انسولین، تنها برای یک‌ماه

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو: کمبودها اغلب مربوط به برندهای خارجی است

شهروندآنلاین- به اندازه‌ یک‌ماه مصرف کشور انسولین داریم. مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در حالی این خبر را اعلام می‌کند که به گفته او، باید به اندازه سه‌ماه ذخیره داشته باشیم. حیدر محمدی معتقد است انسولین‌های متنوع در کشور داریم و شرایط مثل قبل نیست که فقط یک مدل انسولین داشته باشیم. «انسولین‌های ویالی و قلمی متنوعی در کشور داریم و در کمیسیون‌هایی که امسال داشتیم، رأی دادیم تا تولید داخل انسولین‌های قلمی هم داشته باشیم.»

به گفته محمدی، مصرف انسولین در کشور بالا رفته در حالی که قیمت استفاده از انسولین در کشور ما نسبت به منطقه‌ خیلی پایین است. «به‌طور مثال انسولین در کشور همسایه شاید حدود ۲۵۰هزار تومان باشد که در کشور ما بدون پوشش بیمه ۳۰هزار تومان و با پوشش بیمه ۳هزار تومان خواهد بود.» او این تفاوت قیمت را موضوعی برای وسوسه برخی افراد می‌داند که دست به قاچاق این دارو می‌زنند. «این ماجرا کم است، ولی به هرحال وجود دارد.»

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو معتقد است چون ابزار تشخیص دیابت در کشور زیاد شده و روز به روز دیابتی‌ها بیشتر می‌شوند، در واقع انقلابی در مصرف انسولین به وجود آمده. «چون در میزان تولید و واردات ما این هجوم مصرف وجود نداشت. کمبودی در کشور نداریم و ممکن است مقطعی در بعضی مناطق جغرافیایی انسولین با برندهایی تمام شود که از طرف دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌کنند و سهمیه‌ها را جابه‌جا می‌کنیم.»

به باور محمدی، شرایط متغیر است و ارز هم تغییر می‌کند، شرکت‌ها هم در نبودِ ارز نمی‌توانند ذخیره‌ای داشته باشند، در صورتی که اگر مشکلات ارزی نداشتیم، خیلی راحت می‌توانستیم ذخیره انسولین را بیشتر کنیم. امیدواریم با همت بانک مرکزی و تغییراتی که در مسئولان ظالم ایالات متحده به وجود آمده، بر این مشکل تأثیر مثبت بگذارد، اینکه دولت آمریکا حوزه بهداشت و درمان را هم شامل تحریم‌ها محسوب کرده، کار غیراخلاقی تاریخی است.

او با اشاره به اینکه در تولید داخل کمبودی نیست و این کمبودها اغلب برای برندهای خارجی است، گفت: «امیدواریم با این انسولین‌هایی که به سمت تولید آن می‌رویم، مشکلات ما حل شود و انسولین در سیستم دارویی چیز خاصی نیست و امیدوارم که مشکلات حل شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.