بید بلند افتتاح شد

روحانی: دولت دوازدهم مسیر را برای دولت بعدی هموار می‌کند

رئیس‌جمهوری گفت: «همین طور که این دولت دارد فعالیت را  انجام می‌دهد همزمان مسیر را برای دولت بعدی هموار می‌کند که کار مهم ماست بنابراین در بسیاری از پروژه‌ها شرایط را آماده کنیم که تکمیل آن به دست دولت سیزدهم انجام بگیرد.»

شهروندآنلاین: مراسم بهره‌برداری از پالایشگاه بزرگ گاز بیدبلند خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه گازی منطقه با حضور رئیس‌جمهوری آغاز شد. در چهل‌ودومین هفته از افتتاح طرح‌های ملی، بهره‌برداری از پالایشگاه بزرگ گاز بیدبلند خلیج فارس که به دست متخصصان داخلی ساخته شده است، انجام شد.

 وظیفه اصلی این پالایشگاه جمع‌آوری گازهای همراه با نفت (گازی‌های فلر) و تبدیل آن به خوراک مجتمع‌های پتروشیمی است. پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس با سرمایه‌گذاری سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و در کمتر از ۳۶ ماه با اتکا به توان داخلی راه‌اندازی شده است.

این پالایشگاه در شهرستان بهبهان استان خوزستان واقع شده است و حدود ۱۱ هزار ت‏‏ن گاز متان برای مصارف خانگی در زمان اوج مصرف هموطنان تولید و به شبکه گاز کشور تزریق می‌کند. تولید روزانه ۱۴۰۰ تن اتان، ۲۰۰۰ تن ال‌پی‌جی و ۱۳۰۰ تن محصول پنتان از دیگر محصولات این پالایشگاه است.

با بهره‌برداری از این پالایشگاه سالانه (در صورت تأمین صددرصدی خوراک) بیش از ۷۰۰ میلیون دلار درآمد حاصل کشور می‌شود. قرار است در این مراسم گزارشی از روند اجرایی فاز ۲ طرح جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار ارایه شود.

روحانی در مراسم بهره‌برداری از پالایشگاه بزرگ گاز بیدبلند خلیج فارس چه گفت؟

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه دولت دوازدهم مسیر را برای دولت بعدی هموار می‌کند، گفت: این دولت در بسیاری از پروژه‌ها شرایط را آماده می‌کند که تکمیل آن به دست دولت بعدی خواهد بود.

حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح ملی و بزرگ پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس گفت: «پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس پروژه بسیار مهمی است که برای ما افتخارآفرین است. از ابتدای سال تا امروز ۱۱ پروژه مهم پتروشیمی افتتاح شده است و امیدواریم ۶ پروژه دیگر هم در مسیر افتتاح باشد.»

او ادامه داد: «مسأله گاز فلر بسیار مهم بود؛ چرا که یک سرمایه ملی می‌سوخت و از بین می‌رفت. در اینکه گازهای فلر را جمع کنیم از روزهای اولیه دولت یازدهم در سفری که با آقای زنگنه به منطقه بوشهر و عسلویه داشتیم در هواپیما مفصل در این زمینه با او  صحبت کردم و قول دادند در این دولت این گازها جمع می‌شود که خبری خوشحال‌کننده بود و آن چیزی که ما سالانه دنبال می‌کردیم امروز شاهد افتتاح آن هستیم.»

رئیس‌جمهوری گفت: «همین طور که این دولت دارد فعالیت را  انجام می‌دهد همزمان مسیر را برای دولت بعدی هموار می‌کند که کار مهم ماست بنابراین در بسیاری از پروژه‌ها شرایط را آماده کنیم که تکمیل آن به دست دولت سیزدهم انجام بگیرد.»

روحانی افزود: «مردم  امیدوار باشند ظرف دو سال آینده همه مشعل‌هایی که امروز گازهای ما را می‌سوزانده و هم محیط زیست را آزار می‌داده و هم سرمایه ما را از بین می‌برده به طور کامل جمع آوری می‌شود.»

او در ادامه گفت: «روز بسیار مبارکی برای مردم بزرگ ایران در روزهای اولیه بهمن است که برای ما همواره پیام‌آور پیروزی ملت و صلح و آزادی و استقلال است.»

رئیس‌جمهوری افزود: «این پروژه بزرگ در روزی افتتاح می‌شود که آنها که مدعی بودند ایران را به زمین خواهند زد و می‌توانند کمر ملت سرافراز ایران را در برابر استبداد و قلدری خم کنند. آنهایی که توطئه و برنامه‌ریزی کردند در روزی این پروژه بزرگ افتتاح می‌شود که آنها نیستند. آنها با ذلت و سرافکندگی سرنگون شدند.»

روحانی ادامه داد: «کارهای روزهای پایانی عمر منحوس آنها برای همه جهان و ملت خود آمریکا روشن شد که آنها آغازگر ضد دموکراسی و پارلمان هستند. همان طوری که مجلس شورای ملی آن زمان را مستبدین به توپ بستند آنها هم آخر عمر خود کنگره را با اوباشی که به سمت کنگره فرستادند به توپ بستند. آنها از آغاز کار خود به همین صورت بودند منتها در پایان برای همه آشکار شد که این تروریست‌ها چه جنایتی بر مردم آمریکا و جهان روا داشتند.»

او گفت: «این پروژه عظیم و بزرگ که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها در سطح منطقه و خاورمیانه است امروز به دست فرزندان این مرز بوم به افتتاح رسید. این طرح در سال ۹۴ و ۹۵ که شرایطی بود که دست و بال ما در سایه برجام باز شده بود و توانستیم نفت را صادر کنیم و بخش بزرگی از پول نفت به صندوق وارد شود.»

روحانی افزود: «نفتی که می‌فروشیم ۳۸درصد قیمت نفت به صندوق واریز می‌شود؛ بنابراین نفتی که به فروش می‌رسد همه آن در اختیار دولت قرار نمی‌گیرد.  ۱۴.۵درصد در اختیار خود شرکت ملی نفت برای توسعه و اداره آن است. آنچه در اختیار دولت قرار می‌گیرد مقدار کمی است.»

او ادامه داد: «هر چقدر شرایط ما مناسب و درآمد ما اضافه شود، این درآمد نفت بخش بزرگ آن در اختیار صندوق توسعه ملی برای تحول در تولید و بخش صنعت قرار می گیرد و امیدواریم سال آینده همان طور که پیش‌بینی کردیم بتوانیم ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت بفروشیم. این سهم نفت در اختیار صندوق برای توسعه کشور قرار می‌گیرد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.