اولین اجرای رسمی خواننده غیرمجازی که مجاز شد! + ویدئو

کرونا طلسم کنسرت‌های مسعود صادقلو را شکست

خبرنگاری بعد از اولین کنسرت مسعود صادقلو نوشت: «مسعود صادقلو بالاخره ‎کنسرتش را روی صحنه برد؛ بعد از پنج سال. در این پنج سال چه‌ها که کشید تا بالاخره شُد. روال سفیدشدن خواننده غیرمجاز و زیرزمینی در ایران روالی باورنکردنی و سخت است.»

شهروند آنلاین: بالاخره مسعود صادقلو نیز به جرگه خوانندگان رسمی کشور پیوست. این خواننده که مانند بسیاری دیگر از خوانندگان موسیقی پاپ فعالیتش را در دنیای زیرزمینی موسیقی آغاز کرده بود، بعد از یک دوره طولانی سکوت، بالاخره دیروز توانست روی استیج رفته و اولین کنسرت رسمی خود را در کیش اجرا کند. این اولین کنسرت رسمی مسعود صادقلو پس از مدت‌ها فعالیت در فضای موسیقی کشور بود و باعث شد رسانه‌های موسیقی تیتر بزنند که «کرونا بالاخره طلسم کنسرت‌های مسعود صادقلو را شکست».

کنسرت مسعود صادقلو که در قالب دور جدید کنسرت‌های موسیقی کیش، پیش از بهنام بانی و محسن ابراهیم‌زاده روی صحنه رفت، با استقبال خبرنگاران و کارشناسان موسیقی مواجه شد – که روند گذر صادقلو از یک خواننده غیرمجاز به دنیای رسمی موسیقی را مورد ستایش قرار دادند.

خبرنگاری بعد از اولین کنسرت مسعود صادقلو نوشت: «دیشب ‎مسعود صادقلو برای اولین‌بار بالاخره در کیش ‎کنسرتش را روی صحنه برد. برای اولین‌بار بعد از پنج سال که زمان تطهیر و اثبات او بود و در این پنج سال چه‌ها که کشید تا بالاخره شُد. روال سفیدشدن خواننده غیرمجاز و زیرزمینی در ایران روالی باورنکردنی و سخت است. سرت سلامت مسعود.»

چهار سال تلاش

گفتنی است که این خواننده که تابستان دو سال پیش با تک‌آهنگ «مگه جنگه» نخستین اثر رسمی خود را منتشر کرده بود، حدود چهار سال بود که زمزمه‌های ورود او به عرصه موسیقی رسمی شنیده می‌شد. بعد از تک‌آهنگ «مگه جنگه» صادقلو توانسته بود آهنگ‌های خود را با مجوز دفتر موسیقی وزارت ارشاد منتشر کند ولی همیشه درباره کنسرت‌هایش گمانه‌زنی‌های زیادی وجود داشت و همیشه در آخرین لحظات اتفاقی می‌افتاد که موجب لغو کنسرت در آخرین دقایق می‌شد- که آخرین‌بار این اتفاق در آبان‌ امسال رخ داد و اوج‌گیری دوباره کرونا کنسرت صادقلو را در فضای باز آبنمای کیش تعطیل کرد.

صادقلو که پیش از ورود به عرصه رسمی خوانندگی کشور محبوبیت زیادی در فضای مجازی به دست آورده بود، برای فعالیت رسمی در ایران تلاش‌های زیادی انجام داده بود و حتی در دوره‌ای به این دلیل یکی دو سال نه اثر جدیدی منتشر کرده بود و نه اینکه فعالیت محسوسی در فضای مجازی داشت.

حالا بعد از چهار سال تلاش دشوار برای سفیدشدن این خواننده غیرمجاز یا همان رسمی‌شدن که بهمن بابازاده خبرنگار موسیقی آن را «روالی باورنکردنی و سخت» نامیده؛ مسعود صادقلو در شرایطی موفق به برگزاری کنسرت شده که تحت تأثیر شیوع کرونا موسیقی ایران مثل همه نقاط دنیا روزهایی دشوار را سپری می‌کند. در چنین شرایطی کنسرت‌های کیش که با اجرای مسعود صادقلو آغاز شد، می‌تواند هوایی تازه در فضای موسیقی این سامان به شمار آید. یا آغازی دوباره برای هنر – صنعتی که در نه، ده ماه اخیر یکی از دشوارترین دوران‌ تاریخش را از سر گذرانده است.

سفیدشدن خواننده غیرمجاز

روند سفیدشدن خوانندگان غیرمجاز یک روند طولانی و فرساینده است که در سال‌های اخیر خوانندگان بسیاری آن را گذرانده و وارد دنیای رسمی موسیقی شده‌اند. یک دوران پر استرس که کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند حضور آن خواننده را در دنیای رسمی موسیقی منتفی و او را تا همیشه از فعالیت رسمی در کشور بازدارد.

در سال‌های اخیر خوانندگانی مانند محسن چاوشی، محسن یگانه، سینا حجازی، فریدون آسرایی، عماد طالب‌زاده، زانیار خسروی، بابک جهانبخش، مازیار فلاحی، مسیح و آرش عدل‌پرور، امید جهان، علی عبدالمالکی و مجید خراطها روند تبدیل از خواننده زیرزمینی موسیقی به یک خواننده رسمی را طی کرده‌اند.

کنسرت مسعود صادقلو

کنسرت مسعود صادقلو که تنها برای روز سی‌ام دی‌ برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل استقبال خوب دوستداران این خواننده برای تاریخ یک بهمن هم تمدید شد.

منوچهر حسنی، مدیر موسسه «آوای باران» که برگزارکننده کنسرت مسعود صادقلو است، می‌گوید: «خدا را شکر طلسم کنسرت‌های مسعود صادقلو پس از چند سال شکسته شد. ما قصد داشتیم کنسرت‌های او را سال گذشته شروع کنیم ولی اتفاق شیوع ویروس کرونا باعث شد تا تمامی کنسرت‌های موسیقی لغو شود. دفعه قبل هم یک روز برای برگزاری کنسرت در جزیره کیش بلیت‌فروشی کردیم اما براساس اعلام ستاد کرونا، شرایط کیش قرمز و اجراها لغو شد.»

این کنسرت‌گذار درباره پروسه‌ای که باعث شده مسعود صادقلو به رغم سکوت و انتظار چند ساله مانند بسیاری دیگر از خوانندگانی که به دنبال رسمی‌شدن هستند، فراموش نشود؛،می‌گوید: «در این دوره با همفکری همدیگر کارهایی را منتشر کردیم که مخاطبانش دوست داشتند و کم‌کم آن کارها توانستند مخاطبان جدید هم جذب کند. در واقع مسعود با آثارش در ذهن مخاطبان باقی مانده و طرفدارانش با کارهایش خاطره‌سازی کرده‌اند. خاطره‌سازی طرفداران مسعود صادقلو با آثارش باعث شده که او همچنان در رقابت باشد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.