آغاز نمایشگاه مجازی کتاب

نمایشگاه مجازی کتاب تهران درحالی اولین روز خود را شروع می‌کند که سرعت دسترسی به آن پایین است

گاهی ورود به صفحه بعدی، بسیار زمان‌بر است، گاهی هم غیرممکن. خبرگزاری‌های مختلف امروز به این اختلال انتقاد داشتند و چنین افتتاحیه‌ای را فاقد زیرساخت‌های لازم می‌دانستند. در واقع اگر باد و باران در سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب را با مشکلات فراوان مواجه می‌کرد، حالا مشکل اینجاست که شاید اصلا نتوانید داخل آن بروید.

شهروند آنلاین: نمایشگاه کتاب مجازی تهران امروز در حالی افتتاح شد که ورود به  آن یا غیرممکن است یا کاربری سمج را می‌طلبد که ساعت‌ها پای دستگاه بنشیند و صبوری کند. اگر به آدرس وبسایت نمایشگاه کتاب رجوع کردید https://tehranbookfair.ir/ و توانستید وارد شوید، در اولین مواجهه صفحه‌ای را خواهید دید مشتمل بر ناشران «عمومی»، «کودک و نوجوان»، «دانشگاهی»، «آموزشی»، «عربی» و «لاتین». طبیعتا با کلیک روی هرکدام از قسمت‌ها باید وارد غرفه‌های مجازی نمایشگاه شوید اما در این قسمت هم با اختلالاتی مواجه هستیم؛ گاهی ورود به صفحه بعدی، بسیار زمان‌بر است، گاهی هم غیرممکن. خبرگزاری‌های مختلف امروز به این اختلال انتقاد داشتند و چنین افتتاحیه‌ای را فاقد زیرساخت‌های لازم می‌دانستند. در واقع اگر باد و باران در سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب را با مشکلات فراوان مواجه می‌کرد، حالا مشکل اینجاست که شاید اصلا نتوانید داخل آن بروید!

با این حال اگر صرفا به نیمه خالی لیوان نگاه نکنیم، در مقاطعی از ساعات امروز، دسترسی امکان‌پذیر بود، اما مشکل اینجاست که نظم و نسقی در ارایه نام ناشران وجود ندارد. چنانچه به عنوان مثال وارد سایت شوید، ممکن است ناشری با حرف «ت» جلوی چشم‌تان بیاید و دفعه بعد، به محض ورود ناشری را ببینید با حرف «ن». در واقع به جای ترتیب‌بندی نام ناشران بر اساس حروف الفبا، ناشران به شکل رندوم در صفحه ظاهر می‌شوند. معضلی که وجود دارد این است که شما نمی‌توانید چند بار وارد سایت شوید و برای خودتان طبقه‌بندی کنید که به چه ناشرانی سر زده‌اید چون هربار نام ناشران تغییر می‌کند! کاربر امکان فهرست‌بندی ناشران بر اساس حروف الفبایی را هم ندارد و به این ترتیب جست‌وجو در این نمایشگاه مجازی عملا پرسه‌ای غیر هدفمند خواهد بود. فرض کنید کاربر می‌خواهد بداند تا کدام ناشر جلو رفته است تا بار بعد بازگردد و از غرفه مجازی ناشران دیگر بازدید کند. متأسفانه این امکان در سایت دیده نشده است!

نکته بعدی درباره گرافیک این فضای مجازی است. تلاش شده صفحات این نمایشگاه به قدر کافی ساده باشد. بعد از ورود به هر غرفه می‌توانید روی دو قسمت کلیک کنید: «کتاب‌های ناشر» و «اطلاعات ناشر». بعد هم به صفحه‌ای می‌روید که می‌توانید تصاویری از کتاب‌ها را مشاهده و برای خرید اقدام کنید. تمام اینها در حالی اجرا می‌شود که در مرحله بعد باید منتظر برای سازوکار ارسال کتاب‌ها بود و دید چه اتفاقی بعد از خرید شما می‌افتد.

اگر سراغ سایت گوگل پیج اسپید بروید، می‌توانید سرعت سایت را نیز تست کنید. اعدادی از یک تا 49، عموما اعدادی هستند که برای سایت‌های ضعیف نمایش داده می‌شوند؛ یعنی سایت از سرعت مناسب برخوردار نیست. آدرس وب‌سایت نمایشگاه کتاب را در سایت مربوطه وارد کنید؛ در مقاطعی از روز به عدد 4 برمی‌خورید و گاهی البته تا 44 هم بالا می‌روید. با این حال تا این ساعت از شبانه‌روز، عددی بیشتر نمی‌بینید. در واقع وب‌سایت نمایشگاه کتاب فعلا تا این لحظه، کماکان با مشکل سرعت بسیار پایین مواجه است. باید دید در ساعات آتی چه اتفاقی خواهد افتاد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.