رنجِ سیاسی او تمام نشده

رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا می‌گوید دادگاه استیضاح ترامپ هشتم فوریه کلید می‌خورد

استدلال‌های آغازین در دادگاه استیضاح سنا برای دونالد ترامپ قرار است در طول هفته دوم فوریه آغاز شود، در حالی که رئیس‌جمهوری پیشین به اتهام تحریک شورش در کنگره آمریكا روبه‌رو است.

مجلس روز دوشنبه طرح استیضاح را علیه رئیس‌جمهوری سابق منتشر می‌کند و به تیم حقوقی او مهلت می‌دهد تا پرونده خود را آماده کنند. استدلال‌های آغازین در دادگاه استیضاح سنا برای دونالد ترامپ قرار است در طول هفته دوم فوریه آغاز شود، در حالی که رئیس‌جمهوری پیشین به اتهام تحریک شورش در کنگره آمریكا روبه‌رو است.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، این برنامه را اواخر جمعه پس از توافق با جمهوریخواهان اعلام کرد. طبق جدول زمانی، مجلس اواخر روز دوشنبه طرح استیضاح علیه ترامپ را برای رسیدگی اولیه در روز سه‌شنبه ارسال می‌کند. از آن زمان به بعد، تیم حقوقی ترامپ قبل از شروع بحث و گفت‌وگو در ماه فوریه وقت خواهد داشت تا پرونده را آماده کند.

منتظر یک دادرسی عادلانه باشید

شومر گفت که او و میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه سنا، جزئیات مربوط به زمان و مدت دادگاه را شرح می‌دهند. به گفته شومر، سنا دادگاهی را در مورد استیضاح دونالد ترامپ ترتیب خواهد داد؛ یک دادرسی عادلانه. او تأکید کرده که «اشتباه نکنید، یک محاکمه برگزار می‌کنیم.»

به گزارش گاردین، ترامپ تنها رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکاست که دو بار استیضاح شده است. محکومیت در سنا که به دوسوم اکثریت آرا نیاز دارد، می‌تواند مانع از این شود که ترامپ از این پس دیگر به مقام و منصب دولتی نرسد.

در حالی که مک کانل و دیگران در مورد اتهامات مطرح‌شده علیه ترامپ در دومین دادگاه استیضاح صراحت بیان داشته‌اند، با این حال انتظارات از دموکرات‌ها در کسب آرای لازم برای محکوم‌کردن او کم است.

پنجاه دموکرات و 17 جمهوریخواه باید به محکومیت رأی مثبت دهند و این اتفاق بسیار بعید است؛ بسیاری از سناتورهای جمهوریخواه نشان داده‌اند که با این ایده مخالف هستند.

مک کانل به ترامپ پیشنهاد کرده پس از ارایه طرح‌های استیضاح در سنا، حداقل یک هفته فرصت بخواهد تا برای دادگاه آماده شود. اما در رد پیشنهاد مک کانل برای تأخیر در انتقال طرح از مجلس، دموکرات‌ها بیش از اعمال فشار در پرونده ترامپ عمل کردند.

آنها همچنین موضع محکمی در جنگ داخلی قدرت برای سنا گرفته‌اند، زیرا دولت تازه‌تأسیس‌شده جو بایدن آماده می‌شود که از جمهوریخواهان بخواهد در ابتکاراتی از جمله سیاست‌های پاسخگویی به همه‌گیری، تسکین اقتصادی و اصلاحات مهاجرت حمایت‌کننده باشند.

ترامپ تنها رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکاست که دو بار استیضاح شده است. محکومیت در سنا که به دوسوم اکثریت آرا نیاز دارد، می‌تواند مانع از این شود که ترامپ از این پس دیگر به مقام و منصب دولتی نرسد.

اقلیتی که هنوز برای به دست آوردن امتیاز می‌جنگند

مک کانل و جمهوریخواهان با شکست دو برابری در انتخابات دور دوم جوجیا در اوایل ماه جاری کنترل سنا را از دست دادند.

اما مک کانل برای دستیابی به مزایا همچنان می‌جنگد و از تصویب توافق‌نامه تقسیم قدرت در بدنه که اکنون 50 -50 تقسیم‌شده، خودداری می‌کند، مگر اینکه شومر قول دهد که گزینه تأخیر و کش‌دادن طرح در مجلس قانونگذاری را حفظ کند که حزب اقلیت را قادر می‌سازد فقط با 41 رأی از قانون جلوگیری کند.

