برای خرید واکسن باید از تولید کننده آن اطمینان داشته باشیم

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که هنوز برنامه مشخصی برای ورود واکسن کرونا ساخت چین به کشور وجود ندارد اما بیانات مقام معظم رهبری برای همه ما فصل الخطاب به شمار می رود. ایشان در بیانات خود اعلام کردند که اگر قرار است واکسنی به کشور وارد شود باید این اطمینان خاطر به مردم داده شود که این واکسن ها برای مردم ضرری نداشته باشد.

ملیحه محمودخواه- کشور ایران از جمله کشورهایی است که در حال حاضر تکنولوژی و علم تولید واکسن را دارد و 7 شرکت بزرگ دانش بنیان در حال تهیه واکسن در داخل کشور هستند.  اما نکته اینجا است که هنوز این واکسن ها به تولید انبوده نرسیده و تا زمان تولید انبوه این واکسن باید مقادیری از این واکسن از کشورهایی که واکسنشان تولید شده خریداری  و در اختیار مردم قرار گیرد.یکی از این کشورها چین است که تجربه موفق این کشور در تولید واکسن مثال زدنی است و می توان به واکسن تولید این کشور که توانسته نقش موثر در مهار کرونا در این کشور با جمعیت میلیاردی داشته باشد اعتماد کرد.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که هنوز برنامه مشخصی برای ورود واکسن کرونا ساخت چین به کشور وجود ندارد اما بیانات مقام معظم رهبری برای همه ما فصل الخطاب به شمار می رود . ایشان در بیانات خود اعلام کردند که اگر قرار است واکسنی به کشور وارد شود باید این اطمینان خاطر به مردم داده شود که این واکسن ها برای مردم ضرری نداشته باشد

او با اشاره به اینکه همه مسئولان موظف به اجرای فرمایشات معظم اله هستند به شهروند می گوید: ما در کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیر این ماجرا هستیم در نامه ای که به رئیس جمهور به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان هم نوشته ایم تاکید کرده ایم که  واکسنی که به کشور وارد می شود باید توسط مسئولان این حوزه آزمایش شده و با اطمینان این واکسن وارد کشور شود.

شهریاری بر این باور است که تا زمانی که بر روی یک واکسن آزمایشی صورت نگرفته است و به طور کلی بر سلامت و عدم عوارض جانبی آن مطمئن نیستیم نمی توان و نباید واکسن بر روی مردم تست شود. رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید می کند که واکسن فایزر با فشار ترامپ مورد تایید قرار گرفته است. نتایج واکسن های ساخت کشورهای دیگر نیز نشان می دهد که این واکسن ها عوارض جانبی زیادی داشته و نمی توان به آنها اطمینان کامل داشت و به همین دلیل استفاده از واکسن تولید کشورهای غربی اشتباه جبران ناشدنی است این کشورها نشان داده اند که به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و در حال حاضر آنها حتی آزمایش های مراحل انسانی واکسن را بر روی مردم کشورهای جهان سوم آزمایش می کنند و پس از انکه اطمینان حاصل کردند که مشکلی پیش نمی آید آن را برای مردم کشور خودشان استفاده می کنند و ما این اجازه را به آنها نمی دهیم که از مردم کشور ما به عنوان موش آزمایشگاهی این کشورهای مستکبر استفاده شود.

او با تاکید بر اینکه چین از جمله کشورهایی بود که پس از همه گیری کرونا با وجود جمعیت بسیار بالا توانست عملکرد خوبی در کنترل کرونا داشته باشد تاکید کرد: پس از آنکه کرونا از ووهان چین شروع به شیوع پیدا کرد این کشور توانست با پروتکل های بهداشتی این بیماری را مهار کند . عملکرد مثبت این کشور در حوزه مهار کرونا بسیار چشمگیر بود و اگر کشوری از تجارب چین برای مهار کرونا استفاده کند در واقع نیمه راه درمان این اپیدمی را طی کرده است.

شهریاری به این نکته اشاره می کند که این عملکرد می تواند نتیجه واکسنی باشد که در این کشور تولید و در اختیار مردم قرار گرفته است و بیماری که همه دنیا در حال گسترش است در این کشور کنترل شده است

قطعا وزارت بهداشت و درمان از تجربیات این کشور استفاده می کند اما با وجودی که شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم کشور ما با مردم کشور چین متفاوت است اما بهره گیری از دانش و علم آنها در تسریع فرایند رسیدن به واکسن داخلی می تواند تاثیر گذار باشد . از سوی دیگر ایران و چین روابط خوب تجاری و اقتصادی با هم دارند که این می توان در این حوزه تاثیر گذار باشد.

او اظهار کرد: در حال حاضر در چین واکسن ویروس ضعیف شده و mRNA موجود است و کشور ترکیه 50 میلیون دوز واکسن از چین پیش‌خرید کرده است.

او بر این موضوع تاکید کرد که برای خرید واکسن بحث اقتصادی و حمل و نقل و انتقال ارز نیز اهمیت دارد که با توجه به محدودیت ها و تحریم هایی که در کشور ما وجود دارد باید با کشوری معامله صورت گیرد که بتواند در برابر فشار آمریکایی ها بایستد و در این میان می توان به چین اعتماد کرد. از سوی دیگر قیمت این واکسن بسیار پایین تر از نمونه های آمریکایی است که به زنجیره سرد نیاز دارد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.