بازگشت تهرانی‌ها به رکورد قبلی‌شان

تداوم تولید روزانه 7هزار و ۵۰۰ تن پسماند در شهر تهران

شهروندآنلاین- هفت‌‌هزار و پانصد تن؛ پسماند تولیدی تهرانی‌ها. همه‌گیری قرن بیست‌ویکمی نه‌تنها سلامت و زندگی شهروندان را تغییر داده بلکه حجم و ترکیب پسمانده پایتخت‌نشینان را هم دستخوش تغییر قرار داده است. تهرانی‌ها قبل از کرونا پسماندشان را تا چهارهزار و 900 تن کاهش دادند، هرچند حالا دستکش و ماسک و… این رقم را به عدد قبلی یعنی هفت‌‌هزار و 500 تن رسانده‌اند، البته افزایش استفاده از موادغذایی بسته‌بندی شده و مصرف موادشوینده و ضدعفونی‌کننده نیز در تغییر ترکیب پسماند شهری موثر بوده است.

پسماندهای عادی استان تهران هم نسبت به سال‌های اخیر از نظر حجم و میزان و هم از نظر ترکیب زباله تغییراتی به خود دید، به‌طوری که افزایش میزان پسماند تولیدشده تنها ناشی از افزایش استفاده از ماسک، دستکش و وسایل حفاظتی نبود. به گفته رئیس اداره محیط‌زیست انسانی استان تهران، میزان پسماند تولیدشده روزانه در بیمارستان‌های شهر تهران در اوایل اسفند ۹۸، به ۸۰ تن و در اواخر اسفندماه به ۹۰ تن رسید و این میزان در فروردین‌ماه بین ۸۰ تا ۱۱۰ تن در روز متغیر شد. فاطمه اکبرپور از افزایش پسماندهای بیمارستانی می‌گوید. به باور اکبرپور، میزان پسماند تولیدشده در بیمارستان‌های سایر شهرهای استان تهران در اوایل اسفند و قبل از آن ۱۱ تن در روز و در فروردین با ۱۰ تن افزایش بین ۱۱ تا ۲۰ تن در روز افزایش یافت. «با تداوم شیوع ویروس کرونا در کشور میزان و حجم پسماندهای عادی و بیمارستانی در تهران تغییر قابل توجهی نسبت به ماه‌های گذشته نکرده، بنابراین نمی‌توان آن را با ماه‌های گذشته مقایسه کرد.»

به گفته او، در گذشته پسماندهای بیمارستانی به سه دسته «عادی»،«عفونی، تیز و برنده» و «شیمیایی و دارویی» تفکیک می‌شدند اما طبق جلسه‌ای که در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کووید-۱۹ یعنی اوایل اسفند سال ۹۸ با معاونان بهداشت سه دانشگاه علوم پزشکی و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران برگزار شد، به منظور کاهش و از بین‌بردن خطر شیوع این بیماری تأکید و تصویب شد علاوه بر رعایت ضوابط مربوط به پسماندهای بیمارستانی- که از گذشته نیز اجرا می‌شد- در بخش‌هایی از بیمارستان‌ها که بیماران کرونایی بستری می‌شوند، پسماندها داخل کیسه‌های دولایه و سه لایه قرار بگیرد. هرچند علاوه بر آن مقرر شد تمام پسماندهای بیمارستانی- که در گذشته به عادی و عفونی تفکیک می‌شدند- در دسته‌بندی پسماند عفونی قرار گیرند و به‌عنوان پسماند عفونی در مرکز دفع پسماند کهریزک دفن شوند و اوایل خرداد سال‌جاری میزان پسماندهای بیمارستانی شهر تهران ۹۰تن در روز و  پسماندهای عادی ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تن در روز گزارش شد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.