تحلیف در منطقه سبز آمریکا!

گزارش «شهروندآنلاین» از امنیتی‌ترین مراسم تحلیف تاریخ ایالت متحده و شروع ریاست جمهوری جو بایدن

چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا تاریخ آمریکا را در «مبارزه دائمی» بین آرمان‌های ادعا‌شده این کشور و واقعیت زیسته آن توصیف کرد.

واشنگتن حوالی ظهر چهارشنبه بیستم ژانویه 2021 آرام، ساکت، سرد و برفی بود. روزی که قرار بود ثبت‌کننده مراسم تحلیف چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا با حضور پرشکوه جمعیت در استقبال از بایدن گرم و به یادماندنی باشد، حالا در فضایی به‌شدت امنیتی و یخ‌زده میزبان پرچم‌هایی بود که جای مردم را گرفته بودند. کرونا بهانه خوبی برای خلوتی مهم‌ترین مراسم سیاسی آمریکا شد؛ دلیل اصلی اما از کسی پوشیده نیست؛ هراس از شورش دوباره طرفداران افراطی رئیس‌جمهوری که دیروز کاخ سفید را ترک کرد تا شاید روزنه امیدی در سیاه‌ترین اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آمریکا نمایان شود.

ظهر (چهارشنبه) به وقت واشنگتن دی‌سی جو بایدن به‌عنوان چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا سوگند یاد کرد. برنامه‌های ویژه‌ای برای این «روز بزرگ» ترتیب داده شده بود؛ با تدابیر امنیتی بسیار ویژه.

«امروز روز آزادی و دموکراسی است؛ امروز روزی است که دموکراسی پیروز شد.» این جملات اولین عبارت‌های جو بایدن جونیور در مقام ریاست‌جمهوری بود. بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری سوگند یاد کرد و به چهارسال رهبری دونالد ترامپ در واشنگتن پایان داد.

بایدن به وسیله جان رابرتز رئیس دادگاه عالی سوگند یاد کرد و همسرش، جیل بایدن، هنگام سوگند، کتاب مقدس را در مقابل او نگه داشت؛ کتاب مقدس خانوادگی بایدن که قدمت آن به سال 1893 می‌رسد. این کتاب در مراسم تحلیف او به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

بایدن پس از تشکر از حاضران در مراسم تحلیف گفت: «امروز روز آمریکاست. امروز روز دموکراسی است.» رئیس‌جمهوری با اشاره به حمله خشونت‌آمیز به كاپیتول دوهفته پیش عنوان کرد که این حمله ارزش دموكراسی آمریكا را تأكید می‌كند.

وحدت تنها مسیر پیش روی ماست

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «دوستانِ من ما دوباره یاد گرفته‌ایم كه دموكراسی ارزشمند است. در این ساعت دموکراسی پیروز شده است.»

«وحدت تنها راهی است که در پیش رو داریم.» جو بایدن استدلال کرد که وحدت تنها راه موفقیت‌آمیز برای کشورش است. من می‌دانم که صحبت از وحدت به نظر برخی این روزها یک خیال احمقانه است. من می‌دانم که قدرت‌های تفرقه‌انگیز در میان ملت آمریکا قوی و واقعی هستند. من همچنین می‌دانم که آنها تازه‌وارد نیستند.»

بایدن تاریخ آمریکا را در «مبارزه دائمی» بین آرمان‌های ادعاشده این کشور و واقعیت زیسته آن توصیف کرد.

ملت باید با برتری سفیدها مقابله کند

رئیس‌جمهوری سپس به سوگند یادکردن كامالا هریس به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری اشاره كرد: «نشانگر این واقعیت است که ملت تا چه اندازه می‌تواند تغییرات مثبتی به دست آورد.»

«به من نگویید که هیچ چیز نمی‌تواند تغییر کند.» جو بایدن گفت: «ملت باید با برتری سفیدها مقابله کند.» گاردین نوشت او احتمالا اولین رئیس‌جمهوری است که این جمله را در سخنرانی افتتاحیه بیان می‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «رویای عدالت برای همه دیگر به فراموشی و تعویق سپرده نمی‌شود.» بایدن از ملت خواست که پس از چهارسال ریاست تفرقه‌انداز دونالد ترامپ متحد شوند. او گفت: «این لحظه تاریخی بحران و چالش برای وحدت تنها مسیر پیش‌رو برای ماست.»

