شکایت VODها، سایت‌های دانلود فیلم را فیلتر کرد

در شب تلخ فیلم‌بازها حق با کدامیک است؛ شرکت‌های مجاز یا آنها که دنبال دسترسی آزاد به فیلم‌های روز هستند؟

چند روزی است سایت‌های دانلود فیلم در ایران آپدیت نمی‌شوند و فیلم‌ها و سریال‌های جدید روی آنها قرار نمی‌گیرند. اگر شما هم دنبال‌کننده پروپاقرص آنها باشید، حتما با این موضوع روبه‌رو شده‌اید. البته که این اتفاقی آشنا برای دانلودکنندگان فیلم از این دست سایت‌ها در ایران است. چند سال پیش اتفاقی مشابه برای تاینی‌موویز افتاد و همین چند هفته پیش هم با شکایت شرکت نماوا از دیبا موویز موضوعی مشابه پیش آمد و قرار بر این شد این سایت فیلم‌های دوبله‌شده توسط نماوا را از روی سایت خود بردارد و سرورهای دانلود آن را متوقف کند، اما حالا اتفاق گسترده‌تری رخ داده است و مدیران این سایت‌ها به دیگران نیز هشدار می‌دهند، حواستان باشد که ممکن است این اتفاق برای شما نیز بیفتد، از معروف‌ترها شروع کرده‌اند و به بقیه هم می‌رسند؛ مگر اینکه سرورهای دانلودتان خارج از کشور باشد.

چندی پیش که شاهد اتفاقاتی از این دست بودیم، شک‌ها بیشتر به سمت شکایت «VOD»ها مانند نماوا و فیلیمو از سایت‌های دانلود فیلم و سریال بود و هر چند برخی منابع تأیید می‌کنند که «VOD»ها و «IPTV»های داخلی با پیگیری مراجع ذیصلاح موفق به انجام این کار شده‌اند ولی هیچ منبع رسمی این خبر را تصدیق نمی‌کند و حالا گویا داستان فراتر رفته و دادستانی وارد ماجرا شده است و روند متوقف‌کردن فعالیت سایت‌های غیرقانونی فیلم و سریال در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

پست یکی از مدیران این سایت‌ها نشان می‌دهد که آنها هنوز هم گمان می‌کنند شکایت «VOD»ها از آنها باعث مسدودشدن‌شان شده است. در قسمتی از این پست آمده: «سرورهای دانلود به دستور ستاد فیلترینگ توقیف شده. مدیران نماوا شروع‌ کردند به پرونده‌سازی برای سایت‌های فیلم مثل دیبا و چندی از همکاران، این پرونده ربطی به دوبله نداره و کلا می‌خواهند که جمع کنیم. امروز علاوه بر دیبا چند سایت همکار دیگر هم سرورشان دان شده. بقیه همکاران عزیز هم خوشحال نباشن چون قضیه گسترده هست و از بالا شروع‌کردند و هیچ سایت فیلم که آزاد فعالیت می‌کند چه رایگان چه «VIP» در امان نخواهد ماند مگر این‌که سروراش خارج کشور باشد.» البته که نماوا رسما بیانیه‌ای صادر کرده و در آن گفته از این سایت‌ها شکایت دیگری نکرده است و روند مسدود شدن سرورهای دانلود این سایت‌ها هیچ ربطی به شکایت نماوا ندارد.

نامه فیلترینگ
این حکم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود

البته که یکی دیگر از حدس و گمان‌هایی که مطرح می‌شود مسأله رعایت‌‌نکردن قانون کپی‌رایت است؛ اما به نظر منطقی نیست. حداقل تا به امروز و برخلاف قانون جهانی، در آرشیو تمامی وب‌سایت‌های رسمی و با مجوز داخلی هم هیچ‌ نشانه‌ای از رعایت‌کردن کپی‌رایت در بخش فیلم‌های بین‌المللی‌شان نیست. هر چند در میان سایت‌هایی که سرورهای دانلود آنها متوقف شده، سایت‌هایی هم هستند که فیلم و سریال‌های ایرانی را برای دانلود در اختیار کاربران قرار می‌دادند اما در میان آنها ارایه‌دهندگان فیلم‌ها و سریال‌های خارجی هم زیاد هستند و این موضوع با رعایت‌کردن قانون کپی‌رایت جور درنمی‌آید.

اگر بخواهیم از در انصاف با این موضوع روبه‌رو شویم باید بگوییم انتشار بدون مجوز فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی که ساخت هموطنان خودمان است به ضرر آنها تمام می‌شود؛ مگر این‌که تهیه‌کننده تصمیم گرفته باشد فیلم خود را رایگان در اختیار مردم بگذارد، در غیر این صورت آنها هزینه کرده‌اند و باید برای تأمین هزینه‌های‌شان فیلم‌ها و سریال‌هایی که ساخته‌اند را بفروشند. اما فیلم‌ها و سریال‌های بین‌المللی؛ ما در ایران توانایی خرید فیلم‌ها و سریال‌ها را از روی سایت‌ شرکت‌های سازنده نداریم و برای دیدن این فیلم‌ها مجبور به دانلود غیرقانونی آنها از سایت‌ها هستیم و در این موضوع شکی نیست. اگر سایتی در ایران برای نخستین‌بار فیلم بین‌المللی را بارگذاری کند و دیگران نفرات بعدی باشند، نباید جلوی دیگران را گرفت، مگر مانند شکایت سایت نماوا از دیباموویز که درباره دوبله‌های اختصاصی‌اش بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
2 دیدگاه
  1. اسما می‌گوید

    http://www.negingap.pro/
    سایت های فیلم
    نباید فیلتر شوند
    چرا که در بین مردم یه سری افراد هستند میرن گزارش الکی به فیلترینگ میدن
    بخاطر اونه فیلتر میشوند

  2. علی می‌گوید

    باید وبسایت فیلیمو به علت نقض کپی رایت و گران فروشی تعطیل بشه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.