نمی‌دانم بعضی‌ها با چه کسی لجبازی می‌کنند

وزیر بهداشت هم از بی‌توجهی‌ها گلایه کرد و هم نوید تولید موفق واکسن را داد

نمکی گفت: عزیزان اگر کرونا را بُردیم، افتخار جمهوری اسلامی است، نه وزارت بهداشت و اگر خدایی نکرده باختیم، آبروریزی است برای همه نه فقط وزارت بهداشت

شهروندآنلاین: دکتر سعید نمکی در همایش سراسری مدیران ارشد بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: «امروز داغ عزیزانی را بر دل دارم که در این ایام عاشقانه دور بیماران چرخیدند و علی‌رغم اینکه همه از ویروس فرار می‌کردند، تن بر آتش زدند و خط‌شکنی کردند.»

او ادامه داد: «ما در این جنگ نابرابر با ویروس از یک سو و جنگ نابرابر با کسانی که در عرصه‌های بین‌المللی ما را تحریم کردند، روزهای سختی را گذراندیم.»

به گفته نمکی ما ایامی را گذراندیم که شاید هیچ کشور و قومی روی زمین نگذرانده است. همین نکبتی که امروز از دامن سیاست آمریکا پاک شد که البته اندیشه‌اش سال‌ها خواهد ماند، اگر روزهای اول می‌خواستیم یک ماسک برای کشور جابه‌جا کنیم، اینها نمی‌گذاشتند. اگر می‌خواستیم کوچک‌ترین دارویی را جابه‌جا کنیم، قفل می‌کردند و به دروغ می‌گفتند منعی برای جابه‌جایی دارو قائل نیستیم.

  برخی به من می‌گویند که چقدر کم‌شانس بودی که تا آمدی اول سیل آمد، بعد زلزله و بعد آنفلوآنزا، ۳.۵ میلیون زائر اربعین آمدند و رفتند و همه اینها را باید مدیریت کنی و بعد هم گرفتار کرونا شدی، اما می‌گویم چرا از این منظر نمی‌بینید که خداوند به این بنده سراپا تقصیر مرحمت کرد که شاید بتوانی خدمت کنی. روزهای سختی بر ما و همکاران‌مان گذشت و شهدای ذی‌قیمتی را تقدیم کردیم

نمکی گفت در همین روزها درک کردم که اگر در جنگ تحمیلی تابوتی برای پنج شهید قرار می‌دادیم و تکه‌های بدن شهدا را در آن قرار می‌دادیم، شاید فکر می‌کردیم که بعد از جنگ دیگر تابوت شهیدی را بر دوش نخواهیم کشید. اما وقتی جلوتر رفتیم، فهمیدم تا زمانی‌که قرار است بر اصولی پافشاری کنیم، فرهنگ شهادت هم در این سرزمین خواهد ماند.

در روند درمان کرونا هیچ قومی بر قوم دیگر اولویت پیدا نکرد

نمکی با اشاره به آنچه که در مدیریت کرونا گذشت، گفت: «آنچه که به ما کمک کرد که این طوفان را به راحتی مدیریت کنیم، به لطف خدا با وفاق ملی شکل گرفته در خیمه بلند رهبری، یک بیمار هم پشت بیمارستان سرگردان نشد، هیچ قومی بر قوم دیگر اولویت پیدا نکرد، هیچکس به دلیل فقر پشت در بیمارستان آواره نشد، هیچ دارویی که گفتند موثر است، در اوج تنگدستی و مضیقه‌های کشور، از مردم ما دریغ نشد.»

او گفت: «وقتی متاسفانه کشوری مانند آمریکا از ۳هزار مرگ در روز و بریتانیا از ۱۶۰۰ مورد مرگ در روز گذشتند آن هم با آن ساختارها و امکاناتی که دارند، اما می‌بینیم که در این سرزمین مرگ دورقمی که البته زیاد است و حتی برای یک مرگ هم غصه می‌خوریم، اما مرگ دورقمی برای سرزمین ما یک معجزه است.»

نمکی به هزینه‌کرد این کشورها در ایام کرونا اشاره کرد: «کشور انگلیس تا سه ماه قبل ۲۲ میلیارد پوند فقط در نظام سلامت خرج کرد و آمریکا ۱۱۲ میلیارد دلار در این حوزه خرج کرد، اما برای ما فقط یک میلیارد دلار با اذن رهبری تخصیص پیدا کرد که بخشی از آن برای بیمه بیکاری و… رفت و آنچه به ما برسد ۵۰ یا ۶۰ درصد از این پول است.»

او ادامه داد: «در عین حال هرچند که در دولت دکتر روحانی بخش‌های زیادی برای بستری و آی سی‌یو ساخته شد، اما  هنوز میزان تخت ما به ازای یکهزار نفر جمعیت ۱.۶ است. در حالی که فرانسه که یکی از کشورهای ضعیف اروپا در این حوزه است شاخص تختش حدود ۷.۷ است.

