واکسن‌ امید جهانی برانگیخته؛ مگر در آفریقای جنوبی!

رسوایی توزیع داروهای ضد کووید باید باعث شرمساری کشورهای ثروتمندی شود که واکسن احتکار می‌کنند

«خلق واکسن کووید-19 شاهدی بر ابتکار و نوآوری علمی است، اما رسوایی توزیع آن نمایش خفت‌آور شکست اخلاقی است. ثروتمندترین کشورها بیش از 4 میلیارد دوز واکسن سفارش داده‌اند و اغلب برای نماندن در صف پول بیشتری پرداخت می‌کنند! این 16درصد از جمعیت جهان است که 60درصد از واکسن‌ها را به دست می‌آورند!»

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: واکسن‌ امید جهانی برانگیخته؛ مگر در آفریقای جنوبی! شصت میلیون دوز واکسن کووید-19 در سراسر جهان توزیع شده است. این خبر خوبی است. خبر بد چیست؟ تمام افرادی که در آفریقا واکسینه شده‌اند، به راحتی در طبقه بالای اتوبوسی در لندن می‌گنجند! بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، فقط 25 نفر در قاره‌ای 1.3 میلیارد نفری واکسینه شده‌اند! این 25 نفر –در گینه- تنها افراد در کشوری کم‌درآمد هستند که واکسن کووید-19 دریافت کرده‌اند.

برخی از کشورهای با درآمد متوسط ​​، به‌ویژه هند، برنامه‌های بلندپروازانه واکسیناسیون را تنظیم کرده‌اند، اما کشورهای فقیرتر ضرر کرده‌اند و موفق نبوده‌اند.

ثروتمندترین کشورها بیش از 4 میلیارد دوز سفارش داده‌اند و اغلب برای نماندن در صف و دورزدن آن پول بیشتری پرداخت می‌کنند! این 16درصد از جمعیت جهان است که 60درصد از واکسن‌ها را به دست می‌آورند! کانادا پنج برابر جمعیت خود واکسن سفارش داده است.

مرکز Covax  برای در دسترس قراردادن واکسن‌ها در سطح جهانی راه‌اندازی شده است. Covax ادعا می‌کند که 200 میلیون دوز واکسن از تولیدکنندگان تأمین کرده و امیدوار است درمجموع 2 میلیارد دوز دریافت کند. تاکنون هیچ کدام تحویل داده نشده است.

بخشی از مشکل احتکار واکسن است. ثروتمندترین کشورها بیش از 4 میلیارد دوز سفارش داده‌اند و اغلب برای نماندن در صف و دورزدن آن پول بیشتری پرداخت می‌کنند! این 16درصد از جمعیت جهان است که 60درصد از واکسن‌ها را به دست می‌آورند! کانادا پنج برابر جمعیت خود واکسن سفارش داده است.

همچنین مشکل ناکارآمدی دولت –به‌ عنوان مثال آفریقای جنوبی- و کمبود زیرساخت برای توزیع وجود دارد. اما مسأله بیشتر این است که چگونه سیستمی مبتنی بر سود در برابر نیاز مبرم اجتماع ناتوان است و شکست می‌خورد. این مشکلات باعث شده برخی از کشورهای فقیر به‌ طور مستقیم با شرکت‌های دارویی مذاکره کنند.

آفریقای جنوبی 1.5میلیون دوز واکسن آکسفورد/آسترازنکا سفارش داده است، اما در ازای هر دوز 5.25 دلار (3.83 پوند) پرداخت می‌کند؛ بیش از دو برابر ملت‌های اروپا.

خلق واکسن کووید-19 شاهدی بر ابتکار و نوآوری علمی است؛ اما رسوایی توزیع آن نمایش خفت‌آور شکست اخلاقی است.

منبع: یادداشت کِنان مالیک، ستون‌نویس گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.