توپ امروز در زمین واشنگتن است

روحانی: ترامپ مُرد و برجام زنده ماند

کسانی که امروز وارد کاخ سفید می‌شوند، مسائل سیاسی را می‌فهمند؛ اگر نسبت به تعهدات خود امضایی کردند، ایران هم امضا می‌کند و نه بیشتر؛ اگر فرمان صادر کردند، در ایران هم فرمان صادر می‌شود.

شهروندآنلاین: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: «امروز یادآور روزهایی است که در زمستان رایحه بهاری را احساس و لمس می‌کردند و در زمستان سال ۵۷ بعد از ۱۶سال مبارزه و استقامت به پیروزی رسیدند. سالی که انقلاب پیروز شد، سال ۹۹ بود و امروز هم که صحبت می‌کنیم، سال ۹۹ است. البته آن ۹۹، قمری بود و این ۹۹، شمسی است، ولی این تقارن وجود دارد که آن ۹۹، پیروزی بزرگ برابر استبداد و استعمار و امسال هم پیروزی مقابل فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی و ایستادگی مردم است.»

نکات مهم سخنان رئیس‌جمهوری چنین است: 

-سال ۹۹ قمری یک ظالم مستبد سرنگون شد. امروز هم در ۹۹ شمسی یک مستبد دیگر، دورانش سپری شد و امروز هم پایان حکومت نحسش است و در تمام این چهار سال، جز ظلم، فساد و ایجاد مشکلات برای مردم خود و جهان ثمری نداشت.

-امام اسلام و اجرای احکام آن را با نظر اکثریت جامعه مسلمان ایران در کنار هم قرار داد. وقتی اسلام و احکام اسلامی در جامعه ما می‌تواند حاکمیت کامل داشته باشد که بتوانیم اکثریت مردم را با اسلام آشنا کنیم.

– اگر روزی جامعه با اسلام فاصله بگیرد به خاطر مردم است که نتوانستیم اسلام را تشریح کنیم.

-عبارت میزان رأی ملت است یک سخن حکیمانه، بنیادین برای جامعه اسلامی است که اصل ششم قانون اساسی براساس آن تدوین شده است. امام جمله‌ای خطاب به خبرگان قانون اساسی در مرداد ۵۸ می‌گویند که اگر امروز در روزنامه‌ای مطرح شود، ممکن است احضارش کنند. این جمله نشان می‌دهد با تفکر امام (ره) فاصله گرفتیم.

-امام (ره) می‌گویند اکثریت هرچه گفتند، آرای آنها معتبر است ولو به ضرر خودشان باشد. شما که ولی آنها نیستید. شما فقط وکیل آنها هستید. مردم خودشان مصالح‌شان را می‌دانند. این سخن که اکثریت مردم می‌گوید، معیار است حتی به ضرر آنها باشد.

– این مهم است که جمهوری اسلامی ایران که ثمره ۱۶ سال مبارزه امام (ره) و همه مجاهدین بود و به پیروزی رسید تا روزی می‌ماند که این دو اصل جمهوریت و اسلامیت را مدنظر قرار دهیم.

-امروز دفتر سیاه ترامپ برای همیشه بسته می‌شود. آدمی که امروز حکومت منحوس او پایان پیدا می‌کند، میراثی که از خودش به جا گذاشت، در این چهار سال دوقطبی کردن جامعه آمریکا بود. در روز چهارشنبه که روز تحلیف رئیس‌جمهوری جدید آن کشور است، واشنگتن دیسی به یک پادگان نظامی تبدیل شده است. این همه نظامی مسلح آمدند تا امنیت این شهر را برقرار کنند، این جزو ثمرات کارهای ناشیانه و مستبدانه ترامپ است که این دو قطبی را در جامعه آمریکا به وجود آورد.

– ما تا الان ندیده بودیم که در آمریکا رئیس‌جمهوری صریحا اعتراف کند که یک فرمانده بزرگ نظامی یک کشور را در کشور دیگری که او میهمان بوده، ترور کند و بعد هم رسما اعلام کند که من دستور ترور داده‌ام. یعنی در تاریخ ما یک تروریست احمق دیدیم. تروریسم دولتی روی پیشانی کاخ سفید خورد و این کار را ترامپ انجام داد.

