اگر «مالی» بیاید…

آشنا: انتخاب رابرت مالی حامل پیامی روشن برای حل سریع مناقشه ایران و آمریکاست

کاتن سناتور جمهوری‌خواه در صفحه خود در توئیتر با این ادعا که «اگر مالی بیاید مقامات ایرانی احساس خوش‌شانسی می‌کنند»، افزود: مالی از نیروهای امنیتی دولت باراک اوباماست و دوسال پیش هم با ظریف در نیویورک دیدار کرده است.

شهروند آنلاین: منابع خبری گزارش دادند که «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا قصد دارد «رابرت مالی»، از مقام‌های دولت سابق آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای با ایران هم نقش داشته را به‌عنوان نماینده ویژه دولت در امور ایران منصوب کند. موضوعی که در آمریکا و ایران مورد توجه سیاستمداران قرار گرفته است.

کاتن سناتور جمهوری‌خواه در صفحه خود در توییتر با این ادعا که «اگر مالی بیاید مقامات ایرانی احساس خوش‌شانسی می‌کنند»، افزود: «مالی از نیروهای امنیتی دولت باراک اوباماست و دوسال پیش هم با ظریف در نیویورک دیدار کرده است.»

این یکی از آخرین واکنش‌های معنادار و زودهنگام به احتمال برگزیده‌شدن رابرت مالی به‌عنوان نماینده ویژه دولت جدید آمریکا درامور ایران است.

این سناتور جمهوری‌خواه گفت: «انتصاب افراطی‌هایی چون «مالی» دروغ همه سخنان رئیس‌جمهوری بایدن و تونی بلینکن (وزیر خارجه پیشنهادی بایدن) برای وحدت آمریکایی‌‌ها را نشان می‌دهد.»

اما برخلاف سناتور کاتن، «ایلان گلدنبرگ » مدیر اجرایی مرکز امنیت آمریکای جدید تأکید دارد که در صورت انتصاب رابرت مالی به‌عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، طرف آمریکایی خوش‌شانس خواهد بود که مالی این مسئولیت را برعهده بگیرد.

ایلان گلدنبرگ گفت: «رابرت مالی یکی از بهترین متفکران و سیاست‌گذاران سیاست خارجی آمریکاست که ما داریم. او یکی از بهترین‌ها در اجرای تعهدات رئیس‌جمهوری بایدن برای بازگشت به برجام خواهد بود. ما خوش‌شانس خواهیم بود که او را در این مسئولیت داشته باشیم.»

در ایران نیز حسام‌الدین آشنا در واکنش به انتخاب رابرت مالی به‌عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در توییتی نوشت: «انتخاب احتمالی رابرت مالی حامل پیامی روشن در مورد یک رویکرد کارآمد برای حل سریع و موثر مناقشه است.»

 

رابرت مالی کیست؟

رابرت مالی، فرزند یکی از یهودیان سوریه است که در مصر به دنیا آمده است. او که به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهوری و هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه، آفریقای شمالی و منطقه خلیج‌فارس فعالیت می‌کرد، پس از خروج از کاخ سفید به‌عنوان رئیس و مدیرعامل «گروه بین‌المللی بحران» مستقر در واشنگتن دی‌سی فعالیت خود را پی گرفت.

رابرت مالی که از زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون به کاخ سفید راه یافته بود، در سال ۲۰۰۸ به دلیل گزارش ملاقاتش با اعضای حماس ابتدا از ستاد انتخاباتی اوباما کنار گذاشته شد، اما در مارس ۲۰۱۴ به‌عنوان مشاور عالی او در امور خاورمیانه به خدمت گرفته شد. او در سال آخر دولت اوباما نیز مسئول و هماهنگ‌کننده سیاست‌های دولت در قبال گروه تروریستی داعش بود.

نام مالی و خبر انتصاب احتمالی او در حالی دوباره بر سر زبان افتاده که اعضای تیم انتقالی بایدن تحقق بخشیدن به دیدگاه رئیس‌جمهوری منتخب را برای دیپلماسی با ایران پس از خروج ترامپ از برجام آغاز کرده‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.