جو بایدن گفت كه آمریكا تحت رهبری او بهعنوان رئیس‌جمهوری نمونه مثبتی به جهانیان ارایه خواهد داد: «ما نه‌تنها با الگوبرداری از دیگر‌ان بلکه با الگوی نمونه خود پیش خواهیم رفت.»

بایدن با تأیید زمان دشوار پیش‌روی کشور برای ادامه مبارزه با ویروس کرونا گفت: «مردم این دوره آزمایش است. ما و شما با توجه به چگونگی حل این بحران فاجعه‌بار عصرِ خود مورد قضاوت قرار خواهیم گرفت. در اینکه آیا به درستی اقدام خواهیم کرد؟ آیا ما بر این دوره نادر و دشوار مسلط خواهیم شد؟»

ارادت به متحدان آمریکا؛ اولین برنامه

جو بایدن نیز پس از چهارسال از برنامه «اول آمریکا» که دونالد ترامپ نیز از آن صحبت کرده بود، از سخنرانی آغازین خود برای ابراز ارادت و تعهد به متحدان جهانی آمریکا استفاده کرد.

رئیس‌جمهوری جدید آمریکا گفت: «ما اتحاد خود را ترمیم خواهیم کرد و یک‌بار دیگر با جهان درگیر خواهیم شد، نه برای مقابله با چالش‌های دیروز بلکه چالش‌های امروز و فردا.»

جو بایدن اغتشاشگران کنگره را که تلاش کردند با خشونت و شورش گواهی پیروزی کنگره در انتخابات ریاست‌جمهوری و خواست مردم را لغو کنند، به‌شدت محکوم کرد: «این اتفاق نیفتاده و  نخواهد افتاد؛ نه امروز، نه فردا، نه هرگز.»

بایدن همچنین متعهد شد که «یک رئیس‌جمهوری برای همه آمریکایی‌ها» باشد؛ به‌خصوص کسانی که از او حمایت نمی‌کنند. او از ملت آمریکا خواست یک شروع جدید داشته باشند: «ما باید فرهنگی كه در آن واقعیت‌ها دستكاری و حتی ساخته می‌شوند را رد كنیم.»

بیشتر اعضای کنگره و سه رئیس‌جمهوری در قید حیات آمریکا شامل باراک اوباما، جورج بوش پسر و بیل کلینتون در مراسم حاضر بودند. سازمان‌دهندگان مراسم تحلیف به علت پاندمی کرونا تعداد شرکت‌کنندگان را از ۲۰۰هزار نفر به ۱۰۰۰ تن کاهش دادند.

پیش از بایدن، کامالا هریس معاون اول او سوگند یاد کرد تا اولین زن تاریخ این کشور باشد که به این مقام رسیده است. بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهوری جدید آمریکا نیز آماندا گورمن یک دختر شاعر پشت تریبون آمد و خطاب به مردم جهان شعری خواند که مضمون آن هدایت به نور در میان انبوه سایه‌ها بود: «اگر ما به اندازه کافی شجاع باشیم که نور را در چتر بزرگ سایه‌ها ببینیم، آن همیشه وجود دارد. فقط اگر ما به اندازه کافی شجاع باشیم.»

وقتی همه در انتظار روز بزرگ آمریکا بودند

این مراسم در امنیتی‌ترین حالت ممکن برگزار شد. با بسته‌شدن واشنگتن انتظار نمی‌رفت جمعیتی برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری حاضر شود؛ پاندمی بهانه بسیار خوبی برای خالی نگه‌داشتن محل مراسم بود. نشنال مال که در روزهای تحلیف دیگر رئیس‌جمهوران آمریکا مملو از جمعیت بوده، دیروز همچون منطقه سبز بغداد بسته شده و قرق بود. در عوض ۲۰۰هزار پرچم به نشانه کسانی که نمی‌توانند در مراسم شرکت کنند، کاشته شد.

نیویورک‌تایمز در گزارشی توصیفی به حال و هوای شهر در روز تحلیف بایدن پرداخت. سکوتِ عجیب صبح روزی مهم، گریبان پایتخت را گرفته بود و سربازان مسلح صحنه‌ای که جوزف آر بایدن را که قرار بود ظهر سوگند یاد کند و چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده باشد را محاصره کرده‌ بودند.

اولین دستورات اجرایی چه خواهد بود؟

یک دستیار ارشد جو بایدن گفته است که رئیس‌جمهوری جدید آمریکا قصد دارد در خاتمه روز شلوغ مراسم تحلیفش از اختیارات خود در ریاست‌جمهوری برای اعمال تغییرات در سیاست‌های مربوط به مسکن، وام‌های دانشجویی، تغییرات آب‌وهوایی و مهاجرت استفاده کند.

