مواضع‌مان در عراق که اگر نگوییم صدها سرباز آمریکایی، ده‌ها نفر از آنها را به صدمات مغزی دچار کرد، اینکه نیروهایمان در عراق مجبور شدند از بیم حمله شبه‌نظامیان مرتبط با ایران به عقب برگردند، اینکه صحبت‌هایی از بستن سفارت‌مان در بغداد مطرح شد و اقدامات متنوعی که ایران انجام داد… اینها نشان می‌دهند که ایمنی‌مان کمتر شد، نه بیشتر.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.