شومر نیز روز جمعه این ادعای مک کانل را رد کرد و خواستار تأیید توافق‌نامه سازماندهی جمهوریخواهان شد که به عنوان مثال سهم مساوی برای طرفین را در هر کمیته اعطا می‌کند، بدون اینکه به چیز دیگر متوسل شوند.

شومر گفت: «پیشنهاد مک کانل غیرقابل‌قبول است و پذیرفته نخواهد شد.»

این دو تحرک‌های اهرم فشاری توسط رهبری دموکرات نشان‌دهنده تمایل به تحمیل مسئولیتی است که احساس می‌کنند در نوامبر گذشته بر دوش آنها گذاشته شده است.

اما بازی‌های قدرت در این میان عمیقا زیرسوال می‌رود که آیا بایدن از حمایت جمهوریخواهان در صورت تلاش برای پاسخ به چندین بحران ملی بهره‌مند می‌شود؟

قلدر‌ترین حامیان ترامپ در مجلس سنا تهدید کرده‌اند که هر ذره از دستور کار بایدن، از جمله انتصاب‌ها در کابینه را گرو نگه می‌دارند مگر اینکه دموکرات‌ها دادگاه استیضاح را لغو کنند.

بازی‌های قدرت در این میان عمیقا زیر سوال می‌رود که آیا بایدن از حمایت جمهوریخواهان در صورت تلاش برای پاسخ به چندین بحران ملی بهره‌مند می‌شود؟

ران جانسون، سناتور جمهوریخواه که تا این هفته رئیس کمیته امنیت داخلی بود، در توییتر خود نوشت: «دموکرات‌ها نمی‌توانند از هر دو امتیاز برخوردار باشند: دادرسی استیضاحی ضدقانون اساسی و تأیید سنا نسبت به تیم امنیت ملی دولت بایدن.» او افزود: «آنها برای راضی نگه داشتن ملت باید بین انتقام‌جویی یا اداره امور انتخاب كنند. چه پیش می‌آید؛ انتقام یا امنیت؟»

تکرار رنج سیاسی ترامپ

به هر حال ارسال طرح باعث شروع دادرسی می‌شود. پس از انتقال ماده استیضاح، از وکلای ترامپ خواسته می‌شود تا از رئیس‌جمهوری پاسخی ارایه دهند و دادستان‌های مجلس، معروف به مدیران استیضاح، خلاصه بررسی مقدماتی را ارایه می‌دهند.

هنگامی که ترامپ برای اولین‌بار در دسامبر 2019 استیضاح شد، نانسی پلوسی، رئیس مجلس انتقال پرونده به سنا را به تأخیر انداخت و تلاش کرد رنج سیاسی ترامپ را طولانی کند. او در این راه امتیازاتی درباره نحوه دادرسی ترامپ کسب کرد. اما این بار پلوسی به سرعت شروع به حرکت کرد، تصمیم او با حرکت قطعه‌های بسیار زیاد و غیرمعمول، در واقع عمیقا به دستور کار دولت بایدن و آینده کشور مرتبط است.

دموکرات‌ها شاید به این نتیجه رسیده باشند که چانه‌زنی برای حمایت جمهوریخواهان از دستور کار بایدن اشتباه است؛ در حالی که موضوع اصلی این دستور کار بسته حمایتی از کووید و بهبود اقتصادی  با ارزش 1.9 میلیارد دلار است.

گروه ناظران دولت به مجلس قانونگذاری تذکر داد و  روز جمعه مک کانل را به دلیل پشتیبانی از توافق تأخیر در تشکیل پرونده مورد انتقاد قرار داد.

«الی زوپنیک» سخنگوی این گروه گفت: «سناتور مک کانل با تهدید به کش‌دادن یک قطعنامه معمول که به راحتی تأیید می‌کند دموکرات‌ها اکثریت را به دست آورده‌اند و اکنون می‌توانند کمیته‌ها را رهبری کنند، دیگر برای کسی جای تردید نمی‌گذارد که او  تنها هدفش تضعیف، به تأخیر انداختن و مسدودکردن برنامه بایدن در مقام ریاست جمهوری است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.