ران کلین، رئیس‌دفتر بایدن، گفته بود که در روز تحلیف ریاست‌جمهوری او از «تقریبا ۱۲» اقدام اجرایی سابقا وعده داده‌شده رونمایی می‌کند.

ملحق‌شدن مجدد به توافق آب‌وهوایی پاریس، لغو ممنوعیت مسافرتی در قبال چند کشور مسلمان، تمدید توقف در قبال پرداخت وام‌های دانشجویی فدرال، متوقف‌کردن اخراج‌ها و توقیف‌ها در قبال مستأجران و الزامی‌کردن ماسک در سفرهای بین ایالتی ازجمله اقداماتی است که در ابتدای کار قرار است در دولت بایدن اتخاذ شود.

روز آرام، ساکت و سرد واشنگتن

دقایقی قبل از شروع مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در آمریکا و البته بعد از اینکه ترامپ کاخ سفید را ترک کرد، دیوید اسمیت در توصیف روز تحلیف گاردین نوشت: آمریکا حالا آرام، ساکت و نسبتا سرد است. محوطه چمن‌کاری‌‌شده اطراف کنگره که به‌طور معمول انتظار می‌رود هزاران نفر در آن حاضر باشند، غیر از برخی صندلی‌های پلاستیکی با فاصله قرار داده شده، پایگاه دوربین‌های تلویزیونی و توالت‌های فرنگی قابل حمل است. هر از چندگاهی یک هلیکوپتر از بالای سر عبور می‌کند.

نشنال مال به جای آمریکایی‌هایی که نمی‌توانند در آن محل حضور داشته باشند، به دریایی از پرچم‌ها تبدیل شده. خیابان پنسیلوانیا کاملا خالی از سکنه است؛ فقط پرچم‌های جشن از دور نمایان هستند.

دو صفحه ‌نمایش غول‌پیکر تلویزیونی مشغول مصاحبه با روسای‌جمهوری سابق بوده و تصاویری از مراسم تحلیف قدیمی را به نمایش گذاشتند که یادآوری هوشمندانه جمعیت از دست رفته این دوره بود.

با این‌همه، میهمانان در قسمت غربی کم‌کم جمع شده و از مسیر آراسته به فرش قرمز، سفید و آبی عبور کردند تا شاهد ورود چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا باشند؛ گروه تفنگداران دریایی در زیر گنبد کنگره خودنمایی می‌کنند.

گاردین از نوید برآورده‌شدن آرزوی 50ساله ریاست‌جمهوری آمریکا نوشت: «با رسیدن به آرزوی نیم‌قرن ریاست‌جمهوری آمریکا، جو بایدن دست‌کم عطر و طعم شکوه و عاطفه به همراه خواهد داشت.»

منطقه سبز آمریکا!

مراسم تحلیف بایدن در جایی شبیه منطقه سبز بغداد انجام شد.

در آستانه ورود جو بایدن به کاخ سفید و شروع به کار به‌عنوان چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا، تدابیر امنیتی سختگیرانه‌ای در واشنگتن اعمال شد که البته با اتفاقات هفته‌های اخیر دور از انتظار هم نبود.

قرار بر این بود که بایدن پس از ادای سوگند در مقام ریاست‌جمهوری منتخب مردم، حوالی ظهر چندین دستورالعمل اجرایی با هدف تغییر سیاست در موضوعاتی مانند محیط‌زیست و مهاجرت صادر کند. ترامپ که در مراسم تحلیف جانشینش شرکت نکرد، سه‌شنبه‌شب عفو‌های زیادی که به دنبالش بود را انجام داد. او همچنین دستور منع کارمندان کاخ سفید از لابی‌گری دولت را لغو کرد.

بیش از ۲۵هزار نیروی گارد ملی از ترس خشونت‌های بیشتر روزهاست در واشنگتن مستقر شده‌اند؛ یعنی بیشتر از سه برابر نیرویی که هم‌اکنون به‌طور کل در عراق، افغانستان، سومالی و سوریه مستقر هستند. واشنگتن شبیه یک منطقه جنگی است.

تمامی خیابان‌ها بسته شده؛ بلوک‌های سیمانی و کانتینرهای بزرگ ورودی‌های منطقه مرکزی شهر را بسته‌اند. نیروهای امنیتی می‌گویند اطلاعاتی دارند که نشان می‌دهد نهادهای داخلی قرار است هدف تروریست‌های راستگرا قرار بگیرند.

