امید به واکسیناسیون قبل از 22 بهمن

قبل از ۲۲بهمن واکسیناسیون کرونا در کشور طبق اولویت‌بندی صورت‌گرفته آغاز می‌شود

شهروندآنلاین- تا زمانی که مطمئن‌ترین و بی‌خطرترین واکسن را نتوانیم به کشور وارد کنیم، این کار را انجام نمی‌دهیم؛ چانه‌زنی‌های ما به دلیل این است که موثرترین واکسن را وارد کشور کنیم. وزیر بهداشت با گفتن این موارد ابراز امیدواری کرد قبل از ۲۲بهمن و طبق مصوبه اولویت‌بندی‌شده واکسیناسیون در گروه‌ها شروع شود. «درباره واکسن کووکس سازمان جهانی بهداشت نیز قرار بر این بوده از فوریه توزیعش در کشورهای هدف ازجمله کشور ما شروع شود.»

و اما خبرهایی از واکسن ایرانی

به گفته سعید نمکی تست واکسن ایرانی ما در مجموعه برکت مراحل بعدی را سپری کرد. واکسن مجموعه موسسه رازی هم اجازه تست بالینی گرفت و هفته آینده از اولین فاز واکسن ساخت داخل در رازی رونمایی می‌شود.

نمکی در توضیح واکسن کرونا تولید مشترک ایران و کوبا هم گفت: «این مجموعه که با انتقال دانش فنی در کوبا و در انستیتو پاستور در حال انجام است، فاز دوم مطالعه بالینی را در کشور کوبا طی می‌کند.» به گفته او فاز سوم را در آینده نزدیک و با انتقال دانش فنی و با نام پاستور در کشور آغاز می‌کنیم. «امیدواریم مصرف این واکسن تولید مشترک را در اواسط بهار داشته باشیم.»

هشدار وزیر بهداشت

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش درباره رعایت پروتکل‌ها اظهار کرد: «گر چه هنوز مردم همکاری خوبی دارند اما افت رعایت را در برخی مناطق به دلیل عادی‌انگاری داریم، هنوز رعایت پروتکل‌ها به رنج بالاتر از ۹۰درصد در متوسط کشوری نرسیده است.»

بی‌توجهی‌ها و آثار آن بر بیماری

وزیر بهداشت با گلایه از کسانی که تقاضاهای وزارت بهداشت را برای رعایت پروتکل‌ها گوش نکردند، گفت: «عده‌ای با بی‌توجهی این دستاورد بزرگ و عظیم ملی را که یک کشوری با وجود تحریم‌ها به دست آورد، نادیده گرفتند.»

نمکی با اشاره به اینکه در طول یک سال گذشته کادر بهداشت و درمان بدون لحظه‌ای درنگ در مقابل هجمه‌های ویروس ایستادند و رسیدن به مرگ دو رقمی در مقابل مرگ انبوه در دنیا دستاورد کمی نیست، گفت: «کاهش یک مرگ در ایران معادل این است که در کشوری با زیرساخت مجهز و امکانات مالی هزار  مرگ را کم کنیم. این همدلی و غیرت اتفاق افتاد تا این دستاورد را کسب کنیم متأسفانه عده‌ای با عدم رعایت پروتکل‌ها چه در سفرها و برخی مراسم‌ها، این دستاورد را ذره ذره به قربانگاه می‌برند و این مایه دلشکستگی و اندوه همکاران من است.»

وزیر بهداشت ادامه داد: «تقاضا می‌کنم اگر اتفاقی افتاده که تأثیر آن را روزهای بعد می‌بینیم، از آن مراقبت کنیم. تردید ندارم که بی‌توجهی‌ها اثرات خود را بر بیماری خواهد گذاشت، امیدوارم وضع‌مان از این بدتر نشود و حتی با دستیابی به واکسن باز هم پروتکل‌ها را رعایت کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.