تکذیب مذاکره تخت‌روانچی با آمریکا

ظریف: ما برای امضا و اجرای تعهدات دیگران به آنها باج نخواهیم داد

وزیر امور خارجه گفت: تخت‌روانچی سه هفته‌ای است که در تهران است و ادعای خبرنگار فیگارو درخصوص ایشان درست نیست.

شهروندآنلاین: محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با اینکه آیا مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد مذاکراتی با دولت جدید آمریکا داشته است، گفت: «آقای روانچی سه هفته‌ای است در تهران بوده و خبرنگار فیگارو بی‌حساب صحبت کرده است.»

 او اضافه کرد: «اصلا نیازی به مذاکره نیست، آنچه اتفاق افتاد این است که دولت آمریکا تعهدات خود را شکسته است.»

وزیر امور خارجه همچنین درباره برجام گفت: «اروپایی‌ها کاملا اطلاع دارند در سه سال گذشته کشوری که با رعایت مصالح مردم خود و رعایت مصالح بین‌الملل و با عهدشناسی برجام را حفظ کرده، ایران بوده است.»

او با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها حتی در یک اقدام بسیار کوچک به نام اینستکس موفق نبودند، اظهار داشت: «آنها نتوانستند منابع مالی برای اینستکس تأمین کنند. حتی سخنگوی دبیرکل ملل متحد هم دیروز اعلام کرد که پول ایران در کره‌جنوبی آماده است و سازمان ملل نتوانسته این پول را به نیویورک منتقل کند تا سهمیه ایران را تحویل بگیرد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هرچه اروپا و آمریکا بخواهد پشت برخی ادعاها، خودشان را پنهان کنند، تأثیری ندارد، تصریح کرد: «در مورد مسائل منطقه‌ای نیز همین‌طور است. آن که منطقه ما را به آتش کشیده، سلاح ریخته و منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده، آمریکا، فرانسه و اروپاست.»

ظریف با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری خاطرنشان کرد: «مردم با مقاومت خود فشار را شکست دادند و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران هم آمریکا را در مجامع بین‌المللی با پشتوانه حمایت مردم شکست داد. هفته قبل ۱۱۰ کشور علیه آمریکا در صحن مجمع عمومی رأی دادند و فقط ۱۰ کشور به نفع آمریکا رأی دادند که این علیرغم تلاش‌های آمریکایی‌ها بود.»

او با بیان اینکه دولت جدید آمریکا از این شرایط باید درس بگیرد، ابراز داشت: «آیا دولت جدید آمریکا می‌خواهد آن سیاست، فضاحت و سرافکندگی را در برابر دنیا داشته باشد یا آنکه می‌خواهد روش جدیدی را انتخاب کند. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند ما عجله نداریم، ولی به عهد خود پایبند هستیم. اگر تحریم‌ها را برداشته و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، ما هم به تعهدات خود کاملا عمل خواهیم کرد.»

این دیپلمات عالی‌رتبه با بیان اینکه توپ در زمین آنهاست، عنوان کرد: «قرار نیست دولت جدید آمریکا به کسی باج دهد، فقط قرار است تعهدات خود را امضا کند. ما برای امضا و اجرای تعهدات دیگران به آنها باج نخواهیم داد. به دنبال باج‌گیری از کسی هم نیستیم. آنها تعهداتی دارند، خساراتی به ملت ایران وارد کرده‌اند. ما باید ببینیم که چقدر آنها آمادگی دارند که به تعهدات‌شان عمل کنند.»

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص انتقادات از تیم مذاکره‌کننده و اینکه ما در دوره بعد بهتر مذاکره می‌کنیم و آیا می‌شد بهتر از این مذاکره کرد، گفت: «ما ایرانی‌ها اصطلاحی داریم که می‌گوییم املای نوشته نشده غلط ندارد. توافق و نوشتن یک متن یعنی هم شما و هم طرف مقابل باید راضی باشید. شما نمی‌توانید به طرف مقابل بگویید من این متن را می‌خواهم، او هم نمی‌تواند به شما بگوید.»

ظریف خاطرنشان کرد: «آقایانی که این صحبت‌ها را می‌کنند، به من نشان بدهند دو صفحه با یک نفر توافق نوشتند، نه ۲۰۰ یا ۱۵۰ صفحه. آقایانی که می‌گویند ما این توافق را نخوانده‌ایم، چیزی که دو صفحه است و خودشان هم نخواندند و امضا کردند را نشان دهند.»

او ادامه داد: «توافق یعنی اینکه آنچه که شما می‌خواهید و آنچه که طرف مقابل می‌خواهد، این یعنی توافق در غیر این صورت تسلیم می‌شود. دوستان ما اگر بخواهند چنین توافقی انجام بدهند، خیلی باید زحمت بکشند، نمی‌گویم نمی‌توانند، ولی خیلی باید زحمت بکشند، اگر روزی از این بهتر را نوشتند، بنده در مقابل آنها تعظیم می‌کنم و دست‌شان را می‌بوسم و برای خدمتی که به مردم ایران کردند، تشکر خواهم کرد. امیدوارم آنها هم اگر نمی‌خواهند ما را تحسین کنند، از پشت به ما خنجر نزنند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.