– این چهار سال ظلم، زیر پا گذاشتن قانون و مقررات بود. امروز انتظار ما از آنهایی که قدرت را در کاخ سفید در دست می‌گیرند، این است که به قانون و تعهدات برگردند و اگر بتوانند در چهار سال آینده تمام لکه‌های سیاه چهار سال قبل را پاک کنند، البته اگر پاک‌شدنی باشد، زیرا برخی از لکه‌ها پاک‌شدنی نیست.

-اگر آنها به قانون برگردند و صادقانه بیایند و به قانون بازگردند، طبیعی است ما هم به تمام تعهدات‌مان عمل خواهیم کرد. برای دنیا و ملت ما روشن شد سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی نسبت به ایران 100درصد شکست خورده است.

-اگر واردین جدید در کاخ سفید از آنچه گذشته درس عبرت گرفته باشند. البته آن کسی که امروز دولتش تمام می‌شود، سیاست بلد نبود، برج‌ساز بود و سیاست را در برج‌سازی می‌دید، ولی کسانی که امروز آمدند، سیاست را بلد هستند.

– اگر آنها قطعنامه 2231 را که خودشان امضا کردند، امضا کرده و عمل کنند، امضا خواهند دید. اگر فرمانی صادر کردند، به‌ازای آن در ایران فرمان خواهند دید. اگر اجرای موثر تعهدات‌شان را انجام دادند، این طرف هم اجرای تعهدات موثر را خواهند دید.

توپ امروز در زمین واشنگتن است. اگر به تعهدات‌شان عمل کنند، ما هم به تعهدات خود عمل کنیم. ترامپ مُرد و برجام زنده ماند. تمام تلاش او از بین بردن برجام بود. تندروهای عربستان و اسراییل به دنبال آن بودند. برجام امروز زنده و سرحال‌تر از دیروز است. او با آن پرونده سیاهش رفت و آن با پرونده مقاومش باقی ماند.

– امروز آمادگی داریم که اگر طرف مقابل با صداقت به میدان بیاید، این مسائل حل‌وفصل شود. خیلی سریع هم می‌تواند حل شود. اصلا هیچ پیچیدگی حقوقی ندارد. بگویند به تمام تعهدات عمل می‌کنیم، ساعت بعد ما به همه تعهدات خود عمل می‌کنیم. البته اگر اراده و صداقت باشد، اگر نباشد مهم نیست و ما کار خود را انجام می‌دهیم.  

– ملت بدانند که شرایط سه سال پیش تکرار نخواهد شد. آنچه در این سه سال رنج کشیدند، آن شرایط تکرار نمی‌شود. اما اینکه در آینده چه شرایطی پیش می‌آید، کمی باید صبر کرد. همه آمار و ارقام ما این واقعیت را می‌گوید که دیگر آن شرایط تکرار نمی‌شود. امروز ارز ما به سمت تعادل می‌رود. آمار و ارقام فعالیت‌های ما نیز همین را می‌گوید.

-آمریکا فشار حداکثری را انتخاب کرد. توقع این بود که همه دوستان سیاسی ما هم حمایت حداکثری از دولت را انتخاب می‌کردند، بعضی‌ها این کار را کردند، خدا خیرشان بدهد. بعضی‌ها این کار را نکردند و این در تاریخ زندگی‌شان خواهد ماند که در روزهایی که ما در میدان جنگ بودیم و در برابر یک آدم کثیف و مستبد ایستادگی کردیم، تنها هم بودیم به جای اینکه ما را یاری و کمک کنند، زبان دیگری را انتخاب کردند که زبان خوبی نبود.

-ما امروز یک هدف داریم، یک کشور و یک قانون داریم، یک رهبر داریم، یک منافع ملی و مصالح ملی داریم، انتخابات ۱۴۰۰ هم جزو انتخابات‌هاست که انجام می‌شود، این همه نباید دولت را به خاطر انتخابات آینده اذیت کنید.