 خروج نهایی ترامپ از کاخ سفید

ترامپ که پس از هجوم طرفداران افراطی‌اش تا حد زیادی از دید عموم افتاد، از کاخ سفید خارج و به فلوریدا پرواز کرد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، قبل از ترک کاخ سفید از سوی ترامپ، هلیکوپتر ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در محوطه کاخ سفید فرود آمد و ترامپ به همراه همسرش سوار بر آن شد تا راهی فرودگاه شود و به فلوریدا برود.

همزمان با ترک کاخ سفید از سوی ترامپ، جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا راهی کلیسا شد تا در مراسم نیایشی شرکت کند.

ترامپ در سخنانی ضمن تشکر از مردم و همه دوستان، خانواده و همکارانش طی چهارسال گذشته اعلام کرد که دستاوردهای زیادی داشته است. او گفت: «کاری که ما کردیم شگفت‌انگیز بود. ما ارتش آمریکا را بزرگ کردیم. ما یک دولت معمولی نبودیم. ما یک شاخه جدید در ارتش به وجود آوردیم.»

ترامپ: ما به شکلی باز خواهیم گشت

ترامپ که دستاوردهایش را در جمله‌های کوتاه گوشزد می‌کرد، ادامه داد: «ما از کهنه‌سربازان حمایت کردیم. معافیت‌های مالیاتی زیادی ایجاد کردیم. سیستم مالیاتی را اصلاح کردیم. شغل‌های زیادی ایجاد کردیم.» او مدعی شد اگر کرونا نبود، آمار ما در ایجاد شغل غیرقابل باور می‌شد.

ترامپ با نامیدن ویروس کرونا به نام «ویروس چینی» افزود: «در برابر بحران کرونا ما توانستیم کاری بکنیم که معجزه بود؛ ساخت واکسن کرونا در ۹ماه. ما دو واکسن ساختیم و یکی دیگر هم در راه است. ما خیلی زحمت کشیدیم و نتایج آن را به مرور خواهید دید. از تمام موانع رد شدیم. ۷۵میلیون رأی به دست آوردیم که رکوردی در میان همه رئیسان‌جمهوری آمریکاست. افتخار می‌کنم به انتخاب ۳۰۰ قاضی که رکوردی برای خودش است.»

رئیس‌جمهوری در حال کناره‌گیری ادامه داد: «مایه افتخار بود که رئیس‌جمهوری شما باشم. من همیشه برای شما خواهم جنگید. امیدوارم که دولت جدید به موفقیت دست یابد؛ زیرا پایه‌های موفقیت برای آن فراهم شده است. ما به شکلی باز خواهیم گشت و بار دیگر از معاونم و کنگره تشکر می‌کنم. شما را به زودی خواهیم دید. متشکرم.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در آستانه مراسم تحلیف خود و همزمان با خروج دونالد ترامپ از واشنگتن با انتشار توییت کوتاهی نوشت: «روز جدیدی در آمریکاست.»

در این شرایط رسانه‌های آمریکا به نقل از منابع آگاه گزارش دادند که دونالد ترامپ بنا به سنت دوره‌های گذشته در اتاق بیضی شکل کاخ سفید که دفتر کار رئیس‌جمهوری است، یک نامه برای جو بایدن، جانشین خود گذاشته است.

اولین رئیس‌جمهوری که در تحلیف نفر بعدی شرکت نکرد

او اولین رئیس‌جمهوری در بیش از 150سال است که در مراسم تحلیف جانشین خود شرکت نمی‌کند. حتی قبل از سوگند یادكردن بایدن، ترامپ تلاش كرد تا از هر فرصتی برای درگیرکردن سیاسی ملت در میان مرگبارترین بیماری همه‌گیر در یك قرن استفاده کند.

سه‌شنبه‌شب برای اولین‌بار از زمانی که ویروس کرونا در یک‌سال اخیر در آمریکا شیوع پیدا کرد، مراسم بزرگداشت بیش از 400هزار آمریکایی کشته‌شده بر اثر این بیماری برگزار شد.

بایدن درحالی که مقابل نماد یادبود لینکلن ایستاده بود، گفت: «برای بهبودی باید به یاد بیاوریم. گاهی سخت است که به یاد بیاوری؛ اما این‌گونه بهبودی می‌یابیم. رسیدن به بهبودی برای کشور مهم است و به همین دلیل امروز ما اینجا هستیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.