آیا دوباره کرونا فاجعه می‌شود؟

این روزها ترس شیوع موج جدید کرونای انگلیسی و آفریقایی فراگیر شده است زیرا این ویروس‌های جدید به نظر سریع‌الانتشارتر و کشنده‌تر هستند.

شهروند آنلاین –چند روز پیش خبر ابتلای یک ایرانی که تازه از انگلیس بازگشته بود به ویروس جهش‌یافته انگلیسی رسانه‌ای شد و چند روز بعد نیز وزیر بهداشت خبر داد که دو نفر دیگر نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند و به تازگی این آمار به عدد 6 رسیده است.

رد پای ویروس جدید در کشورهای همسایه

علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کرونا معتقد است که نوع جدید کرونا همه جهان را درگیر کرده است و این نوع ویروس در اطراف کشور ما نیز وجود دارد و نمونه‌هایی نیز در داخل کشور دیده شده‌اند. در حال حاضر این نوع جدید ویروس در کشورهایی نظیر پاکستان، ترکیه، امارات، اردن و… که از همسایگان ایران هستند دیده شده و آمارها نشان می‌دهد که بیش از 40 کشور دنیا با این ویروس جدید درگیر شده‌اند.

سیستم پایشی کشور تقویت شود

به اعتقاد عضو کمیته علمی کرونا برای آنکه  شیوع این نوع ویروس در کشور کاهش پیدا کند باید سیستم پایشی در کشور تقویت شود و تعداد تست‌ها برای مشخص شدن آمار موارد ابتلا مشخص شود تا به این طریق روند درمان و ایزوله کردن افراد بیمار آغاز و از شیوع آن جلوگیری شود.

استرالیا درگیر شد اما مثل انگلیس نشد

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی آزمایشگاه مسیح دانشوری ضمن اشاره به اینکه با توجه به سیستم‌های مراقبتی که در کشور‌های مختلف می‌بینیم انتظار اینکه این جهش سبب موج جدید کرونا شود، وجود دارد و می‌گوید:‌ «مثال جالبی که در مورد این جهش  وجود دارد، این است که کشور استرالیا هم درگیر ویروس جهش یافته شده است، ولی همانند انگلستان تحت تأثیر قرار نگرفته و این مسأله نشان می‌دهد که داشتن یک سیستم پایشی خوب و مناسب می‌تواند از شیوع جهش جدید جلوگیری کند.»

عضو کمیته علمی کرونا ضمن تاکید بر اینکه ما باید سیستم پایشی خود را تقویت کنیم، متذکر شد: «برای جلوگیری از شیوع کرونا در کشور باید سیستم پایشی خود را تقویت کنیم و تعداد تست‌ها را بسیار بالا ببریم تا موارد ابتلا را شناسایی و روند درمان و ایزوله کردن را آغاز کنیم که این موضوع بسیار مهم است.»

اثری از کرونای برزیلی نبوده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه یکم بهمن‌ماه از ابتلای ششمین ایرانی به ویروس کرونای انگلیسی خبر داد و گفت: «بعد از آن پنج مورد که پیش از این اعلام کرده بودم، یک مورد دیگر که یک هموطن که از انگلیس بازگشته بود و در یکی از بیمارستان‌های دولتی تحت نظر بود، شناسایی شد. اطرافیان او هم تحت کنترل و رصد قرار گرفتند. حال همه این افراد خوب است و بعد از آن هم گزارش مورد جدیدی نداریم.»

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا پیش از این به میزان گفت: «بعد از انگلیس ویروس به ترتیب در کشور‌های آفریقای جنوبی، نیجریه و ژاپن جهش پیدا کرد و آخرین جهش هم چندی پیش در برزیل رخ داد و تا به حال گزارشی مبنی بر ورود ویروس کرونای جهش‌یافته برزیلی به ایران نداشته‌ایم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.