-من چند بار از مقام معظم رهبری شنیدم که ایشان هم به صورت عمومی فرمودند و چند بار هم خصوصی از ایشان شنیدم که فرمودند اینکه در فلان انتخابات چه کسی برنده شود، مهم نیست. برای من مهم است که اکثریت قاطع مردم حضور پیدا کنند. هر کسی می‌خواهد انتخاب شود. اگر اکثریت مردم پای صندوق آرا آمدند، ما پیروز هستیم، اگر اکثریت نیامدند، ما شکست خوردیم؛ هر کسی می‌خواهد در انتخابات رأی آورده باشد.

– در لایحه بودجه جای ادبیات غیرکارشناسی و اتهامات نیست. من ۲۷ سال است که در بودجه هستم و برای اولین بار امسال ادبیاتی را می‌بینم که ناپسند است. ۲۰ سال نماینده مجلس بودم. هفت سال گذشته در دولت یازدهم و دوازدهم هم ما به مجالس گذشته لایحه دادیم، اما سال بیست‌وهشتم این تجربه ما امسال با همیشه متفاوت است، چرا این‌گونه است.

-مردم از ما همکاری می‌خواهند. ما هر دو نماینده مردم هستیم. من نماینده و وکیل مردم هستم. شما هم وکیل مردم هستید. من رأی مردم را دارم، شما هم رأی مردم را دارید، باید با هم همکاری کنیم و در کنار هم باشیم.

-بودجه جای اعداد و ارقام و محاسبه و قانونگذاری برنامه سال آینده و حساب‌وکتاب است. جای شعار نیست که من شعار بدهم یا آنها شعار بدهند، چه فایده دارد. من بلدم همه شعارها را جواب بدهم، ولی مردم اینها را از من نمی‌خواهند که آنها شعار بدهند و من جواب بدهم. مردم بودجه خوب و زندگی بهتر و معشیت می‌خواهند.

-در بودجه برای نفت 2میلیون ۳۰۰ هزار بشکه گذاشتیم و خواستیم اعلام کنیم فشار حداکثری و تحریم شکست خورد. اما برخی توجه نکردند، معنی آن چیست، گفتند آیا می‌توانید 2میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را بفروشید.

– ما پیام می‌دهیم به دنیا و می‌گوییم ترامپ شکست خورد، فشار حداکثری، تروریسم اقتصادی شکست خورد و می‌گوییم ما نفت را 2میلیون و ۳۰۰ هزار می‌فروشیم. شما تردید می‌کنید، خب تردید کنید. بعد می‌گویید در بودجه سهم نفت کمتر باشد، آیا شما سهم نفت را کمتر کردید. شما می‌گویید ارزش پول ملی بیشتر باشد، آیا ارزش پول ملی را بیشتر کردید؟ مردم ما باید قضاوت کنند.

– ما گفتیم سال ‌آینده ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم، ماحصل آن ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بوده است. آقایان آمدند 2میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را کردند یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه، بعد به جای ۱۹۹ هزار میلیارد تومان شده ۲۳۰ هزار میلیارد تومان. چشم‌بندی عجیبی شد. نفت کم شد، پول آن بالا رفت. این چطور چشم‌بندی بود که انجام گرفت. ما ۱۹۹ هزار میلیارد تومان گذاشتیم، اینها در کمیسیون تلفیق ۲۳۰ هزار میلیارد تومان کردند و میزان وابستگی بودجه به نفت را  ۳۱ هزار میلیارد تومان اضافه کردند.

– هر کسی چهار عمل اصلی را بلد باشد و کلاس دوم دبستان باشد، می‌تواند محاسبه کند که شما چه کردید. ما نفت را برمبنای ۱۱هزارو۵۰۰ حساب کردیم، شما قیمت دلار را ۱۷,۵۰۰ تومان حساب کردید، اینکه خیلی ساده است آدم ارزش پول ملی را کم کند. شما ۶۰۰۰ تومان ارزش پول ملی را کم کردید تا حساب‌وکتاب‌تان جور باشد و بعد می‌گویید ما نگفتیم قیمت دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ باشد. پس این دم خروس است و این حرف‌ها با قسم حضرت عباس جور درنمی‌آید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.