جنجال دوباره هیتلر

مترجم ایرانی، هیتلر را فردی آزاده، انسان‌دوست و با افکاری عارفانه توصیف کرده است!

هیتلر کتاب «نبرد من» را در زندان نوشت. اما چه كسي فكرش را مي‌كرد بعدها همین زندانی دستور توزیع 10ميليون نسخه از كتابش را در سرار کشور صادر کند؟ کتابی که ایده‌های مؤلف آن منجر به کشته‌شدن 6میلیون نفر در آلمان و قریب به 50میلیون نفر در سراسر جهان شد.

شهروندآنلاین: دکتر فاروق صفی‌زاده در مقدمه کتاب خود «نبرد من»، هیتلر را انسانی آزاده، بشر‌دوست و با افکاری عارفانه توصیف‌می‌کند! در ترجمه این کتاب که توسط نشر «ارغوان» به چاپ رسیده، جملاتی حیرت‌آور درباره آدولف هیتلر می‌خوانید. البته ناشران در ایران به جهت فروش کتاب «نبرد من» بارها آن را منتشر کرده‌اند، اما  گویا چندان بر مقدمه‌های خود نظارتی نداشته‌اند یا اگر هم داشته‌اند، تلاش کرده‌اند دیدگاه‌های نیم قرن پیش را به همان صورت بازتاب دهند؛ دیدگاه‌هایی که اگر همین حالا به صورت رسمی در کشورهای اروپایی منتشر شوند، اعتراض‌های فراوانی را به دنبال خواهند داشت. همین حالا که حاشیه‌ای بر کتاب «نبرد من» در لهستان منتشر شده، انتقادهایی را به همراه داشته. واقعیت این است که چاپ نسخه اصلی این کتاب در بسیاری از کشورها ممنوع است، چراکه کتاب به شکلی واضح و صریح در جهت بسط افکار فاشیستی و نژادپرستانه عمل کرده است. پروفسور اوگنیوس کرول، مورخ و کارشناس سیاسی که برای مدت سه سال روی این کتاب کار کرده، گفته است این حاشیه‌نویسی در واقع علیه افکار فاشیستی است و نباید مقابل آن ایستاد. او عنوان کرده: «انتشار این کتاب نه‌تنها توهین که ادای احترامی است به قربانیان سیستم جنایی و هشداری است برای نسل‌های آینده تا به فهم کامل‌تری از خطرات نازیسم، دروغ و تمامیت‌طلبی برسند.» ناشر لهستانی هم گفته تصمیم دارد سود حاصل از فروش این کتاب را به موزه آشویتس بیرکناو در لهستان اختصاص دهد، چون انتظار می‌رود این کتاب حتی در لهستان هم فروش بالایی داشته باشد. چنانچه زمانی که «نبرد من» سال 2016 بعد از 70سال در آلمان بازچاپ شد، فروش فوق‌العاده‌ای داشت.

هیتلر کتاب «نبرد من» را در زندان نوشت. اما چه كسی فكرش را می‌كرد، بعدها همین زندانی دستور توزیع 10 ميليون نسخه از كتابش را در سرار کشور صادر کند؟ کتابی که ایده‌های مؤلف آن منجر به کشته‌شدن 6میلیون نفر در آلمان و قریب به 50میلیون نفر در سراسر جهان شد. برای همین انتشار این کتاب تا سال‌ها در آلمان ممنوع بود. هرچند در سال‌های اخير يكی از پرفروش‌‌ترین کتاب‌های آمازون بوده. ماجرا از اين قرار است كه پس از شکست آلمان نازی، متفقین حقوق چاپ این کتاب را به ایالت بایرن سپردند که به‌طور انحصاری به فرمانداری ایالت بایرن تعلق داشت و تا سال 2016 با انتشار کتاب مخالفت کرده بود. اين مخالفت به جهت برانگيخته‌شدن احساسات ميليون‌ها انسانی بود كه در آتش جنگ جهانی دوم سوختند. يكی ديگر از دلايل آن هم تهييج احساسات نژادپرستانه‌ای عنوان شده است كه رگه‌های آن در آلمان و بعضی كشورهای اروپا در شكل و شمايلی جديد گاهی به چشم می‌خورد. در هر حال كه بر اساس قوانين كپی‌رايت آلمان، 70سال از مرگ مؤلف اين كتاب گذشته بود و هر ناشر ديگری در آلمان حق داشت آن را آزادانه چاپ كند. بنابراين ژانويه 2016 اين كتاب بعد از 70سال در آلمان تجديد چاپ شد. با این حال، جالب است بدانید نامی که آدولف هیتلر برای کتاب زندگینامه خود انتخاب کرده بود، «چهار سال و نیم نزاع با دروغ‌، حماقت و بزدلی» بود. اما ناشر هیتلر نظرش این بود که بهتر است نامی کوتاه‌تر و مختصرتر روی کتاب بنشیند. او عنوان «نزاع من» را انتخاب کرد که در زبان انگلیسی، «نبرد من» ترجمه شد و به همین نام نیز معروف ماند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.