چند روز قبل دیدم که یک فرزند شهید سلامت و بانوی بزرگوار یک شهید دیگر در یک معبر ایستاده و عکس این دو شهید را در آغوش گرفته بودند و به مردم التماس می‌کردند که ماسک بزنید

نمکی گفت: «برخی به من می‌گویند که چقدر کم شانس بودی که تا آمدی اول سیل آمد، بعد زلزله و بعد آنفلوآنزا، ۳.۵ میلیون زائر اربعین آمدند و رفتند و همه اینها را باید مدیریت کنی و بعد هم گرفتار کرونا شدی، اما می‌گویم چرا از این منظر نمی‌بینید که خداوند به این بنده سراپا تقصیر مرحمت کرد که شاید بتوانی خدمت کنی. روزهای سختی بر ما و همکاران‌مان گذشت و شهدای ذی‌قیمتی را تقدیم کردیم.»

نمکی گفت: «تفاوتی که جنگ ما با دفاع مقدس داشت، این بود که در دفاع مقدس خط مقدم دشمن را می‌شناختیم، اما در این جنگ کسی که در کنارمان بود، بمب ویروس بود و ما نمی‌دانستیم.»

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در مبارزه با همه‌گیری دو تا سه برابر پزشک متخصص و پزشک برجسته که سال‌ها به عنوان پیشکسوت علم پزشکی منطقه بودند را از دست دادیم ،گفت: «وقتی علت این عدم تعادل را در زمینه نیروهای صف و ستاد کندوکاو می‌کنیم، به یک جمع‌بندی می‌رسیم که این سرداران می‌خواستند تن به آتش بزنند تا دل سربازان قرص شود و پیش بیایند.»

هنوز هم عده‌ای عادی‌انگاری می‌کنند

«چیزی را که راحت‌تر می‌توانم در این جمع بگویم، این است که برخی به راحتی این دستاوردها را فدا می‌کنند.» نمکی گلایه‌هایی هم داشت: «چند روز قبل دیدم که یک فرزند شهید سلامت و بانوی بزرگوار یک شهید دیگر در یک معبر ایستاده و عکس این دو شهید را در آغوش گرفته بودند و به مردم التماس می‌کردند که ماسک بزنید. دختر بچه نازنینی که باید روی پای پدرش نوازش شود، عکس پدر بزرگوارش را در آغوش گرفته بود و بانوی بزرگواری که باید سایه شهید بر سرش می‌بود، آن طرف ایستاده بود تا با این شیوه به مردم بگویند که فکری کنید تا دیگر عزیزان ما در خدمت‌گزاری به مردم از بین نروند.»

نمکی ادامه داد: «هنوز برخی یا بی‌توجهی عادی‌انگاری می‌کنند یا به شکلی لجبازی می‌کنند. حال نمی‌دانم که با چه کسی لجبازی می‌کنند!»

تولید واکسن داخلی تا تابستان 1400

وزیر بهداشت تأکید کرد: «عزیزان اگر کرونا را بُردیم، افتخار جمهوری اسلامی است، نه وزارت بهداشت و اگر خدایی نکرده باختیم، آبروریزی است برای همه نه فقط وزارت بهداشت. این را همه باید بدانید. امروز در عرصه بین‌المللی هیچ دیده‌ای افتخارآمیزتر از این نیست که به دنیا بگوییم که علی‌رغم تمام فشارهای حداکثری، جمهوری اسلامی ایران در جدول مبارزه با کرونا بالاترین رتبه را کسب کرد. در عین حال خوشبختانه امروز به عرصه تولید واکسن کرونا داریم پای می‌گذاریم و خواهید دید که با لطف خدا و دعای خانواده معزز شهدا یکی از بهترین و موفق‌ترین تولیدکنندگان واکسن جهان خواهیم بود و این را اثبات خواهیم کرد.»

وزیر بهداشت با بیان اینکه ان‌شاءالله واکسن تولید داخل را از اواخر خردادماه خواهیم داشت، ادامه داد: «در زمینه واردات واکسن کرونا برای گروه‌های آسیب‌پذیر هم اقدام کردیم و مذاکرات‌مان خوشبختانه به سرانجام رسیده و امیدواریم قبل از ۲۲ بهمن بتوانیم برای گروه‌های آسیب‌پذیرمان واکسن وارداتی را که از منابع مطمئن و بدون دغدغه و باکیفیت است، به گروه‌های هدف تلقیح و تزریق کنیم. آماری هم از جانبازان و خانواده شهدای معزز بالای ۷۰ سال که نیازمند تزریق واکسن هستند، دریافت کردیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.