5 میلیارد فروش تا امروز!

تا امروز (جمعه) 94 هزار و 500 نسخه کتاب در نمایشگاه مجازی به فروش رفته است

پیمان خاکسار: «نظرم درباره نمایشگاه مجازی مثبت است چون وقتی امکان برگزاری نمایشگاه کتاب حضوری وجود ندارد، برگزاری آن به صورت آنلاین بهترین حالت است. برای همین به نظرم اتفاق خوبی است البته اگر درست انجام شود، ولی این‌طور که نشود مخاطبان وارد آن شوند انگار که اصلا نیست.»

شهروند آنلاین: معاونت خانه کتاب در آخرین آمار درباره خریداران نمایشگاه مجازی کتاب اطلاع داده تاکنون 5میلیارد تومان سفارش به ثبت رسیده است. این رقم در واقع برآیند فروش 94 هزار 500 نسخه کتاب بوده. آزاده نظربلند همچنین در گفت‌وگو با ایبنا اشاره کرده: «نزدیک به 20میلیون نفر از سایت نمایشگاه بازدید کردند؛ علاوه ‌بر این آمار بیشترین مراجعه در ساعت، 2میلیون مراجعه است.» تمام این آمار البته در حالی ارایه می‌شود که هنوز خریدها و سفارش‌های ارگانی از خریداران شخصی تفکیک نشده است. در کنار این آمار، امیرحسین کریمی، مدیر منطقه پستی منطقه جنوب‌غرب تهران هم اضافه کرده: «23هزار سفارش از سوی ناشران تهرانی در سامانه پست ثبت شده است اما هنوز تحویل شرکت ملی پست ایران نشده‌اند.» هر چند پیش از این از تحویل 16هزار بسته پستی خبر داده. تمام اینها را البته باید اضافه کرد به وضعیت دسترسی به سایت نمایشگاه که همچنان چندان مطلوب نیست. چنانچه پیمان خاکسار، مترجم، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرده: «اتفاقا همین حالا (عصر چهارشنبه، اول بهمن) خواستم وارد سایت نمایشگاه شوم که باز نشد! اما نظرم درباره آن مثبت است چون وقتی امکان برگزاری نمایشگاه کتاب حضوری وجود ندارد، برگزاری آن به صورت آنلاین بهترین حالت است. برای همین به نظرم اتفاق خوبی است، البته اگر درست انجام شود، ولی این‌طور که نشود مخاطبان وارد آن شوند انگار که اصلا نیست.»

واقعیت این است که روز اول برگزاری نمایشگاه، مشکلات سایت آنقدری بود که هر کاربری قید بازدید مجازی را بزند؛ مشکلاتی از قبیل سرعت پایین، بازنشدن برخی صفحات ناشران، تأخیر در برقراری ارتباط و در کل صبوری فراوان برای سرزدن و جست‌وجوکردن. مسأله عجیب در این میان پاسخگونبودن دست‌اندرکاران بود تا جایی که صرفا به دادن بیانیه‌ای مبنی بر سرزدن مخاطبان در ساعات مختلف شبانه‌روز بسنده کردند: «از خریداران تقاضا می‌شود با توجه به 24ساعته‌بودن بازدید و خرید، مراجعه به سایت را به روزهای آینده و ساعت‌های مختلف موکول کنند.»

در کنار اینها، خبرگزاری مهر هم در گزارشی مفصل به ماجرای برگزاری شتاب‌زده نمایشگاه کتاب تهران پرداخته و در بخشی از گزارش آورده‌: «مشکل فنی پایگاه اینترنتی نمایشگاه مجازی کتاب تهران در روزهای اول و دوم برپایی این‌ رویداد نشان داد نگرانی‌های چندماهه درباره زیرساخت این‌نمایشگاه بی‌مورد نبوده است.»

در هر حال 1732 ناشر در نمایشگاه مجازی کتاب ثبت‌نام کرده‌اند. مراجعان به 2میلیون هم نفر هم رسیده‌اند و سفارش‌های پستی تا 23هزار سفارش هم بوده است. در مجموع اما نباید به انتقادهایی که در عدم دسترسی کاربران به نمایشگاه به وجود آمده، بی‌توجه بود. روز چهارشنبه بسیاری از کاربران از جمله خبرنگاران «شهروند آنلاین» با مشکل دسترسی مواجه بودند. یک روز بعد از این جریان، تازه روابط عمومی خانه کتاب اقدام به انتشار بیانیه‌ای مبنی بر عذرخواهی کرد و حالا رسیده‌ایم به روز سوم برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب که سرعت دسترسی از روزهای گذشته بالاتر است اما همچنان به کیفیت مطلوب نرسیده.

روز اول نمایشگاه کتاب اگر با ابزار «گوگل پیج اسپید» سری به نمایشگاه می‌زدید، رقم سرعت گاهی حتی به رقم 4 می‌رسید که سرعتی فوق‌العاده پایین است. قابل توجه است رقمی پایین‌تر از 49 در واقع نشان می‌دهد که سایت، مناسب برای دسترسی نیست. حالا این سرعت در روز سوم نمایشگاه بین 60 تا 70 (بنا به استفاده از موبایل یا کامپیوتر) نوسان داشته. در مجموع اما اگر قرار است از نمایشگاه مجازی کتاب دیدن کنید، بهتر است بازدید خود را با ساعت نیمه‌شب موکول کنید چون همان ابزار، عدد نزدیک به 80 را برای سرعت نشان می‌دهد و دست‌کم می‌توان پرسه‌ای راحت‌تر در این نمایشگاه مجازی داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.